۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴

از دعوت عارف برای کاندیداتوری ریاست مجلس تا عدم اعلام آمار رسمی شرکت‌کنندگان

نشست هم‌اندیشی منتخبان لیست امید در حالی امروز با دعوت از عارف برای ریاست مجلس برگزار شد که برگزار کنندگان آمار رسمی از تعداد منتخبان حاضر در نشست را از طریق تریبون رسمی مراسم اعلام نکردند.
کد خبر : ۲۹۷۷۲۹

صراط: نشست هم‌اندیشی منتخبان لیست امید ظهر امروز در مسجد سلمان نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش فارس، در این نشست موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، عارف و حضرتی نمایندگان منتخب مردم تهران، ظریف و طیب‌نیا وزرای خارجه و اقتصاد سخنرانی کردند.

موسوی لاری: وقتی فراکسیون به یک جمع‌بندی رسید همه باید تمکین کنند

عبدالواحد موسوی لاری عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در این نشست طی سخنانی گفت: دوستان ما در دولت در جهت تامین خواست ملت بزرگترین معضل بین المللی را حل کردند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه رمز ناکامی ما در انتخابات سال 84 ناهماهنگی بود، اظهارداشت: در سال96 باید گام بلندتری را نسبت به 94 برداریم.

لاری با تاکید بر اینکه مردم هم راه را خوب انتخاب کردند هم خوب راه رفتند، تصریح کرد: فراکسیون امید بایدنمادی از همدلی و هماهنگی باشد و وقتی فراکسیون به یک جمع بندی رسید همه باید به تصمیم جمع بندی تمکین کنند.

حضرتی: عارف کاندیدای ریاست مجلس شود

الیاس حضرتی منتخب مردم تهران در مجلس دهم در این نشست نیز اظهارداشت: مردم دست به دست هم دادند و صحنه زیبایی از عقلانیت را به نمایش گذاشتند.

وی به انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره و تصریح کرد: آن زمان در رقابت‌های جدی، دکتر عارف با تمام سوابق درخشان و اقبال مردمی برای یک هدف ملی کنار رفت و کنار رفتن یک کاندیدا در آن شرایط فوق‌العاده سخت بود.

حضرتی تصریح کرد: آقای هاشمی با تمام سوابق درخشان خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد اما اخم و تَخم نکرد و مردم را برای یک فرصت تازه به پای صندوق‌های رأی دعوت کرد تا سرنوشت خود را مشخص کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه استدلال‌های درست روحانی سبب شد همه در سال 92 یک تصمیم عاقلانه بگیرند، گفت: این تصمیم منطقی، درست و عاقلانه بود. در انتخابات اخیر نیز حصارهای جناحی را شکستیم و تصمیم گرفتیم نه تنها اصلاح طلبان بلکه از اعتدالیون و اصولگرایان ارزشی و معقول نیز حمایت کنیم و یک پله بالاتر از دسته‌بندی‌های جناحی و به عنوان برجامیان در صحنه انتخابات حاضر شدیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم زمانی که بفهمند مسئولانشان تصمیم عاقلانه بگیرند با شور و شوق به صحنه می‌آیند.

حضرتی به ویژگی‌های مجلس کارآمد پرداخت و گفت: مجلس کارآمد مجلسی است که درگیر مسائل حزبی-جناحی نشود و از درگیری‌ها و صف‌بندی‌ها عبور کند بنابراین باید به زودی از مسئله ریاست مجلس عبور کنیم.

وی تشکیل یک فراکسیون کارآمد، قوی و مقتدر را از دیگر ویژگی مجلس کارآمد عنوان و خاطرنشان کرد: فراکسیون‌های سیاسی قطعاً در مجلس دهم اثرگذار خواهند بود بنابراین بیس اصلی فراکسیون امید را منتخبان لیست امید تشکیل می‌دهند اما فراکسیون امید می‌تواند دربرگیرنده مستقل‌ها و اصولگرایان معتدل نیز باشد بنابراین هرکس خواست به این فراکسیون وارد شود قدمش بر روی چشم.

