۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲

کی‌روش:ليگ‌ايران لياقت‌اين تماشاگران‌را ندارد

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: مسابقاتي که در لیگ انجام می‌شود لیاقت اين تماشاگران را ندارد و باید کیفیت بازي‌ها هر روز بهتر شود.
کد خبر : ۲۹۷۰۰

صراط نیوز به نقل از فارس: تيم ملي فوتبال ايران خود را براي مرحله مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل آماده مي‌كند و در اولين ديدار خود ۱۱ شهريور ميزبان اندونزي خواهد بود. اين روزها كارلوس كي‌روش همانند گذشته با جديت خاصي ليگ ايران را رصد مي‌كند و مي‌خواهد تيم قدرتمندي را روانه مسابقات كند.

خبرنگار فارس براي اطلاع از آخرين وضعيت تيم ملي با كي‌روش گفت‌وگوي اختصاصي انجام داد. در اين مصاحبه بحث‌هاي كلي مربوط به فوتبال ايران و البته ال كلاسيكو دربي نيز مطرح شد تا علاقمندان به فوتبال از نظرات سرمربي پيشين رئال مادريد درباره ديدار با بارسلونا نيز مطلع شوند.

گفت و گوی تفصيلي خبرنگار فارس با كي‌روش را در زیر می‌خوانید:

فارس: شرايط كلي فوتبال ايران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

در چهار ماهي كه در ايران بودم سعي كردم كمتر صحبت كنم و بيشتر به بررسي شرايط بپردازم. پس از اين مدتي كه فوتبال ايران و اتفاقات آن را زير نظر گرفتم تا امروز ۱۱ مورد اساسي را به فدراسيون فوتبال اعلام كردم. اين ۱۱ موردي كه شناسايي كردم باعث پيشرفت فوتبال ايران مي‌شود كه آنها را به فدراسيون اعلام كرده‌ام.

يكي از موارد به كيفيت ليگ ايران مربوط مي‌شود. باز هم تاكيد مي‌كنم كه اين ۱۱ مورد بسيار مهم هستند و اين يك فرصت بسيار بزرگ براي پيشرفت فوتبال ايران به شمار مي‌رود و اينكه بخواهيم چگونه از آن استفاده كنيم مثل اين است كه يك انسان از فرصت‌هايي كه در طول زندگي نصيب‌اش مي‌شود بخواهد استفاده كند.

انتخاب اين ۱۱ مورد به ۴ ماه تلاش من در فوتبال ايران مربوط مي‌شود و اينكه چه كارهايي انجام شده و اينكه چه كارهايي انجام مي‌شود. به نظر من براي موفقيت فوتبال ايران تلاش‌ها كافي نيست و معتقدم براي موفقيت روز افزون بايد در مورد كارهاي پايه و همچنين مبحث ليگ برتر كارهاي زير بنايي و اساسي انجام شود.

فارس: هواداران فوتبال ایران همواره در لیگ برتر به دنبال پدیده‌ها هستند. در این مدت شما پدیده‌ای در لیگ برتر دیده‌اید؟

معجزه ممکن است اتفاق بيفتد اما این تفکر در فوتبال ایران وجود دارد که همواره به دنبال معجزه هستیم. این معجزه می‌تواند فردا اتفاق بیفتد و حتی ممکن است هیچ‌گاه به وقوع نپیوندد. شما چند بار تا به حال دیده‌اید که تیم ملی زیر ۲۰ سال آمریکا در جام جهانی جوانان به مراحل نهایی راه پیدا کند؟

آیا این معجزه است که کشوری مانند پرتغال با ۱۰ میلیون جمعیت و ۱۰۰ هزار بازیکن در رده‌بندی جهانی بین ۱۰ تیم اول جهان قرار دارد و تیم ملی جوانانش به مقام دوم جام جهانی می‌رسد؟

اینها اتفاق و معجزه نیست و مواردی است که روی آنها کار شده است. اگر برای آینده سرمایه‌گذاری نشود هیچ‌گاه این اتفاق نمی‌افتد.
ما در ایران حتی از یک آکادمی خوب برای فوتبال پایه برخوردار نیستیم تا کار سراسری در کشور انجام دهد. حتی تیم ملی امید به خاطر سهل‌انگاری و اینکه نمی‌دانست بازیکنش دو اخطاره هست از دور رقابت‌های مقدماتی المپیک حذف شد.

ما برای شروع کار نباید منتظر فردا باشیم و باید کار را از دیروز آغاز می‌کردیم. کشورهای دیگر که در حال پیشرفت در فوتبال هستند امروز حاصل کارهای سخت و تلاش مضاعف‌شان را می‌گیرند.
برای راه یافتن به جام جهانی، ۲۳۰ کشور در حال مبارزه هستند و این نشان می‌دهد که تمام تیم‌ها در حال کار و تلاش هستند و ایران باید بیشتر از اینها تلاش كند. برای این کار پتانسیل لازم وجود دارد و همه چیز به انگیزه و تلاشی که انجام می‌دهیم برمی‌گردد. واقعا خجالت‌آور است اگر نتوانیم از پتانسیل و استعدادهایی که داریم استفاده لازم را ببریم.

