۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۸

ساخت فیلم‌های ضد دینی با پول بیت‌المال!

عباس رافعي گفت: متاسفانه امروز با پول بيت‌المال فيلم‌هايي به ظاهر دینی ساخته و در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني و سينما‌ها به نمايش گذاشته مي‌شوند که محتوايي دين گريز و ضد دين دارند.
کد خبر : ۲۹۶۴۹

به گزارش صراط نیوز به نقل از مركز خبر حوزه، یکی از كارگردانان و فعالان عرصه سينما در نشست تخصصي «سينماي مطلوب از منظر دين» كه از سوي بخش حوزوي نمايشگاه قران برگزار شد، اظهار داشت: بسياري از فيلم سازان و سينماگران، هنوز سينماي مطلوب از منظر دين را نمي شناسند.

عباس رافعي افزود: با توجه به ظرفيت‌ها و فضاهاي موجود در جمهوري اسلامي براي ساخت فيلم ديني، فيلم سازان مسلمان و دين مدار بايد از اين فضا بهترين استفاده را در ارائه فيلم‌های ديني داشته باشند.

اين كارگردان سينماي با بیان این که نباید تنها به ظاهر فیلم توجه کرد،‌ ادامه داد: برخی از فیلم‌ها مانند آواز گنجشك‌ها، يك تكه نان و... عنوان و يا ظاهري ديني نداشته باشند، ولي محتوايي كاملاً ديني و معرفتي داشته باشد.

وي با اشاره به محتواي فيلم « خانه دوست كجاست»، بيان داشت: اين فيلم در عمق خود فداركاري، ايثار و بسياري از ارزش‌ها و آموزه‌هاي ديني را به مردم منتقل  مي‌كند، بدون اين‌كه اعلام كند، من ديني هستيم و حجابي را ميان مخاطب و خود به وجود آورد.

رافعي ادامه داد: برخي فيلم‌هاي به ظاهر ديني مي‌نمايند، ولي در باطن و محتوا حالتي دين گريز دارند و مطالبي را نشان مي دهد كه مخاطب را از دين زده  مي‌كند.

وي بيان داشت: هر فيلمي نبايد فيلم ديني اطلاق شود؛ زیرا فيلم ديني فيلمي است كه محتواي ديني را با روش‌هاي سينمايي به مخاطب القا كند.

اين فعال عرصه سينما در پايان خاطرنشان كرد: متاسفانه امروز برخي فيلم‌هاي ماه رمضان كه ديني به نظر مي‌رسد، دين گريز هستند؛ در این فیلم‌ها به نحوي به مسائل ديني پرداخته می‌شود كه مردم را از دين زده مي‌كنند و جذابيت چنداني هم براي مخاطبان ندارد.

در ادامه اين نشست حبيب الله بهمني، نويسنده و كارگردان فيلم‌هاي ديني سينما اظهار داشت: صرف كلمات و ديالوگ‌هاي مذهبي يك فيلم نمي‌توان آن را مذهبي ناميد و اين كلمات هرگز يك فيلم بد و ضد ديني را تطهير نمي‌كند؛ چون این فیلم‌ها از نظر ساختار، بازي و محتوا ضد ديني است و مخاطب را از دين و خدا دور مي‌كند.

وي ادامه داد: سينماي ديني زماني تاثيرگذار است كه از پشتوانه عميق ديني برخوردار باشد؛ يعني كارگردان و نويسنده و ساير عوامل فيلم ديني خودشان مؤمن و دين مدار باشند، اثر موثر ديني بدون اين‌كه پشتوانه و هنرمند ديني داشته باشد، نمي‌تواند موفق باشد.

كارگردان فيلم «سيب و سلماس» در پايان خاطرنشان كرد: سينماگر دين گريز و سكولار نمي‌تواند با سفارش چند ميلياردي مسئولين فيلم فاخر ديني بسازد، برخي از سريال‌هاي پرخرج ايران ظاهري دينی دارند، ولي چون پشتوانه ديني ندارند، نتوانسته‌اند تاثير چنداني بر جامعه بگذارند.