حضرتی خاطرنشان کرد: مجموعه آرای ملت و کل کارنامه عارف از خود برای ملت نشان می‌دهد این تکلیف را صورت داده‌اند تا در این مقطع از ایشان و مدیریت ایشان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از دکتر عارف خواهش کردیم برای بحث مدیریت مجلس طبق خواست ملت که به دنبال تغییر هستند به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان برای ریاست مجلس پای پیش بگذارند و البته این به معنای نفی تلاش‌های آقای لاریجانی نیست.

عارف: دنبال تشتت و تفرقه در درون مجلس نیستیم

محمد رضا عارف نماینده منتخب مردم تهران هم در نشست هم‌اندیشی منتخبان لیست امید طی سخنانی گفت: رای مردم در خرداد 92 نشان داد که مردم تغییر را در داخل نظام و در چارچوب قانون اساسی دنبال می کنند و همین مساله در سال 94 تکرار شد.

وی ادامه داد: شکل گیری ائتلاف امید و شکل گیری شورای سیاست‌گذاری اصلاحات تجربه ارزشمندی بود که توانست موجب پیروزی اصلاحات و بازگشت امید به کشور شود.

عارف با بیان اینکه ما به درستی دانستیم مردم چه می خواهند و چگونه باید به دولت منتخب آنها کمک کرد، افزود: این نتیجه را متعلق به ملت، نظام و رهبری می‌دانیم.

منتخب مردم تهران در انتخابات مجلس دهم با اشاره به تشکیل فراکسیون امید در مجلس آینده، گفت: در مجلس دهم برای تقویت فرآیند دموکراسی کشور، فراکسیون امید را تشکیل دادیم.

عارف ادامه داد: اکثریت جامعه به افراط و تندروی نه گفتند و به دنبال آن هستند که سرمایه‌های مادی و معنوی از دست رفته را به شیوه اصلاح‌طلبانه ترمیم کنند.

منتخب مردم تهران در مجلس بابیان اینکه مردم علی‌رغم همه محدودیت‌ها و رد صلاحیت‌ها حماسه‌ای ماندگار خلق کردند، گفت: باید قدردان رهبر معظم انقلاب بود که با اصالت دادن به مشارکت همه جانبه مردم و حق‌الناس خواندن رأی آنان، عرصه را برای رقابت پرشور فراهم کردند.

عارف به تشکیل شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اشاره و تصریح کرد: شکل گیری ائتلاف امید بین اصلاح‌طلبان و دولت و سازماندهی و مشارکت فعال سیاسی تجربه ارزشمندی بود که به دنبال وحدت، همکاری، هم فکری و همراهی آنهایی که دل در گرو عقلانیت داشتند ایجاد شد که چرا و چگونه باید به دولت منتخب آنها کمک کرد.

عارف تأکید کرد: ما در لیست امید بنا را بر تفاهم، همدلی و همکاری گذاشتیم، و برای تشکیل مجلسی اخلاق‌گرا در تراز جمهوری اسلامی ایران تلاش کردیم.

وی افزود: نباید از یاد ببریم که رسیدن ما به این نقطه مرهون شخصیت‌های والامقام سیاسی، منتخبان، فعالان سیاسی، اجتماعی، اقوام و اقشار مختلف در سراسر کشور بود. بنابراین باید به‌طور خاص قدردان نامزدهایی باشیم که به‌رغم صلاحیت‌های فراوان، بزرگوارانه به ائتلاف تن دادند، اما در این حرکت نقش آفریدند.

وی موفقیت لیست امید در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حاصل اقدام و خرد جمعی عنوان و تصریح کرد: ما بیش از هر چیز این محصول را متعلق به ملت و نظام عزیزمان می‌دانیم. می‌خواهیم نشان دهیم که نظام و قانون اساسی ما این ظرفیت را دارد که به خواسته ملت ما پاسخ دهد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: اکثریت مجلس دهم بازتاب‌دهنده خواسته‌ها و اراده عمومی، تفاهم و گفت‌وگوی ملی خواهند بود.

