۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

ظريف: ملزم به اجراي منويات رهبری هستم

وزير امور خارجه با اشاره به اين كه رهبر معظم انقلاب نقش برجسته‌اي در سياستگذاري خارجي كشور برعهده دارند، گفت: من ملتزم به دستورات ايشان بوده و تا زماني كه در اين مسئوليت هستم، مهم‌ترين اصل برايم اجراي منويات مقام معظم رهبري خواهد بود.
کد خبر : ۲۹۷۵۸۲
ظريف: ملزم به اجراي منويات رهبری هستم
صراط: محمدجواد ظريف صبح شنبه در همايش فرآيند قانون‌گذاري - الزامات و راهكارها كه با حضور منتخبين مجلس دهم برگزار شد، گفت: باور ما بر اساس قانون اساسي است. سياست خارجي موضوعي فراجناحي و ملي است و ديد ما نسبت به اقدامات در سياست خارجي بر اساس ضرورت تعامل سازنده و عزتمند با جهان است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه اظهار داشت: اصل این است كه سیاست خارجی باید برای پیشبرد منافع ملی و اهداف نظام جمهوری اسلامی تدوین شود. به همین دلیل سكاندار سیاست خارجی شخص مقام معظم رهبری هستند و نقش برجسته ایشان در سیاست خارجی كاملا مشهود است.

وی ادامه داد: ما در سیاست خارجی خود را ملتزم به دستورات ایشان می‌دانیم و تا زمانی كه در این مسئولیت باشم ، مهم‌ترین اصل برای ما اجرای منویات مقام معظم رهبری خواهد بود.

** تقدیر از نقش برجسته رییس مجلس نهم در سیاست خارجی

وزیر امور خارجه با تاكید بر اینكه برای پیشبرد سیاست خارجی، همدلی و همفكری بین تمام قوا ضروری است، گفت: ما از نقش برجسته مجلس و رییس مجلس در پیشبرد اهداف سیاست خارجی در دوره نهم قدردانی می كنیم.

ظریف افزود: مجلس در كنار دولت این امكان را فراهم كرد كه در سیاست خارجی خصوصا در موضوع برجام كار را پیش ببریم.

وی در ادامه خطاب به منتخبان مجلس دهم اظهار داشت: از شما تقاضا داریم یار و یاور ما در اجرای سیاست های خارجی باشید، ما هم به شما اطمینان می دهیم در همه حوزه های سیاست خارجی مردم و نمایندگان مجلس را محرم خود بدانیم و با آنان مشورت كنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در جهان كنونی قدرت از روش های مختلف قابل استفاده واقع شده است. امروز حضور مردم برای ما قدرت آفریده و از طریق نمایندگان و دیپلماسی پارلمانی می توانیم دموكراسی و مردمسالاری دینی را در صحنه به منحصه ظهور برسانیم.
ظریف اضافه كرد: با همكاری مجلس شورای اسلامی در زمینه دیپلماسی پارلمانی، گروه های دوستی، حضور فعال مجلس در صحنه های بین المللی و بین المجالس می توان گام های اساسی برداشت و در این راستا می توان از تخصص و كارشناسان وزارت امور خارجه استفاده كرد.

وی خاطرنشان كرد: استفاده از دیدگاه های نمایندگان در پیشبرد اهداف از اصول اساسی ما است و در این همفكری باید چندین نكته را مد نظر قرار دهیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه همفكری ما برای ایجاد یك جبهه مستحكم جهت پیشبرد سیاست خارجی است، اضافه كرد: سیاست خارجی گرچه ممكن است محل تفاوت دیدگاه باشد اما چون در برابر خارجی ها حضور پیدا می كنیم، نیاز است با یك زبان محكم و استوار در برابر سیاست های زورمندانه و اشتباهات اساسی كه بسیاری از قدرت ها منطقه ای انجام می دهند یكپارچه بایستیم و مقاومت كنیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: زمانی كه در صحنه بین الملل حاضر می شویم باید حمایت یكپارچه همه اقشار ملت از سیاست خارجه را داشته باشیم. باید بدانیم اگر در صحنه بین الملل نكات را مطرح می كنیم، آن نكات نباید دستاویز اختلافات داخلی باشد و باید با نگرش بین المللی به آن توجه كنیم.

** اولویت ما تضمین اجرای برجام توسط كشورهای غربی است

وزیر امور خارجه گفت: اولویت جدی ما در روزها و ماه های آینده، تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی ها و سایر طرف های برجام است.

وی با اشاره به امنیت در منطقه پیرامونی و تضمین مقابله هماهنگ با خطر بسیار جدی افراط و تروریسم گفت: خطر تروریسم امروز تمام این منطقه را به خود مشغول كرده است و هر روز خبرهای نگران كننده ای می شنویم خبرهایی كه اگر حكام منطقه به آن توجه كنند خواهند دید خود بیش از هر كسی در معرض این خطرها هستند.

وزیر امور خارجه در بخشی از سخنانش با تاكید بر این كه برجام یك ضرورت تاریخی در شرایط ویژه كشور بود، گفت: برجام با نظر رهبری پیگیری شد و امروز هیچ‌كس در عرصه جهانی پیدا نمی‌شود كه بگوید ایران در برجام ضرر كرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی ما به برجام رسیدیم كه فروش نفت هر ماه 20 درصد كاهش می‌یافت و در ادامه این مسیر فروش نفت كشورمان به صفر می‌رسید. سرمایه‌گذاری در كشور وجود نداشت. سرمایه‌گذاری خارجی متوقف شده بود و درآمد كشور از محل سرمایه آزادشده از طریق توافق ژنو بود.

