۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷

تاثیر نقد رهبری بر اشعارم، واضح و مسلم است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: شعرهای این مجموعه را برای رهبر معظم انقلاب می‌خواندم و ایشان نظراتی را درباره آنها می‌دادند.
کد خبر : ۲۹۸۰۱۴
صراط: جشن امضای کتاب شهر «هنوز هم ...» اثر غلامعلی حداد عادل عصر امروز در غرفه سوره مهر برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی در این مراسم با اشاره به آنکه به طور متوسط در ماه یک شعر می‌گوید، گفت: هنگامی که شعر می‌گویم تصمیمی برای سرودن آن ندارم، بلکه شعر در درونم شکل می‌گیرد. به همین دلیل از کلیشه های محصور خالی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه افزود: شعرهای این مجموعه را برای رهبر معظم انقلاب می‌خواندم و ایشان نظراتی را درباره آنها می‌دادند. تاثیر نقد ایشان بر این اشعار بر من مسلم است.

وی افزود: یکی از خصوصیات شعر انقلاب به ویژه غزل، بهره‌مندی از زیبایی‌های سبک هندی است. آن کارهایی که در شعر نو می‌شد، میان این نوع ادبی و مردم فاصله انداخت. این پیچیدگی‌ها در اثر افراط شاعران در سبک هندی بود. اما شاعران پس از انقلاب به سبک هندی معتدل روی آوردند. توجه شاعران به این نوع سبک را روند تکاملی در شعر فارسی می‌دانم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به آنکه زیبایی جزو ذات شعر و ادبیات به معنای سخن هنری است، اظهار داشت: کسی که شعر می‌گوید، به معنای آن است که می‌خواهد زیبایی را رعایت کند. کسانی که با شعر انس دارند یا شعر زیاد می‌خوانند، از زیبایی شعر در نثر خود بهره می‌برند.

حدادعادل ادامه داد: کسی که اهل شعر باشد، تشبیهات جاندار را در نثرش می‌بینید. به همین دلیل توصیه من به کسانی که می‌خواهند نثرشان جاندار باشد، این است که ذهن خود را از شعر سرشار کنند.