عارف تأکید کرد: ما با تکیه بر هویت سیاسی خود به دنبال تشتت و تفرقه در درون مجلس نیستیم و هدفمان مجلسی کارآمد، تفاهم، وحدت ملی و همراهی با دولت خواهد بود.

وی ادامه داد: ما برای مشارکت، تفاهم و همکاری در راستای سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های نظام و برجا «برنامه جامع 128 بندی اصلاح‌طلبان» تلاش خواهیم کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: ما همچنین برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی آن ابلاغ شد و کاهش تبعیض‌های اجتماعی کوشش می‌کنیم.

ظریف: دشمنان تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاری در ایران را ناامن جلوه دهند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در نشست هم ‌اندیشی منتخبان لیست امید که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در شرایط سخت کنونی منطقه و در چنین دنیایی سیاست خارجی نیازمند درک عمیق از شرایط بین‌المللی و شرایط داخلی کشور است که می‌تواند امنیت ملی را تضمین کند.

وی افزود: در دنیای کنونی می‌بینیم اشتباهی در محاسبه می‌تواند اثار و خدماتی داشته باشد و یا بالعکس آن یعنی محاسبه صحیح می‌تواند کشوری را در موضوعات مختلف نقشی دهد که نمونه دوم آن جمهوری اسلامی ایران است که آموزه‌های امام خمینی (ره) این قدرت بی‌نظیر توانست این مقطع حساس را رقم بزند.

وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: محاسبات غلط را ما همواره در همسایگی خود می‌توانیم مشاهده کنیم. همیشه در جهان شرایط جهش و سقوط بیش از هر شرایط دیگری است لذا ضروری است بیشتر مراقب باشیم.

ظریف در ادامه تصریح کرد: در شرایط حساس منطقه به لطف خدا و به برکت حضور مردم تنها کشور امن این منطقه پر تلاطم جمهوری اسلامی ایران است لذا نیاز است سیاست‌هایی را به صورت کاملا حساب شده به کار گیریم تا بتوانیم معضلات و مشکلاتی را که دلیل برخی تندروی‌ها پیش آمده را حل کنیم.

وی در ادامه هدف برجام و مذاکرات هسته‌ای را استفاده از شرایط کنونی برای حل مشکلاتی عنوان کرد که مانع پیشرفت کشور شده بودند، مشکلی که بر منافع ملی سایه انداخته بود.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: دشمان مشکلات خود را در چارچوب جمهوری اسلامی ایران حل و فصل می‌کردند و این بی‌دلیل نیست که بیشترین نگرانی را در  این زمینه رژیم صهیونیستی دارد. در دنیای کنونی کسی ایران را تهدید نمی‌داند هرچند تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد که ایران را غیرقابل اعتماد جلوه دهند همچنین می‌خواهند محیط سرمایه‌گذرای ایران را ناامن جلوه بدهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما نمی‌خواهیم کشور را به بازار مصرف کالاهای بیگانه تبدیل کنیم و نمی‌خواهیم درهای کشور به واردات بی‌رویه باز شود برای سرمایه‌گذاری‌های مجدد و انتقال فناوری نیاز است که شرکای خارجی احساس کنند که می‌توانند با اطمینان سرمایه‌گذرای کنند و بدون نگرانی از بازگشت تحریم‌ها در ایران حضور درازمدت داشته باشند که اگر این مساله حاصل نشود تنها فایده برجام واردات بی‌رویه خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد که نباید شرایطی را فراهم کنیم که نتیجه این همه مقاومت و حضور شکوهمند مردم در سال‌های 92 و 94 و همچنین حضوری که قرار است در اردیبهشت ماه 95 صورت بگیرد، هدر برود. باز شدن درهای کشور صرفا برای واردات کالا نباید باشد سرمایه‌گذاری خارجی باید احساس کند ایران شریکی مطمئن و درازمدت برای اقتصاد است. لذا نیازمند این هستیم که شرایط را خوب شناخته و از آن استفاده کنیم و آب را به آسیاب دین و اسلام نریزیم. ما نباید شعارهای صهیونیست‌ها را تکرار کنیم و از زبان داخل نباید حرف دشمنان تکرار شود.

