۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳

سربازان آمریکایی؛ جنگجو یا گردشگر؟

حدود 150 سرباز آمریکایی به همراه چند افسر وارد فرودگاه "رمیلان" در "حسکه" واقع در شمال شرق سوریه شدند که تحت سیطره نیروهای کرد قرار دارد.
کد خبر : ۲۹۶۰۲۳
صراط: این اولین گروه از مجموع 250 نیروی آمریکایی است که "باراک اوباما" وعده اعزام آنان به به سوریه را داده است.

به گزارش العالم، آمریکا ادعا می کند این اقدام ضد گروه تروریستی "داعش" بوده و نشانه اعتماد واشنگتن به توانمندی نیروهایی است که از آنان درسوریه و عراق برای بازپس گرفتن اراضی اشغالی از چنگال داعش حمایت می کند.

درهمین حال مقام های مسکو اصرار دارند هر گونه فعالیت نظامی باید از طریق حکومت سوریه انجام شود و به همین دلیل از واشنگتن در زمینه اهداف این اقدام توضیح خواسته اند. 

"ماریا زاخاروفا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید برتعهد کشورش به توافق با آمریکا درباره توقف درگیری درسوریه گفت: ما خواستاراطلاع جزییات بیشتری از طرح های آمریکا درباره تقویت نیروهایش در سوریه و مسلح سازی معارضین در چارچوب اجرای طرح آمریکایی "ب" هستیم.  

هدف واقعی واشنگتن ازاین طرح تقویت گروه های مسلح وابسته به خود در منطقه ای است که خط تماس با داعش و "رقه" در سوریه به عنوان  مهمترین دژ این گروه تروریستی است.

واشنگتن می داند نبرد رقه تنها نبرد آزادی بخش منطقه نیست بلکه ترسیم آینده تمام آن است.

کارشناسان جنگی معتقدند، ارتش سوریه و هم پیمانانش به پیروزی های مهمی علیه داعش در شمال حلب و غرب و جنوب غرب رقه دست یافته، "تدمر" که شهری راهبردی در شرق حمص و جنوب رقه بود را آزاد و حملات داعش را در شهر "دیر الزور" در جنوب شرق رقه خنثی کردند. 

به این شکل ارتش سوریه و هم پیمانانش یکی از مهمترین دژهای تروریسم و هر گونه اندیشه تجزیه و فدرالی کردن سوریه را در هم کوبیده و مانع گسترش نفوذ آمریکا در مناطق بحرانی سوریه شدند.

واشنگتن برای اجرای طرح هایش با چالش های فراوانی روبروست که یکی از آن تمایل نداشتن به ورود به نبرد مستقیم در سوریه است چه اینکه 150 سرباز آمریکایی رقمی مناسب برای مبارزه با تروریسم در سطوح رزمی یا حتی آموزشی نیست.

همچنین دولت آمریکا هم پیمانانی که قادر به انجام نبرد واقعی با داعش به ویژه در رقه باشند را ندارد چون ترکیه مخالف پیشقراولی نیروهای کرد است.   

این معادله باعث شده نیروهای آمریکایی در اراضی دورافتاده سوریه بیشتر شبیه به گردشگر باشند.

"جان کری" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا چند ماه قبل گفت اگر آتش بس فعلی در سوریه شکست بخورد چاره ای نمی ماند جز این که طرح "پلان بی" یا "طرح ب" اجرا شود.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خاورمیانه طرح پلان بی، برنامه تجزیه سوریه توسط دستگاه های امنیتی امریکایی و غربی است.

به عقیده منابع آگاه برای اجرای احتمالی این طرح آمریکا نیروهای خود را از شمال و جنوب سوریه یعنی از طریق ترکیه و اردن وارد سوریه خواهد کرد تا به این ترتیب منطقه جدیدی تحت کنترل خود به وجود آید.

برای این که مشکلات سابق درباره عراق تکرار نشود و متهم به اشغال سرزمینی عربی نشود، از نیروهای کشورهای عربی و اسلامی استفاده خواهد کرد که در راس آنها عربستان سعودی، اردن، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی خواهند بود.

این عملیات تحت عنوان ائتلاف مبارزه با داعش فعال خواهد شد.

همچنین در این جمع کشورهای غربی به ویژه نیروهای فرانسوی و انگلیسی نیز نقشی فعال خواهند داشت.

به این ترتیب امریکا امیدوار است نه متهم به اشغال سرزمینی عربی شود چرا که با خود نیروهای عربی به سوریه آورده، نه متهم به اشغال سرزمینی اسلامی چرا که نیروهای کشورهای اسلامی مثل ترکیه همراه آن هستند و نه متهم به ایجاد فتنه مذهبی، همانند اتفاقات عراق شود، چرا که نیروهای سنی به همراه آن حضور دارند.