۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
چرا همه از او انصراف می‌خواهند؟

عارف باز هم در "آب نمک" خوابانده می‌شود!

اصلاح طلبان هرگز عارف را به عنوان گزینه ای برای ریاست یک قوه در نظر نگرفتند و بر خلاف آنچه عارف خود مدعی بود – که مرا در آب نمک خوابانده اند – یک بار برای همیشه روی نام او قلم قرمز گرفته بودند.
کد خبر : ۲۹۵۲۱۴
گروه سیاسی صراط - رفتار محمدرضا عارف نشان می دهد که او برای رسیدن به صندلی ریاست مجلس دهم در رقابت با علی لاریجانی، به دور دوم انتخابات مجلس چشم دوخته تا بلکه با پیروزی تعداد دیگری از اصلاح طلبان وارد گود رقابت شود.

به گزارش صراط، فارغ از تعداد اصلاح طلبان و اصولگرایان مجلس دهم، شاید نگرانی اصلی عارف، اصلاح طلبانی باشند که به ریاست او اعتقادی ندارند. دلیل این عده از اصلاح طلبان، احتمالا تجربه ای است که از سابقه سیاسی او در جایگاه رییس و تصمیم گیر دارند.

بدین منظور شاید بد نباشد جنبه کمتر دیده شده ای از زندگی عارف را فارغ از باورهای سیاسی او مرور کنیم.

عارف باز هم در

در مورد محمدرضا عارف گفته شده که او زمانی که فقط پنج سال داشت، به "حساب سیاق" که روشی بود در حسابداری قدیمی تسلط کامل داشت؛ علاقه او به ریاضات از همان کودکی پیدا بود. عارف در سال 48 و زمانی که 17 سال داشت، در مسابقات کشوری ریاضی اول شد. یک سال بعد رتبه دوم کنکور سراسری ریاضی را به دست آورد و دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه تهران شد او پس از فارغ التحصیلی به آمریکا رفت و دکترای خود را در رشتهٔ برق مخابرات با معدل فوق العاده چهار از چهار در دانشگاه استنفورد گرفت.

تز دکترای او از اهمیت علمی بالایی در نظریه اطلاعات و رمزنگاری برخوردار است و شبکه‌های مخابراتی معرفی شده در آن، "شبکه‌های عارف" (Aref Network) نامیده می‌شوند. عارف بیش از ۲۸۰ مقاله علمی را تالیف کرده و ۳ کتاب در زمینه مخابرات نیز از او ترجمه شده است.

همه این مسائل باعث شد تا او از جایگاه علمی بالایی در کشور برخوردار شود. بازگشت عارف به کشور همراه شد با مسئولیت هایی که او در راستای رشته علمی خود گرفت. ابتدا معاون شرکت مخابرات و سپس سرپرست آن شد. پس از آن، معاون، مشاور و قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی شد و در نهایت به ریاست دانشگاه تهران رسید.

در دولت خاتمی قبای وزارت به تن کرد و وزیر پست و تلگراف و تلفن شد و سرانجام به عنوان اولین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پس از تاسیس آن به شکل جدید انتخاب شد.

در تمام این مدت، وجه سیاسی عارف ناشناخته بود و او بیشتر فردی علمی به شمار می رفت تا سیاسی. اما مشکل از وقتی آغاز شد که او از زمینه علمی خود فاصله گرفت  و در دولت دوم خاتمی، معاون اول شد. انتصاب او به این سمت تا حد زیادی غیرمنتظره بود و احتمالا دلیل عدم مخالفت جدی تندروهای اصلاح طلب با آن، کم سروصدا بودن عارف و دوری او از حواشی بود.

در واقع عارف در جنجال های ناتمام دوران اصلاحات، در حاشیه قرار گرفت و به بیان ساده تر، وزرای نامدارتر اصلاح طلب او را مقامی مافوق خود محسوب نمی کردند. در سطح عمومی جامعه نیز وضعیت به همین صورت بود؛ عارف هرگز به عنوان فردی در قامت یک مدیر و رییس شناخته نشد.