وی بر همین اساس یادآور شد: ما باید با همدیگر همیاری کرده و با کمک هم اطمینان حاصل کنیم که واقعیت انقلاب بر اساس این کمک و همدلی است. هیچگاه ما از ابتدای انقلاب جنگی را علیه کسی شروع نکردیم، ما نباید اجازه دهیم کسانی که نیاز به ایران هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌ هراسی دارند از طریق جمهوری اسلامی خطری مجدد ایجاد کند برای موفقیت برجام نیز باید براساس همدلی و وفاق حرکت کنیم.

ظریف ادامه داد: بدخواهان تمام تلاش خود را می‌کنند تا وحدت و هراس بیافرینند ما نیاز داریم که این نقشه‌های را نقش بر آب کنیم.

وی با اشاره به تشکیل مجلس دهم در هفتم خرداد ماه سال جاری عنوان کرد: با این مجلس خوبی که تشکیل شده است امیدواریم در کنار دولت برای حرکت در این راستا همواره تلاش شود آن هم با انتقادات سازنده. ما به کمک شما دل بسته‌ایم و نیاز داریم که در کنار سیاست‌های شما تذکرات هم به سوی ما سرازیر باشد (البته نه مثل تذکرات مجلس قبل)‌.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط و تحولات منطقه تصریح کرد: شرایط منطقه‌ای بسیار حساس است. اکنون منطقه با چند واقعیت روبرو شده است که این واقعیت‌ها می‌تواند از موضوع هسته‌ای برای امنیت ملی ما خطیرتر باشد. اولین واقعیت این است که ناکارآمدی نظام سیاسی آغاز شد در منطقه برای برطرف کردن نیازهای مردم منطقه است.

وی همچنین اضافه کرد: ما در امور داخلی مردم منطقه دخالت نمی‌کنیم بلکه هدف شرایط بهتر است اینکه تصمیم‌گیری‌هایی کنیم که منافع ملی ما، جبهه مقاومت و جهان اسلام را پیش ببرد. نظام سیاسی منطقه ما به واقع در حل معضلات جهان اسلام ناکارآمد بوده است که مهمترین دلیل این ناکارآمدی باقیمانده غده سرطانی رژیم صهیونیستی است که نتوانستند در طول این سال‌ها این غده را حل کنند که این ناتوانی سبب شده است (البته به دلیل حضور خارجی در منطقه) تروریسم یک پاسخ نامناسب و غیرصحیح با حرکت زورمداری باشد چرا که نظام ملی و دولت ملت‌محور کشورهای غربی خاورمیانه نتوانسته معضلات را حل کند؛ لذا یک حرکتی به دلیل حضور خارجی ایجاد شده که حرکتی است افراطی و ضددینی به نام اسلام و در قالب خشن و وحشی‌گری (مدیریت توهش شکل داده‌اند) در حقیقت مدیریت توهش مبنای فکری داعش و القاعده است یعنی توهش را به عنوان ابزاری برای پاسخ به این نیازها مطرح کردند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: حال کشورهای این منطقه به خاطر پاسخگویی به این خطر تلاش می‌کنند جهت این خطر را به سمت انقلاب سوق دهند از آنجا که ایران توانسته پرده‌های اسلام‌ستیزی را کنار بزنند در صدد هستند ایران را تهدید جلوه دهند.

