۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵

اعلام‌آمادگی احمدی‌نژاد برای‌سفر به‌مصر

رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره مسائل داخلی و مخالفت های خارجی را مانع بهبود سریع تر روابط ایران و مصر عنوان کرد.
کد خبر : ۲۹۷۵۷

به گزارش صراط نیوز به نقل از برنا، مجتبی امانی با اشاره به اینکه روابط ایران و مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه به شدت بهبود یافته، گفت: با این حال هنوز چالش های بسیاری وجود دارد که مانع رسیدن به پیشرفت قابل توجه می شود.

به گزارش شبکه خبری "خاورمیانه شمال آفریقا"(MENA) وی با اشاره به اینکه مصری ها درباره برقراری رابطه جدی با ایران تردید دارند، این موضوع را به شرایط داخلی و اولویت های دیگر مصری ها مربوط دانست و اضافه کرد: مسایل خارجی هم مانع پیشرفت در روابط ایران و مصر است چرا که آمریکا و رژیم صهیونیستی به شدت مخالف برقراری روابط تهران و قاهره هستند.

امانی همچنین از متحدان منطقه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از تقویت روابط دو کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: برخی کشورهای عربی نیز مخالف برقراری رابطه ایران و مصر هستند، هر چند مقامات مصری هر گونه فشار خارجی را رد کرده اند.

رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره، گفت: در زمان رژیم حسنی مبارک مقامات سیاسی مصر از مسایل خاصی برای قطع روابط بین دو کشور بهره برداری می کردند، اما انقلاب 25 ژانویه مصر را تغییر داد و اکنون بحث درباره اختلافات قدیمی که توسط رژیم سابق مصر مطرح شده بود غیرمنطقی است.

امانی با انتقاد از طرح اتهام جاسوسی علیه دیپلمات ایرانی در دو ماه گذشته این اقدام را تلاشی برای ممانعت از پیشرفت روابط میان دو کشور عنوان کرد و گفت: چنین تلاش هایی به اهداف خود نمی رسند، چرا که با این مساله به طور مناسبی برخورد شد.

وی درباره همکاری اقتصادی میان ایران و مصر تاکید کرد: چالش های بسیاری برای برقراری روابط تجاری جدی و سرمایه گذاری میان دو کشور وجود دارد. مقامات رژیم سابق مصر با شرکت های آمریکایی ارتباط دارند. بنابراین واشنگتن فرصت را مغتنم شمرده و آنها را برای توقف پیوند اقتصادی با ایران تحت فشار قرار می دهد.

رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره دشواری در گرفتن ویزا را مانع اصلی در تقویت روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: به رقم پروازهای مستقیم میان تهران و قاهره محدودیت های ویزا از زمان سقوط حسنی مبارک تغییر نکرده است.

مجتبی امانی احتمال دیدار احمدی نژاد از مصر را بعید ندانست و بیان کرد که رییس جمهور کشورمان در دیدار گروه مصری آمادگی خود را برای سفر به مصر اعلام کرده است.

وی در ادامه با اشاره به محاکمه مبارک، خرسندی ایران از اقدام مصری ها علیه مبارک را که آسیب بسیاری به منافع منطقه از جمله ایران وارد کرده بود، ابراز کرد.

امانی تحریم های اعمال شده علیه سوریه را با هدف آسیب رساندن به محور مقاومت قلمداد کرد، نه منافع مردم سوریه و سپس با اشاره به تصمیم بشار اسد برای انجام اصلاحات از مردم خواست منتظر نتایج گام هایی باشند که قرار است اتخاذ شود.

رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با انتقاد از استانداردهای دو گانه آمریکا که نمونه آن در قبال معترضان بحرینی مشهود است، اظهار داشت: از اطلاعات نادرستی که توسط عربستان و رسانه های عربی با هدف ایجاد نگرانی از نقش ایران در منطقه صورت می گیرد، انتقاد داریم.

امانی برخی اتهامات مبنی بر قاچاق سلاح از سوی ایران به رژیم بشار اسد به منظور سرکوب معترضان را رد کرد و گفت: ما از اسد در مقابل مردمش حمایت نمی کنیم. برخی به دنبال خراب کردن تصویر ما بر جهان هستند.