همین زمینه ها باعث شد تا اصلاح طلبان به صورت عام هرگز او را به عنوان گزینه ای برای ریاست یک قوه در نظر نگیرند و بر خلاف آنچه عارف خود مدعی بود – که مرا در آب نمک خوابانده اند – اصلاح طلبان یک بار برای همیشه روی نام او قلم قرمز گرفته بودند. در انتخابات 84 و 88 در هیچ مرحله ای – قبل و بعد از انتخاب کاندیداهای اصلاح طلب - حرفی جدی از آمدن عارف به میان نیامد.

اما در سال 92 و در میان رخوتی که اصلاح طلبان دچار آن شده بودند، عارف - چه بسا از روی ناچاری - گزینه اصلاح طلبان شد. اما تبلیغات انتخاباتی همین سال هم نشان داد که عارف علاوه بر عدم مقبولیت برای ریاست جمهوری در میان اصلاح طلبان، ویژگی های رای آوری را هم ندارد. چهره کاریزماتیک، فن بیان بالا، توان رودررو شدن با رقبای سیاسی و به طور کلی رفتارهای او در قامت یک "رییس بالقوه"، نه سیاسیون اصلاح طلب و نه بدنه اجتماعی حامی آنها را قانع نکرد. به همین دلیل بزرگان این جریان تصمیم گرفتند از او بخواهند تا به نفع روحانی کنار برود و این اتفاق نیز افتاد.

اکنون با گذشت سه سال از آن زمان، همان قصه در حال تکرار شدن است. اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی آنها عارف را به عنوان نماینده شاخص جریان خود و – چه بسا در قامت نایب رییسی مجلس – پذیرفته اند اما در جایگاه رییس مجلس نه. از نظر آنها، عارف نه کاریزمای ریاست مجلس را دارد نه قدرت چانه زنی در بالا و مقبولیت اجتماعی موردنیاز برای چنین جایگاهی.

سابقه عارف نیز همین را نشان می دهد؛ او در زمینه علمی خود موفق است و در حوزه های جدی تر سیاسی به ویژه در قامت یک "رییس"، "مدیر" و "تصمیم گیر" ناموفق. چه بسا از نگاه بسیاری از موافقان او، بهتر است عارف نظریه پرداز و مخترع بماند نه رییس یک قوه.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۶
۶
عارف به یک سوپر برند صبور و به دنبال هدف تبدیل شده، بدون چشم داشتی و فقط به دنبال اهداف جمعی هستش.
شخصی بسیار مودب و محبوب، پدیده ای دیگر از اصلاح طلبان که هیچوقت به این نقطه نمیرسند و همیشه در تنش و سهم خواهی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اصلاحیه :

پدیده ای دیگر از اصلاح طلبان که اصولگرایان هیچوقت به این نقطه نمیرسند و همیشه در تنش و سهم خواهی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
عارف بنده خدا را در عزا و عروسی سرش را میبرند در حالیکه ایشان شایسته ریاست جمهوری و ریاست مجلس هستن اما اکبر نمی گذارد و اما اکبر اصلا"چیکاره هست که برای ریاست مجلس تعیین تکلیف می کند؟!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۰۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۲
۴
عارف در سال 92 هم اگر انصراف نداده بود شاید اندازه روحانی رای نمی آورد ولی مطمئناً از قالیباف بیشتر رای داشت و بالاتر از کاندیداهای اصولگراها می ایستاد البته از نظر فن بیان و توان رودررویی سیاسی با رقبا درسته ، عارف یه کم دست پاچه و عصبیه و ممکنه نتونه جواب خوب و به موقعی بده یا اینکه جواب بیش از حد تندی بده، توی مناظره ها جلیلی و عارف بدترین فن بیان رو داشتن که اگر احمدی نژاد سال 96 بیاد به نظر من دیگه هیچکدوم نباید به ریاست جمهوری فکر کنن. روحانی بهترین گزینه سال 92 بود و بهترین گزینه سال 96 خواهد ماند اگر چه در مقابل احمدی نژاد ممکنه کار سختی داشته باشه
ناشناس
|
Netherlands
بهترین گزینه سال 92 دکتر قالیباف با مدیریتی جهادی بود و بهترین گزینه 96 هم دکتر احمدی نژاد است و ان شاءالله پیروز قطعی انتخابات خواهد شد.
ناشماس ماس ماس
|
Netherlands
2 زار بده آش به همین خیال باش شین بده عزیزم!!!
متولد 59
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۵
۸
طیف تند رو اصولگرایان ، بعد از انتخابات سال 92 و کسب 4% آرای مردم و پس از باخت 30 بر صفر در انتخابات مجلس و شکست 15 بر1 انتخابات خبرگان ، پس از آن همه رد صلاحیت های گسترده ، و از دست دادن حمایت اصولگرایانی چون لاریجانی و مطهری و توکلی و باهنر و .... حالا آن تند روهای گرامی مثلا در عالم خودشان راهبردهای زیر را دنبال میکنند:
1- تخریب دولت و زیر سوال بردن دستاوردها
2- فرار رو به جلو و عدم پاسخگویی به وقایع سال 84 تا 92
3- ایجاد اختلاف در بین جبهه اصلاح طلب و حامیان روحانی
4- دلسوزی برای دکتر عارف برای سمت ریاست مجلس
5- تکرار تخریب چندین و چند باره هاشمی برای ممانعت از ریاست ایشان در مجلس خبرگان
6- تلاش برای زیر سوال بردن برجام با وجود حمایت رهبری و سایر بزرگان و علما و مراجع کشور
7- مایوس کردن مردم از حضور گسترده در انتخابات به عنوان تنها امید تندروها برای پیروزی های اتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین ماه سال 95 فرمودند که امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده و این خسارت محض است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تندرو فتنه گران سال 88 هستند و انتخابات مجلس هم در کل کشور با پیروزی اصولگرایان همراه بود و 40 درصد مجلس را اصلاح طلبان و 50 درصد را اصولگرایان و 10 درصد را مستقل ها که بیشتر به اصولگرایی تمایل دارند تشکیل میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو اگر توانستی یکی از دستاوردهای دولت بی تدبیر را نام ببری جایزه داری !!
شاید از نظر شما بتن ریختن قلب راکتور اراک و تخریب سانتریفیوژها و خارج کردن 11 تن اورانیوم از کشور و لغو نشدن تحریمها و آزاد نشدن پولهای بلوکه شده دستاورد است !!!
سیف گفته برجام تقریبا"هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است پس سرت را از زیر برف بیرون بیاور آقای متولد 59 که قدر یک بچه محصل هم سواد سیاسی نداری !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
متولد ۱۳۵۹، این خزعبلات رو از کجا در میاری؟ تو فکر میکنی پایداری با اصلاحات با اصولگرایی، اعتدال، ایستادگی، صدای ملت و .... فرقی دارند؟ اینا گرفتنت، ........ برجام رو کی ۲۰ دقیقه ای تصویب کرد، همین مجلس اصولگرا. تو .......که کوچکزاده و رسایی و مطهری و توکلی و ... .............؟!

الان فکر میکنی اگر جلیلی یا قالیباف یا ولایتی رییس جمهور بودند، برجام اجرا نمیشد؟ تو همین منجلابی بودیم که الان هستیم. ........... دولت دهم ..................، .........حاضر نبود هسته ای و فضایی رو نبود کنه و خیلی دلایل دیگه که نمیشه گفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
رهبر معظم انقلاب : از ادبیات دشمن استفاده نکنید تندرو و میانه رو ادبیات دشمن است تندرو یعنی کسی که پایبند به انقلاب است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند که چرا در دولت خاتمی اوراق قرضه دلاری خریداری شده و چرا در دولت روحانی این سپرده گذاری ها توسط امریکا غارت می شود ؟!
متولد 59
|
Iran (Islamic Republic of)
نمیدانم صراط اجازه انتشار جواب خواهد داد یا نه؟؟
1- همه مسئولان کشور به اینکه امریکا به تعهداتش عمل نکند حساس هستند و روحانی ، ظریف ، سیف و ... هم بر آن تاکید دارند. محل بحث نیست.
2- اگر طیف تند رو اصولگرا ها پیروز انتخابات شده اند پس چرا جلسه بررسی دلایل شکست برگزار میکنند و خودشان می گویند میدانستند لیست مورد حمایتشان رای نمی آورد؟؟؟!!!!
3- کنترل تورم ، ثبات قیمت ها ، ثبات ارزش پول ملی ، بهبود رشد اقتصادی ، رفع نگرانی جنگ و تحریم ، خروج از انزوای بین المللی و ....
4- بنده هم قبول دارم که سیاست هسته ای و نظامی و سایر بحث های استراتژیک را کلیت نظام تصمیم میگیرد و اینکه عده ای میگویند فلان دولت هسته ای را نابود کرد و ان یکی دولت نمیخواست هسته ای نابود شود بیشتر کل کل سیاسی است تا واقعیت.
5- استفاده از کلمه تند رو بیشتر باری رساندن مقصود از یک طیف سیاسی است و خدای نکرده قصد توهین و بی احترامی ندارم.
6- اگر اخبار رو پیگیری کرده باشید متوجه میشوید که اوراق قرضه دولت امریکا توسط کدام دولت خریداری شده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خطاب به متولد 59
عراقچی گفته که 2 میلیارد دلار بلوکه شده در دولت اصلاحات و در سال 82 سپرده گذاری شده بود پس این گند خاتمی فتنه گر است و اما کاهش تورم به قیمت رکود شدید اقتصادی و تعطیلی 60 درصد کارخانجات هنر نیست و اما رتبه پاسپورت ایرانی در دولت قبل 86 بوده و در دولت روحانی به 98 سقوط کرده یعنی ایران و ایرانی منزوی تر شده است و رشد اقتصادی در سالهای 92 و 93 و 94 منفی بوده است و تحریمها هم لغو نشده و اینکه میگویند ما کشور را از جنگ نجات دادیم یک دروغ بزرگ است زیرا امریکا جرئت حمله به ایران را ندارد زیرا میداند که ما اسرائیل و تمام پایگاههای منطقه ای امریکا را با خاک یکسان خواهیم کرد پس خطری وجود نداشت و اما دولت روحانی صنعت هسته ای را نابود کرد واقعیت است چرا که در سال 82 هم همین جناب فریدون و ظریف قرارداد سعد آباد را منعقد کردند و صنعت هسته ای را تعلیق کردند اما در دولت دکتر احمدی نژاد 164 سانتریفیوژ به 20000 سانتریفیوژ رسید .
متولد 59
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیزم ، آن زمان بانک مرکزی تحریم نبود و میتوانست سرمایه گذاری را به دلار انجام دهد ولی بعد :
رئیس کل اسبق( دوره احمدی نژاد) بانک مرکزی گفت : آن زمان احمدی نزاد اعتقاد داشت که این تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند و به همین دلیل نیز در زمینه تبدیل ذخایر ارزی به سایر واحدهای ارزی آنطور که باید همکاری نکرد .
انزوای بین المللی یعنی اینکه روسیه و چین هم بر تحریم ایران موافقت کردند و با رای بالای در سازمان ملل محکوم شدیم . انزوا بین المللی چه ربطی به رتبه بندی پاسپورت دارد؟؟
رشد اقتصادی ایران هم از منفی به صفر رسیده است. خب میفرمائید بد است؟؟ قبول
ظریف ، عراقچی ، احمدی نژاد ، فریدون ، جلیلی ، روحانی و ... تصمیم گیر برای توقف ، تعلیق ، توسعه و ... نیستند و فقط و فقط در چهارچوب تصمیمات کلی نظام صرفا مجری هستند. مگر اینکه شما بفرمائید با تصمیمات اخذ شده توسط نظام مخالف هستید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خطاب به متولد 59
مقصر نابودی صنعت هسته ای ایران روحانی است و حتی خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب را رعایت نکردند و توافقی بدتر از بد را رقم زدند و در اجرا هم یکطرفه برجام را اجرا کردند که باعث شده امریکا به تعهداتش عمل نکند چرا که میداند بدعهدیش هزینه ای ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خطاب به متولد 59
در کشور ما روسای جمهور تصمیم گیر اصلی هستند و خاتمی در سال 82 تصمیم به تعلیق هسته ای گرفت و احمدی نژاد درسال 84 تصمیم به فک پلمپ و توسعه هسته ای گرفت و روحانی در سال 92 و 94 تصمیم به بتن ریختن راکتور اراک و جمع آوری 15 هزار سانتریفیوژ و خروج اورانیوم های غنی شده از کشور گرفت و این تصمیم ها فقط مربوط به روسای جمهور است و تصمیمات کلی نظام نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
به متولد 59
دکتر جلیلی هفته قبل گفته که من اگر بودم هرگز برجام را امضاء نمی کردم و زیبا کلام قبلا"گفته بود که احمدی نژاد با چماق هسته ای بر سر امریکا می کوبید و وندی شرمن گفته که برنامه هسته ای ایران رو تحریمها متوقف نکرد بلکه روحانی آنرا متوقف کرد و همه این گفته ها تایید می کند که تصمیم گیر در خصوص هسته ای مقامات مسئول هستن نه کلیت نظام و اگر حرف شما درست بود نباید تحریمها و قطعنامه ها را به گردن جلیلی و دکتر احمدی نژاد بیندازید چرا که توسعه صنعت هسته ای در سال 84 تا 92 تصمیم کلیت نظام بوده و نتیجه توسعه این صنعت قطع نامه ها و تحریم بوده پس تحریم ها و قطع نامه ها هم حاصل تصمیم کلیت نظام است و نباید به تیم مذاکره کننده قبلی و دولت سابق خرده گرفت و اما در بحث سقوط رتبه پاسپورت ایرانی باعث منزوی شدن مردم ایران می شود زیرا که در دولت روحانی کشورهایی همچون مالزی و اندونزی و تایلند هم دیگر براحتی به ایرانیان ویزا نمی دهند و شرط و شروط گذاشته اند و در اجلاس همکاری اسلامی در هفته قبل 5 بند ضد ایرانی تصویب شد و این نشانه منزوی شدن ایران حتی در منطقه میباشد .(صراط جان لطفا"منتشر کن)
جهانپور حسنی
|
-
|
۱۴:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۲
۶
دکتر عارف بزرگ مرد ایثار شهامت شجاعت دانشمند ایران زمین که تمامی خصلت های خوب را از استاد گرانقدر دکتر خاتمی اموخته اند وتمامی وزیران اقای خاتمی که الان در دولت جناب دکتر روحانی حضور دارند همه همانند دکتر عارف خدمتگذار مردم ایران هستند
ناشناس
|
-
2 میلیارد دلار بلوکه شده که امریکا به غارت برد در دولت خاتمی سپرده گذاری شده بود و این گند دولت اصلاحات است .
محمد محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۲
اصلاح طلبان از این بنده خدا عارف در موقع انتخابات استفاده می کنند وقتی که کارشان تمام شد اونو کنار میذارن تا انتخابات بعدی , یه چیزی شبیه تمسخر کردن و دست انداختن , البته میدونن این بنده خداآدم حقگویی است و
ممکنه با شخصیت چند چهره و دروغگوی اونا جوردرنیادو برملاشون کنه
علي عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۱
اصلاح طلبان كارشان همينطوري است مهره سوخته را بد ميزنند
محسن
|
United States of America
|
۰۰:۳۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۱
چهره هایی مانند عارف رو با ذره بین هم نمی شود در جمع دوستان اصولگرا تندرو یا هر اسمی که دارند پیدا کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۱
بیچاره همیشه باید پل بشه واسه ترقی دیگران .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ترقی یا تبا...
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
پس سهم الارث ایشان ازحکومت اعتدال وکارگزان چه می شود ؟ مسلما اگر جایگاه مناسبی درحکومت پیدا نشود بایدعواقب ناخوشایندی برای پدرخوانده حزب داشته باشد.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
خوشم میاد که هاشمی وروحانی سر بیچاره عارف واصلاح طلبان کلاه میزارند اگر عارف از رییس مجلسی حذف شود تا کنون عارف 2 گل طلایی نوش جان کرده .