وی با بیان اینکه افراط جغرافیا نمی‌شناسد و مرز ندارد، گفت: این یک خطر درونی برای کشورها محسوب می‌شود. یک نگرانی جهانی اکنون وجود دارد و آن این است که ایران را برون‌ آمده از یک قالب بی‌معنا تهدیدانگار و تبدیل به یک بازیگر کرده‌ اند و همواره تلاش برای تنش‌افکنی و ایجاد دعوای عرب و عجم، شیعه و سنی و هراس از ایران شکل گرفته است در این موضوع هر حرکت احساسی که ایران را در این سمت و سو سوق بدهد و منطقه را تبدیل به این تلاش‌ها کند آب به آسیاب دشمن انقلاب ریختن است.

ظریف همچنین عنوان کرد: مبنای سیاست خارجی را در جهانی که ابعاد بازنگری آن تغییر کرده نه صرف هماهنگی بلکه به حضور معتدل، روشنگر و تعیین‌کننده در معادلات بین‌المللی تعبیر می‌کنیم لذا نیازمند این هستیم که سیاست خارجی در یک بستر ملی و فراتر از درگیری‌ها و دعواهای جناحی قرار بگیرد. همچنین نیازمند این هستیم که سیاست خارجی به دور از دعوا و جنجال‌های حزبی و جناحی باشد. ما همواره به دنبال این هستیم که اقتصاد مقاومتی و تقویت مبانی اقتصادی کشور را بدست آوریم.

وی در خاتمه عنوان کرد: بگذارید توافق کنیم برجام نه 100 است و نه صفر ،بگذارید برجام یک تلاش عزتمندانه باشد چرا که بیشتر این امکانات را در واقعیت دنیا در برابر کشورها فراهم کرده است به جای اینکه دعوا کنیم که برجام همه چیز برای ما آفرید یا همه چیز ما را به باد داد یا اینکه برجام صفر است یا 100 به فکر مسائل ملی باشیم؛ به این فکر باشیم که شرایطی برای کشور فراهم کرده است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم. هرقدر از این امکان استفاده کنیم و پایه‌های اقتصاد را تقویت کنیم بهتر توانسته‌ایم از این امکانات استفاده کنیم ما باید برجام اقتصاد مقاومتی را هم دنبال کنیم. اگر همینطور که چند ماه گذشته که کش‌مکش نمره دادن به برجام وقت تلف شد پیش برویم از فضایی که برجام برای ما فراهم کرده است چیزی باقی نخواهد ماند. معاندین ما سخت در تلاش هستند تا ایران را به عنوان یک تهدید معرفی کنند. معاندین میلیون‌ها دلار خرج کرده‌ اند تا ایران را به یک هراس تبدیل کنند امیدواریم همه ما از این آزمون موفق بیرون آییم.

طیب‌نیا: هدفگذاری برای رشد 5درصدی اقتصاد در سال95

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد عصر امروز در نشست منتخبین لیست امید سراسر کشور که در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار داشت:‌ نوعی توافق بین گروه‌ها ایجاد شده که همه بر این واقفند که در شرایط خطیری هستیم و وجود سندی مهم برای محورهایی چون اقتصاد مقاومتی که پیگیری رهبر انقلاب، رئیس جمهور و همه کشور موجب آن شده است فهمی مشترک را ایجاد کرده است.

وی افزود: باید با بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده با همراهی مجلس و دولت از شرایط موجود بهره ببریم.

طیب‌نیا با تأکید براینکه سال 94 یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی پس از انقلاب بود، گفت: در شرایط عدم تعادل در اقتصاد کلان درگیر سخت‌‌ترین تحریم‌های تاریخ بودیم که نظام اقتصادی ما را با مشکل مواجه کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دولت در سال 93 با تحریم‌های سختی مواجه بود و در شرایطی کشور را اداره کرد که رشد اقتصاد منفی 0.6 درصد بود ولی این نرخ را به مثبت 0.3 درصد افزایش داد و این در شرایطی بود که با کاهش شدید قیمت نفت مواجه بودیم.

وی افزود: کاهش قیمت نفت و همچنین تداوم مذاکره با 5+1 ما را در حل مسائل اقتصادی کشور و مدیریت اقتصاد با مشکل روبه‌رو کرد.

