۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶

"ستایش" بهانه ای برای تفرقه افکنی

«افخمی رشیدی» با اشاره به اینکه ایران همواره در شرایط سخت در کنار مردم افغانستان بوده، گفت: عده‌ای قصد دارند با سواستفاده از پرونده «ستایش» در روابط بین 2 ملت اختلاف و تفرقه بیاندازند در حالی که این کار آنها هیچ نتیجه‌ای ندارد.
کد خبر : ۲۹۵۳۳۱
صراط: افغانستان کشوری‌ است در همسایگی جمهوری اسلامی ایران و مردمان هر 2 سرزمین سالهاست که در کنار یکدیگر در شرایط با محبت، برادری و حس نوع‌دوستی زندگی می‌کنند.

به گزارش فارس، مشترکات فراوانی چون دین، تاریخ، فرهنگ و زبان باعث شده‌ است تا ریشه‌های این دوستی عمیق‌تر و درخت دوستی و برادری 2ملت تنومندتر شود.

ایران، دوست دیرینه مردم افغانستان

تاریخ، خوب به‌ یاد دارد که در شرایط ناگوار و وضعیت بد امنیتی در افغانستان این ایران بوده‌ که بدون هیچ چشم داشت و ملاحظه‌ای تحت رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مرزهای خاکی را نادیده گرفته و آغوش پر مهرش را برای پناه میلیون‌ها افغانستانی که از جبر زمان و ظلم و تجاوز به این کشور پناه آورده بودند، باز کرد.

از آن روز تاکنون بیشتر از 3 دهه می‌گذرد و بیشتر از 3 ملیون افغانستانی در نقاط مختلف ایران اسلامی و در شرایط مناسب به کار و اشتغال مشغول بوده و به راحتی زندگی می‌کنند.

هنوز هم روزانه در حدود 600 تن از اتباع افغانستان به صورت قانونی از مرزهای زمینی و هوایی به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند و همین رابطه‌ها، دوستی و برادری را چندین برابر کرده‌ است.

مردم قدرشناس افغانستان نیز می‌دانند که رابطه‌های مستحکم بین 2 کشور هرگز گسسته نخواهد شد و بدخواهان نیز نمی‌توانند در روابط بین 2 کشور بذر کینه بکارند.

همدردی ایرانی و افغانستانی در قتل ستایش

اتفاقی که اخیرا در شهرستان «ورامین» استان «تهران» رویداد و در اثر آن «ستایش» کودک افغانستانی به قتل رسید، باعث جریحه‌دار شدن قلوب مردم مسلمان ایران و افغانستان شد.

همدردی مردم و مسئولان حکومتی در جمهوری اسلامی ایران و بازداشت و محاکمه عامل این رویداد نشان داد که هنوز همان دوستی‌ها و یک‌رنگی‌ها وجود دارد و هیچ مغرضی نمی‌تواند در اراده برادری و دوستی 2 ملت خللی وارد کند.

«محمود افخمی رشیدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن تاثر از این اتفاق ناخوشایند گفت: با توجه به اینکه کشور ایران میزبان جمع کثیری از مردم افغانستان است، دوستی و محبت همواره بین 2 ملت نهادینه بوده و رفت و آمدها هم‌چنان ادامه دارد.

وی ضمن محکوم کردن قتل «ستایش» افزود: عمق فاجعه زیاد است و همه مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران از این اتفاق متاثر هستند و به همین دلیل دستورات لازم برای انجام پیگیری‌ها در این خصوص صورت گرفته‌ است.

«افخمی رشیدی» با بیان اینکه در مرحله اول پس از این اتفاق، این پدر متهم به قتل بوده‌ که این واقعه را به پلیس اطلاع داده‌ است، گفت: پلیس فرد متهم را در همان لحظه دستگیر و سیر مراحل قضایی در دستور کار قرار گرفت.

مقامات ایران پرونده ستایش را با جدیت دنبال می‌کنند

سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات اظهار داشت: به دلیل همدردی با خانواده «ستایش» بلافاصله مقامات مختلف از جمله معاون رئیس جمهوری، معاونین قوه قضائیه، فرماندهان پلیس، ائمه جمعه و جماعت، نمایندگان مجلس و همه کسانی‌که از این واقعه مطلع شدند ضمن محکوم کردن این اتفاق متعهد شدند که پیگیرهای لازم و جدی را در خصوص این پرونده انجام دهند.

«افخمی رشیدی» با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین خود هیچ‌گونه تبعیضی در خصوص رسیدگی به پرونده‌های متهمان از نظر قومیت، جنسیت و ملیت وجود ندارد، گفت: هر کس در هر سطحی و دارای هر تابعیت و ملیتی که باشد اگر تخلف انجام دهد برخورد قانونی و لازم با آن صورت خواهد گرفت.

کاردار جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: بارها و بارها مردم افغانستان شاهد آن بودند که مجرمان افغانستانی همانند اتباع ایران از عفو‌های سالیانه که مقام معظم رهبری صادر می‌کنند، بهره‌مند شده‌اند که این موضوع نشان دهنده نگاه ویژه ایران به اتباع افغانستانی بر اساس رافت اسلامی است.

ایران عدالت را رعایت می‌کند

این دیپلمات ایران در هرات به تلاش‌های مذبوحانه افرادی که قصد بر هم زدن روابط نیک و حسنه بین ایران و افغانستان را دارند و بدون دقت و با استفاده از فضای مجازی تشویش و نگرانی‌ها در بین مردم را افزایش می‌دهند، افزود: این افراد تلاش می‌کنند تا در بین 2 ملت اختلاف و تفرقه بیاندازند در حالی که این کار آنان هیچ ثمره‌‌ای در بر ندارد.

وی گفت: ملت‌های مسلمان و برادر ایران و افغانستان با حفظ ارزش‌ها و مشترکات فراوانی که دارند هرگز به افرادی که به دنبال کدورت و کینه بین 2 ملت بزرگ ایران و افغانستان با فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک دارند اجازه سوءاستفاده اجازه نخواهند داد تا در بین آنان رخنه کرده و اختلاف ایجاد کنند.

«افخمی رشیدی» اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران متعهد است تا درباره پرونده قتل ستایش، عدالت را رعایت کرده و مجرم را بر اساس دستورات دین اسلام مجازات کند.