وی تصریح كرد: امروز ما پس از برجام به نقطه‌ای رسیدیم كه شاهدیم هفته گذشته رییس‌جمهوری كره جنوبی با 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمد و پیش از آن نیز كشورهای دیگر برای توسعه روابط به ایران آمده بودند.

ظریف خاطرنشان كرد: در شرایطی كه ما ناگزیر بودیم از فایناس یك به یك استفاده كنیم، آن هم با شرایط بسیار سخت كه كمتر از پول ما به ما فاینانس می‌دادند ولی امروز بدون محدودیت آن را انجام می‌دهیم و تنها مذاكره ما درباره این است كه آیا تضمین دولتی به این فاینانس‌ها بدهیم یا خیر.

وی تاكید كرد: ما از شرایطی كه تنها می‌توانستیم به اندازه بخشی از منابع خود از بانك‌های خارجی فاینانس دریافت كنیم، به شرایطی رسیدیم كه بدون هیچ سپرده‌ای فاینانس دریافت می‌كنیم و كشورهای خارجی برای ارائه این تسهیلات به ما با هم رقابت می‌كنند و در این مسیر بدخواهان به دنبال ناامن جلوه دادن ایران در حوزه‌های مختلف هستند.

وی خاطرنشان كرد: ما باید با صدای رسا به دنیا اعلام كنیم كه ایران امن‌ترین و سودآورترین كشور برای سرمایه‌گذاری است و در مقابل القائات برخی از دشمنان كه به‌دنبال ناامن جلوه دادن ایران هستند تلاش خود را برای بیان واقعیت جمهوری اسلامی ایران چند برابر كنیم.
وزیر امور خارجه تصریح كرد: ما همانطور كه بارها اعلام كردیم و رهبری نظام نیز در روزهای اخیر بر این موضوع تاكید كردند به‌دنبال جنگ با هیچ كشوری نیستیم اما باید بگویم توان دفاعی ما و توانمندسازی‌مان در این حوزه به هیچ فرد و كشوری ارتباط نخواهد داشت.

** جمهوری اسلامی ایران با قدرت در حركت است

وی با اشاره به افراطی‌گری‌های منطقه گفت: امروز این واقعیت در منطقه وجود دارد، در شرایطی كه جمهوری اسلامی ایران از زیر تحریم‌های ظالمانه خارج شده و با قدرت در حركت است برخی كشورها پیامگر افراط با سیاست‌ها و اهداف غلط خود به‌دنبال معرفی ایران به‌عنوان یك كشور ناامن و در معرض خطر هستند و می‌خواهند با این حربه آسیبی كه خود در معرض آن هستند را پوشش دهند.

ظریف افزود: خطر افراط در منطقه خطری است كه برخی دولت‌های عرب غافل از این كه تهدیدی برای خودشان خواهد بود، آن را پیگیری می‌كنند و به جای درك این خطر به‌دنبال تشدید اختلاف شیعه و سنی هستند . ما باید به طور جدی با این اختلاف‌افكنی و افراطی‌گری مقابله كنیم و با شكل‌گیری ایران هراسی و شیعه هراسی جدید در منطقه ایستادگی كنیم.

ظریف تاكید كرد: دیپلماسی منطقه‌ای ما در این حوزه باید به كار گرفته شود تا شاهد ایجاد ثبات در مقابل خطرات افراط‌گری باشیم.

وی با تاكید بر این كه حضور قدرتمند ما در منطقه اولین پیش‌نیاز هدف ما در مقابله با افراطی‌گری است، ‌گفت: علاوه بر آن دیپلماسی فعال منطقه‌ای برای ایجاد ثبات در مقابل سیاست‌های خطرناك برخی از حكام منطقه به‌ویژه سعودی‌ها اقدام دیگری است كه باید با جدیت و آینده‌نگری انجام دهیم و توجه داشته باشیم در این حوزه نباید دچار احساسات شویم.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۲
مگه شمارو تحت فشار گذاشتن که به تعهداتت عمل کنی؟
مگه شما نگفتی این یک معاهده ی بین الملی است و طرف مقابل نمیتواند به تعهدات عمل نکند؟
مگه شما نگفتی در مقابل چشم دنیا این تعهد انجام شده و آمریکا نمیتونه افکار عمومی دنیارو نادیده بگیره؟
مگه شما نگفتی خداحافظ تحریم؟
و هزاران وعده و وعید دیگه که هیچکدوم... تاکید میکنم هیچکدوم عملی نشد.
نام بدی از خودتون تو تاریخ بجا گذاشتید
......
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
اگر هزار بارهم دم از پیروی ازمنویات رهبر معظم انقلاب بزنی ...
حالا که اربابانت در امریکا ... می خندند دم از منویات مقام معظم رهبری می زنی . چه تحفه ای بابت لبخند به استکبار عاید ت شد جز این که عزت ملت ...؟جز این که کشورهای ذلیل ومرتجع عرب را گستاخ کردید.ملت ایران عزتی که با خون جوانانش بدست آورود را .... باز خواهد ستاند ودوباره احیا خواهد کرد واستکبار را به خاک مذلت خواهد نشاند ؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۰
شما آقای آقای ظریف! ولی حرف‌های رئیس‌جمهور چیز دیگه‌ای میگه!!!!!!!!!!!!!!.
نادیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
تو گفتی و ما هم باور کردیم !!!!هه خدا ازتون بگذره
نادیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
تو گفتی و ما هم باور کردیم !!!!هه خدا ازتون بگذره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
آقا چقدر گفت به مذاکراتت خوش بین نیستم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
نمردیم معنای اجرای منویاتم فهمیدیم.اگر ملزم نبودی چه جور عمل می کردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
دم خروس و قسم حضرت عباس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
الکی میگه