طیب‌نیا ادامه داد: هرچند در این وضعیت توانستیم رشد اقتصادی کشور را به مثبت 0.3 درصد ارتقا دهیم و این نرخ کماکان مثبت باقی مانده است.

وزیر اقتصاد افزود: علی‌رغم کاهش نفت رشد مثبت اقتصادی را حفظ کردیم و این نرخ مثبت بنابر آمار ارائه شده توسط مرکز آمار است ولی اگر این کاهش قیمت وجود نداشت به رشد اقتصادی مثبت 5 درصد نیز می‌رسد.

وی در همین زمینه افزود: یکی از معضلات دولت بازگشت به بازارهای اقتصادی و ایجاد انضباط مالی در کشور بود.

طیب‌نیا با بیان اینکه در مهرماه 92 سرعت افزایش قیمت که پیش از بهار 92 حدود40 درصد بود این میزان به 11.2 درصد در سال 94 رسید.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد:‌ در فروردین 95 نرخ تورم 11.2 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه 7.2 درصد بود که در طول سال‌های پس از انقلاب بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد:‌ کماکان قیمـت‌ها در حال افزایش است ولی سرعت افزایش آنها کاهش پیدا کرده است و تا دو سه ماه آینده نرخ متوسط تورم تک رقمی خواهد شد.

طیب‌نیا با بیان اینکه طی سال‌های 93 و 94 تلاش‌هایی برای ثبات اقتصادی شده است، گفت: دولت نسبت به اصلاحات ساختاری بی‌توجه نبود و برنامه بلندمدتی را برای اصلاح ساختارهای اقتصادی تنظیم کرد و این برنامه‌ها مورد تجدیدنظر واقع شد. همچنین در حال حاضر در قالب برنامه‌هایی در حال اجرا است که در پرتو اجرای این برنامه‌ها وابستگی دولت به منابع نفتی کاهش یافته است.

وزیر اقتصاد با تأکید براینکه سال 94 تنها سال پس از دوران انقلاب بود که تراز تجاری بدون نفت ما مثبت شد، گفت:‌ این وضعیت در سال 95 نیز ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های اصل 44 را در این مدت دنبال کرده‌ایم، افزود: تا سال 93 واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی نبود که در سال 93 به 87 درصد و در سال 94 به صددرصد ارتقا یافت.

طیب‌نیا افزود: برای سال 95 رشد 5 درصدی و سال‌های آینده انتظار رشد 8 درصدی در اقتصاد را داریم که این مشروط به همکاری و همراهی است.

وی با بیان اینکه دو چالش عمده در راه تحقق رشد اقتصادی دولت وجود دارد، گفت: اولین چالش اقتصادی بدهی‌های 540 هزار میلیاردی دولت است که اگر قرار باشد سود این بدهی‌ها را پرداخت کنیم با سود 20 درصد به 108 هزار میلیارد تومان در سال می‌رسد که 5 برابر بودجه عمرانی کشور است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه چالش دیگر نظام بانکی و دارایی‌های کشور است، گفت: برای خروج از این وضعیت باید از این دو چالش عمده عبور کنیم.

طیب‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: انتظار دولت از نمایندگان دوره جدید مجلس این است که لایحه تقدیمی دولت را که در مجلس گذشته تصویب نشده در سال 95 به تصویب برسانند تا زمینه برای خروج از رکود فراهم شود.

انصاری: دولت خود را موظف به تعامل حداکثری با مجلس می‌داند/ مجلس نهم سه هزار و 529 سوال از دولت یازدهم داشته است

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با حضور در نشست هم‌اندیشی منتخبین لیست امید طی سخنانی اظهار داشت: هر اقدامی که دو قوه مجریه و مقننه برای ایجاد رضایتمندی مردم صورت دهند، تأثیر تعیین‌کننده خواهد داشت.

