۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

پشت پرده درگیری‌های قامشلی

چهارشنبه هفته گذشته به یکباره خبر درگیری نیروهای کرد سوری به نام نیروهای مدافع خلق با نیروهای ارتش سوریه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. این درگیری‌ها بعد از ظهر چهارشنبه شروع و تا ظهر روز جمعه ادامه یافت. در نتیجه این درگیری‌ها دهها تن از نیروهای کرد و ارتش سوریه کشته شدند و زندان علایا در شهر قامشلی در استان حسکه سوریه نیز به کنترل نیروهای کردی درآمد.
کد خبر : ۲۹۵۴۶۱
صراط: چهارشنبه هفته گذشته به یکباره خبر درگیری نیروهای کرد سوری به نام نیروهای مدافع خلق با نیروهای ارتش سوریه بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. این درگیری‌ها بعد از ظهر چهارشنبه شروع و تا ظهر روز جمعه ادامه یافت. در نتیجه این درگیری‌ها دهها تن از نیروهای کرد و ارتش سوریه کشته شدند و زندان علایا در شهر قامشلی در استان حسکه سوریه نیز به کنترل نیروهای کردی درآمد.

به گزارش ایسنا، برجسته شدن این خبر از آنجا ناشی می‌شد که این درگیریها در نوع خود بی سابقه بود چرا که از همان روز اول بحران سوریه کردهای سوریه با انتخاب راه سوم از وارد شدن به درگیری با ارتش سوریه خودداری کرده و کوشیدند توان خود را بر روی مبارزه با تروریستهای داعش متمرکز کنند. کردها از این وسیله برای تثبیت خود در سطح بین‌المللی و سوریه بهره فراوانی گرفتند. آنها اکنون بعد از 5 سال یکی از نیروهای مهم مبارزه با داعش در سوریه به‌ شمار می‌روند. عبدالسلام احمد درخصوص انتخاب استراتژی عدم مبارزه با نظام اسد به خبرنگار ایسنا در اربیل گفته بود: ما هیچ وقت نخواستیم مناطق خود را به سان سایر مناطق سوریه در معرض نابودی قرار دهیم و از این رو به جای درگیری با نظام سوری بر درگیری با داعش متمرکز شدیم.

این تمرکز که در بطن خود شامل یک توافق نانوشته با دولت مرکزی سوریه بود برای خیلی‌ها که خواهان ساقط کردن اسد بودند به معنای همراهی با نظام سوری بود. البته چندان هم بیراهه نمی‌گفتند چون سیستم دولتی اسد کماکان در مناطق کردنشین حاکم بود با این تفاوت که کردها به نوعی خودمختاری در مناطق کردنشین در سایه مبارزه با تروریستها دست یافته بودند.

حال وقوع این درگیریها قبل از هر کسی، مخالفان دمشق را خوشحال کرد و با حمله رسانه‌ای سنگین اعلام کردند اگر کردها در مبارزه با دمشق جدی هستند آنها حاضر به کمک و ارسال نیرو برای کردها هستند و حتی حاضر به اعزام نیرو به مناطق کردنشین هستند اما نشست روز جمعه هیات سوری با کردهای سوری آب سردی بر سر مخالفان دمشق ریخت چون آنها توافق کردند آتش بس برقرار شده و مناطق کنترل شده توسط کردها هم در اختیار کردها باقی بماند.

بدین ترتیب یکسری درگیریهای شدید در سه روز به آتش بس و توافق مجدد انجامید،‌ اما سوال این است دلیل این درگیریها چه بود و چرا دو طرف در این مقطع درگیر شدند؟ به اعتقاد کارشناسان در این درگیریها اگرچه کردها نظام سوریه را متهم به ربودن عناصر خود کرده و به همین دلیل گفتند درگیری شروع شده بود اما برخی معتقد هستند کردهای سوریه با بهانه گیری این درگیریها را آغاز کردند اما هدف کردها از این بازی چه بود؟ به اعتقاد کارشناسان کردهای سوریه بعد از اعلام فدرالیسم در مناطق تحت کنترل خود نیاز به کسب مشروعیت بیشتری داشتند و از این رو با راه اندازی این درگیریها خواستند نظر بیشتر دمشق را به سوی خود جلب کنند به این امید که بتوانند دستکم در کنار دمشق دستاوردهای بیشتر سیاسی برای خود به ارمغان بیاورند.

کردها امروز در سوریه می‌دانند که از چمدان مخالفین اسد که سر در آخور عربستان سعودی و ترکیه دارند چیزی به دست نخواهند آورد لذا در تلاش هستند دمشق را تشویق کنند در حوزه سیاسی بیشتر از کردها در سطح بین‌الملل حمایت کند. کارشناسان می‌گویند با شروع درگیریها روسها نیز وارد میدان شدند تا هرچه سریعتر این آتش شعله ورتر نشود چرا که شرایط سوریه به گونه‌ای است که تروریستها به راحتی می‌توانند از هر فرصتی برای ضربه زدن به دستاوردهای اخیر دمشق استفاده کنند و طبیعی است در چنین شرایطی کردها نباید این مسیر را برای تروریستها هموار کنند.

نتایج مذاکرات نشان می‌دهد که کردها از این به بعد با مجوز سوریه قدرت تحرک بیشتری در این کشور خواهند داشت اما اساس تعامل مشترک برای مبارزه با تروریستها دست نخورده باقی خواهد ماند. اما هنوز روشن نیست دولت سوریه کماکان بر موضع خود در رد فدرالیسم مورد نظر کردها پابرجاست یا دو طرف می‌کوشند صیغه معتدل‌تری برای ادامه حاکمیت مشترک کردها و دولت سوریه بر مناطق کردنشین بیابند؟