۲۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۶

آمار بالای طلاق به خاطر مسایل جنسی

کد خبر : ۲۹۸۳
كارشناس امر ازدواج به نقل از مدير كل آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي به رشد 7/15 درصدي نرخ طلاق در 9 ماه نخست سال جاري اشاره و اضافه كرد: اين در حاليست كه رشد نرخ ازدواج تنها 1/2 درصد بوده است.

به گزارش ايسنا، دكتر احمد برجعلي ـ استاد دانشگاه علامه طباطبايي ـ در مراسم افتتاح نخستين سامانه ملي آموزش الكترونيكي ازدواج جوانان در سخناني با اشاره به سير صعودي آمار طلاق پس از سال 85 در كشور، اظهار كرد: در حال حاضر ميانگين طلاق در كشور 3/33 درصد و اين رقم در تهران 3/22 درصد است و اين آمار به جز رقم طلاق عاطفي در كشور است.

وي ادامه داد: بسياري از محققان معتقدند ميزان طلاق عاطفي دو برابر طلاق‌هاي ثبت شده است و اين يعني ميزان طلاق عاطفي در كشور پس از سال 85 بيش از 50 درصد است.

استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به اين كه در 9 ماهه نخست امسال 93 هزار طلاق در كشور رخ داده است، اين رقم را در مدت مشابه سال گذشته 81 هزار طلاق عنوان كرد و يادآور شد: مدت زمان به طول انجاميدن آغاز اختلاف تا انجام طلاق توافقي در طي سه سال گذشته از پنج سال به سه سال رسيده است و اين آمار نگران‌كننده‌اي است.

وي با اشاره به اظهارات رييس انجمن علمي مددكاران ايران مبني بر زير سوال بردن ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج به جوانان و تلقي دخالت در امور شخصي جوانان از اين امر، خاطر نشان كرد: ما به دنبال مهارت‌آموزي به جوانان هستيم و اين امري نيست كه بتوان با نگاه سياسي آن را زير سوال برد.

برجعلي امر آموزش را در پيشگيري از افزايش طلاق موثر توصيف و تصريح كرد: 50 درصد طلاق‌هاي كشور به دليل مسايل جنسي است و اين امر ضرورت ارائه آموزش قبل از ازدواج را نشان مي‌دهد.

وي با تاكيد بر نگاه منصفانه به امر آموزش ازدواج جوانان تاكيد كرد: «ساج» تنها دستاورد شوراي عالي جوانان نيست و دغدغه‌ اي است كه بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران اين حوزه سال‌ها آن را گوشزد كرده‌اند.

اين استاد دانشگاه علامه طباطبايي درباره اظهارات برخي از كارشناسان مبني بر ضرورت تابوشكني طلاق، بيان كرد: طلاق يك تابو و ضدارزش است و نبايد به دنبال از بين رفتن قبح آن باشيم.

وي با اشاره به پراكني جمعيت جوان در سطح كشور خاطر نشان كرد: هر چند ارتباط چهره به چهره بسيار موثرتر است، اما ساج مي‌تواند به ارائه به هنگام آموزش به جوانان در هر نقطه از ايران كمك قابل توجهي كند.

برجعلي در پايان خطاب به رييس سازمان ملي جوانان پيشنهاد داد: ساز و كاري تدوين شود كه جوانان شاغل طي سه تا پنج سال نخست اشتغال خود از معافيت‌هاي مالي بهره‌مند شوند تا اين امر بتواند موجب رغبت آنان به ازدواج شود.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم حجت الاسلام مرتضوي ـ رييس انجمن مراكز خدمات مشاوره و روانشناسي ايران ـ در سخناني از پيگيري طرح الزام ارائه آموزش قبل از ازدواج توسط اين انجمن در كميسيون اجتماعي مجلس خبر داد و اضافه كرد: نمايندگان مجلس معتقدند اين امر نياز به فرهنگ‌سازي دارد.

وي با بيان اين كه سازمان ملي جوانان با اين اقدام پرچمدار جنبش ملي از صيانت خانواده‌ است، توضيح داد: انجمن مراكز خدمات مشاوره از تمام ظرفيت براي پيگيري قانونمند كردن الزام آموزش قبل از ازدواج استفاده خواهد كرد.
نظرات بینندگان
حسام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۹ - ۲۳ اسفند ۱۳۸۸
۰
۰
خانواده مهمترين اساسي ترين واثرگذارترين و متاسفانه آسيب پذير ترين نهاد اجتماعي است كه همواره مورد هجوم هدفمند دشمنان اسلام و ايران است.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۸۸
۰
۱
يك نكته بسيار بسيار مهم وجود دارد كه با بي توجهي به آن ممكن است ضرر اين كار از نفع آن بسيار بيشتر باشد. آموزش مسائل جنسي حتماً مي بايست بعد از عقد صورت گيرد زيرا همين آموزش قبل از ازدواج و زماني كه افراد مجرد هستند نه تنها بسيار تحريك كننده است بلكه اين آموزش نابجا مي تواند به مفاسد اخلاقي، بسيار دامن بزند و نتيجه آن عكس نتيجه مورد انتظار باشد. هر چيز مفيدي در جا و زمان مخصوص خود مفيد است و در غير آن ممكن است بسيار مضر باشد. فراموش نكنيم همان آبي كه واقعاً مايه حيات است اگر به موقع و به درستي استفاده نشود ممكن است خود موجب خفگي شده و مايه ممات گردد!