وی عمده‌ترین وظایف مجلس شورای اسلامی را قانون‌گذاری و نظارت عنوان و اضافه کرد: در دور اول مجلس شورای اسلامی، مجموع لوایحی که دولت تقدیم مجلس کرده بود 597 لایحه و طرح نمایندگان نیز 245 بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، خاطرنشان کرد: تاکنون مجموع لوایحی که دولت‌ها تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌اند، 3 هزار و 242 لایحه و مجموعه طرح نمایندگان نیز 2 هزار و 332 طرح بود

انصاری ادامه داد: تعداد کل سوالات توسط مجلس نهم از دولت سه هزار و 529 است که از این تعداد سوالات فقط 86 عدد از آن حذف شده است بنابراین سوال این است که بعد از دوره قانون‌گذاری در کشور وضعیت نظام قبلی نسبت به دور اول بهبود یافته است یا خیر.

وی ادامه داد: آیا با کسرت سوالات وضعیت اعمال نظارت قوه مقننه و مجریه در جهت حل فساد بهبود روش‌های اداری و خدمات بیشتر به مردم بهتر شده است یا خیر؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پایان گفت: براساس تاکید رئیس‌جمهور ما تعامل حداکثری را با مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت و برای جایگاه مجلس احترام قائل هستیم و خود را موظف به انجام تعامل حداکثری می‌دانیم.

مولاوردی: پیشنهاد تغییر نام فراکسیون زنان مجلس به فراکسیون امور زنان و خانواده

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در این نشست طی سخنانی گفت: حضور زنان برای آمادگی برای روند کلان مدیریتی کشور لازم است. البته طبیعی است و انتظار هم داشتیم که این‌گونه شود.

وی افزود: افزایش دو برابری تعداد زنان در مجلس از 3 درصد به 6 درصد، مجلس دهم را نسبت به دوره‌های قبل دارای یک ویژگی ممتاز می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری همچنین تصریح کرد: افزایش تعداد زنان نماینده از 9 نفر به 18 نفر نشان از اعتماد جامعه به توانمندی زنان دارد. مردم با رأی خود در انتخابات بار دیگر روش‌های مبتنی بر افراطی‌گری و خشونت را نه گفتند. لذا ما باید این پیام را به دقت درک کنیم.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بررسی‌های صورت گرفته نشان از شکاف‌ جنسیتی در ابعاد مختلف دارد و این یعنی شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد که متأسفانه ایران در 145 کشور دارای رتبه 141 در شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد است. این مسئله جای تأمل و توجه جدی دارد. آنچه رتبه ایران را در این شاخص‌ها پایین می‌کشد، عدم شناخت توانمندی زنان است.

وی بر همین اساس یادآور شد: 37 درصد نمونه آماری ما خواستار اصلاح قوانین و حمایت از حقوق زنان است. با توجه به جایگاه مجلس به نظر می‌رسد مجلس در ارائه طرح‌های پیشنهادی جدید می‌تواند در همکاری دولت نقش اساسی در برآوردن این انتظارات داشته باشد. زنان نماینده نیز در این رابطه مسئولیت مضاعف دارند.

معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: هماهنگی و همگرایی که مجلس می‌تواند با سایر قوا داشته باشد، به احقاق حقوق زنان کمک می‌کند. به خاطر برخی تندروی‌ها و افراط‌گری‌های بسیاری که در گذشته به عنوان موانع سر این راه قرار گرفت با همدلی و همزبانی برطرف خواهد شد.

وی در خاتمه تأکید کرد: پیشنهاد می‌دهم نام فراکسیون زنان مجلس به «فراکسیون امور زنان و خانواده» تغییر کند؛ چراکه فراکسیون زنان صرفا فراکسیون مختص خانم ها نیست، پیشنهاد می‌شود که زنان نماینده نیز با توجه به تخصص خود وارد فراکسیون‌های مرتبط شده و عضو آنها شوند.

در پایان این نشست، برگزار کنندگان هیچ آمار رسمی از تعداد شرکت کنندگان از تریبون رسمی این مراسم اعلام نکردند.