۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

فاجعه زیست‌محیطی در سراوان +تصاویر

زنگ خطر ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه جنگلی و مسکونی سراوان رشت همچنان در حال نواختن است.
کد خبر : ۲۹۸۲۷۸

صراط: سال‌هاست که زباله‌های شهر رشت و چند شهر اطراف در منطقه جنگلی سراوان دفن می‌شود و سرازیر شدن شیرابه‌های ناشی از زباله محیط زیست منطقه را دچار آلودگی بسیاری کرده است.

به گزارش فارس، در سال‌های اخیر اقدام موثری برای برطرف شدن این آلودگی و خطرات زیست‌محیطی آن انجام نشده و سراوان تبدیل به شعاری انتخاباتی برای نمایندگان بخش‌های مختلف سیاست شده است.

فاجعه زیست‌محیطی در سراوان +تصاویر

مدت‌هاست که زنگ خطر ناشی از آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه سراوان شنیده می‌شود و افزایش بیماری‌های خطرناک و صعب‌العلاج ساکنان این منطقه را نگران کرده است.

یکی از ساکنان منطقه سراوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز نگرانی از وضعیت نابسامان سراوان و زباله‌های انباشته شده در این منطقه، اظهار کرد: نگران سلامت فرزندانمان هستیم.

وی افزود: بوی تعفن، وجود حشرات موذی و... در منطقه سراوان موجب آزار ساکنان شده اما هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نمی‌دهند.

این پیرمرد ساکن منطقه سراوان گفت: نگرانی‌های بنده و دیگر ساکنان منطقه هر روز بیشتر می‌شود و برای حفظ سلامت خانواده تصمیم به فروش تمام املاک و احشام با کمترین‌ قیمت گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بوی‌ نامطبوع‌ از انباشت زباله و مشکلات دیگر ناشی از آن تاکنون کسی حاضر به خرید املاک ما نشده است، تصریح کرد: ناچاراً همچنان در سراوان زندگی می‌کنیم.

این شهروند سراوانی، از مسئولان خواست تا برای برطرف شدن مشکل زباله به صورت جدی وارد عمل شوند و ساکنان این منطقه را نجات دهند.

 وی با ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت خانواده، گفت: به شدت‌ نگران سلامت فرزندانم هستم و این موضوع فشار روحی و روانی بسیاری به بنده تحمیل کرده است.

فاجعه زیست‌محیطی در سراوان +تصاویر

نجات سراوان از آلودگی زیست‌محیطی نیازمند اعتبارات ملی است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر رشت نیز با انتقاد از شرایط فعلی منطقه سراوان گفت: نجات سراوان از آلودگی ناشی از انباشت زباله طی سال‌های طولانی نیازمند عزم جدی و اعتبارات ملی و استانی است.

فاطمه شیرزاد افزود: بحث انباشت زباله مربوط به دیروز و امروز نیست و سال‌هاست که زنگ خطر در این منطقه به صدا درآمده است.

وی با بیان اینکه انباشته شدن زباله در منطقه سراوان و آلودگی‌های ناشی از آن موجب بروز بیماری‌های خطرناک و به چالش کشیده شدن سلامت مردم منطقه شده است، ادامه داد: پس از گذشت 35 سال در اواخر سال 94 بحث ایجاد لندفیل‌ سراوان استارت زده شد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مشکلات پیش روی احداث لندفیل و تصفیه‌خانه سراوان تصریح کرد: یکی از مشکلات پیش روی احداث این پروژه وجود درختانی است که در مسیر احداث قرار دارند و به دلیل آلودگی‌های موجود سال‌هاست که حیات خود را از دست داده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه نشست‌هایی با مدیر کل منابع طبیعی در زمینه قطع درختان مذکور برگزار شده است، اظهار کرد: تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

شیرزاد گفت: حامی محیط زیست و منابع طبیعی هستیم اما در شرایط فعلی حیات انسان‌های بی‌گناه باید در اولویت باشد‌.

شیرزاد با اشاره به اینکه درختان مذکور به دلیل همجواری و سرازیر شدن شیرابه‌ها حیات خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: درختان دچار آلودگی‌های بسیاری هستند.

فاجعه زیست‌محیطی در سراوان +تصاویر

ورود شیرابه‌های زباله به آب‌های آشامیدنی مردم منطقه سراوان/ شیوع بیماری‌های پوستی خطرناک در منطقه

به گفته وی، شیرابه‌های ناشی از زباله‌های سراوان در آب آشامیدنی مردم منطقه نیز نفوذ کرده و موجب بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی و خطرناک شده است.

عضو شورای اسلامی شهر رشت اضافه کرد: شیرابه‌های سراوان ضمن به خطر انداختن سلامت مردم منطقه با سرازیر شدن به رودخانه‌های زرجوب، گوهررود و تالاب انزلی خطرات زیست‌محیطی را افزایش داده و سلامت انسان‌ها و حیوانات بیشتری به چالش کشیده شده است.

وی گفت: اکنون حاضر روزانه 700 تن زباله از شهرهای رشت، صومعه‌سرا، سنگر، فومن، کوچصفهان و ... در سراوان سرازیر می‌شوند و این موضوع آلودگی منطقه را تشدید می‌کند.

شیرزاد با اشاره به خرید دستگاه زباله‌سوز تصریح کرد: اگر قرار است دستگاه زباله‌سوز خریداری شود باید براساس تکنولوژی‌های روز کشورهای توسعه یافته و طبق استانداردهای EPA2012 بوده و مورد تأیید سازمان محیط زیست باشد.

وی یادآور شد: زباله‌سوزهای سنتی دیگر پاسخگوی شرایط فعلی نیست و برات نجات سراوان تنها نباید به اعتبارات استانی بسنده کرد و این کار نیازمند عزم و اعتبارات ملی و استانی است.

فاجعه زیست‌محیطی در سراوان +تصاویر

این مسئول با اشاره به اعتبارات درنظر گرفته شده برای احداث لندفیل و تصفیه‌خانه سراوان خاطرنشان کرد: در بودجه سال 95 شهرداری رشت در مجموع برای احداث لندفیل و تصفیه‌خانه سراوان مبلغ 12 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی خواستار همکاری بیشتر مدیر کل منابع طبیعی گیلان به منظور قطع درختان در مسیر احداث لندفیل و تصفیه‌خانه سراوان شد و تصریح کرد: دستگاه زباله‌سوزی که قرار است خریداری شود باید مدرن بوده و توانایی پوشش دادن با استانداردهای سخت‌گیرانه محیط زیستی را داشته باشد.