فارس: هواداران که در حقیقت سرمایه‌های فوتبال محسوب می‌شوند به چه اندازه از واقعیت‌های فوتبال مطلع هستند؟

این علاقه یک قسمت از همان پتانسیلی است که تعریف کردم کجای دنیا برای یک بازی بین تیم صدر و قعر جدول ۷۰ هزار نفر به ورزشگاه می‌روند اما این اتفاق در دیدار استقلال و فجر سپاسی رخ داد. حتی در کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه و آلمان این تعداد تماشاگر به ورزشگاه نمی‌روند. البته در این بین باید حساب رئال مادرید، بارسلونا و منچستر را از سایرین جدا کرد. ما باید به آنها احترام بگذاریم و به آنها دروغ نگوییم و این حق هواداران است که واقعیت را بدانند. آنها لیاقت این را دارند که برای تفریح‌شان یک بازی با کیفیت را تماشا کنند. لیاقت این را دارند که بازیکنی را ببینند که ۹۰ دقیقه تلاش می‌کند نه اینکه مدام خود را روی زمین می‌اندازد تا آنها را فریب دهد.

آنها لیاقت این را دارند که داوری را ببینند که هر دقیقه بازی را متوقف نکند و حتی لیاقت این را دارند که انجمنی را پشت فوتبالشان ببینند که آن را به خوبی برای فردا مهیا کند. بنابراین اگر به آنها دروغ بگوییم همین هواداران را هم به زودی از دست می‌دهیم.

فارس: آیا شأن هواداران با کیفیت فوتبال ایران همخوانی دارد؟ آیا کیفیت مسابقات لیگ در حدی است که ۷۰ هزار نفر را به ورزشکار بکشاند؟

خیر. ديدارهايي که در لیگ انجام می‌شود لیاقت چنین تماشاگرانی را ندارد و باید کیفیت مسابقات هر روز بهتر و بهتر شود.

فارس: با شناخت جو فوتبال ایران به نظرتان بار فنی آن بیشتر است یا حاشیه‌ای؟
خیلی وقت‌ها بازی‌های باکیفیت هم انجام می‌شود اما باید به جایی برسیم که تمام دیدارهایمان اینچنین برگزار شود نه اینکه با آغاز فصل کیفیت رقابت‌ها بالا باشد و با گذشت زمان هر لحظه از کیفیت آن کاسته شود.

در یکی از بازی‌های آخر فصل گذشته که در ورزشگاه بودم شاهد بودم تیمی که باید با جان و دل تلاش می‌کرد تا سقوط نکند خیلی راحت بازی را واگذار کرد چرا که بازیکنانش بدون انگیزه بودند و این چیزی است که ما باید آن را از فوتبال بیرون کنیم.
در مورد مسائل حاشیه‌ای زیاد ورود نمی‌کنم و بیشتر روی کیفیت فنی مسابقات متمرکز هستم.

فارس: تیم ملی تا امروز با حضور شما ۲ مسابقه را با ماداگاسکار و مالدیو برگزار کرده، این ۲ بازي تا چه اندازه به شناخت شما از تیم ملی کمک کرده است؟

آشنایی زیادی با فوتبال ایران پیدا کرده‌ام به خصوص اینکه با ملی‌پوشانی که در کمپ اتریش بودند نیز از لحاظ فنی شناخت پیدا کردم. آنها از هر لحاظ با انگیزه بالا در اردوها حضور پیدا کردند و خودشان را در اختیار تیم ملی قرار دادند تا این تیم ملی موفق باشد.
پیغامی که برای همه دارم این است که بالاترین ارجحیت فوتبال ایران باید تمرکز بر روی رسیدن تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل باشد. تمام اهالی فوتبال باید دست به دست هم دهند تا این کار انجام شود.

فارس: برای ارتباط با مربیان لیگی چه برنامه‌‌هایی دارید؟ در این مورد انتقاداتی به شما وارد شده است.
یکی از برنامه‌های من این است که با مربیان لیگ ارتباط نزدیکی برقرار کنم. اواخر فصل گذشته چون برنامه‌های ما بسیار فشرده بود این كار انجام نشد اما برنامه‌های من این است که در آینده و با به ثبات رسیدن لیگ این کار را هر چه بیشتر و بهتر انجام دهم. از انتقادات مربیان بی‌اطلاع هستم و در این مورد خبر ندارم.

اگر با یک مربی صحبتی داشته باشم اخلاقم این است که آن را رو در رو و چشم در چشم مطرح می‌کنم. اگر یک مربی در نشریات می‌خواهد به من پیغام برساند این کار درست نیست و به نظرم او یک مربی حرفه‌ای نیست.
مربی خوب خودش را پشت نشریات پنهان نمی‌کند و اگر موضوعی باشد آن را مستقیم به خود من می‌‌گوید. یک مربی حرفه‌ای این دل و جرأت را دارد تا صحبتش را به صورت مستقیم مطرح کند.
ادامه دارد...

خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم