۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۱

اطلاعات جدید از قمر یخی پلوتو

اطلاعات ترکیبی جدید فضاپیمای "نیوهورایزنز" ناسا نشان می‌دهد که سطح "هیدرا" (خارجی‌ترین قمر کوچک پلوتو)، از یخ آب نسبتاً بکر پوشیده شده است.
کد خبر : ۲۹۸۴۸۵

صراط: اطلاعات ترکیبی جدید فضاپیمای "نیوهورایزنز" ناسا نشان می‌دهد که سطح "هیدرا" (خارجی‌ترین قمر کوچک پلوتو)، از یخ آب نسبتاً بکر پوشیده شده است.

به گزارش ایسنا، ناسا اعلام کرده است که اطلاعات ترکیبی جدید، که به تازگی دریافت شده، با استفاده از ابزار تصویربرداری (LEISA) که بر روی فضاپیمای "نیوهورایزنز" نصب شده در تاریخ 14 ژوئیه 2015 و از فاصله 150 هزار مایلی (240,000 کیلومتر) جمع آوری شده است.

این داده‌های جدید، نشان می‌دهد که طیف هیدرا شبیه به بزرگترین قمر پلوتو، شارون (اسم یکی از قمر‌های پلوتو) بوده که آن هم از یخ آب کریستالی پوشیده شده است.

اما نوارهای جذب آب یخ هیدرا حتی عمیق‌تر از شارون هستند و این امر نشان می‌دهد که دانه‌های یخ بر روی سطح هیدرا بزرگتر بوده و یا بازتاب نور بیشتری در زوایای خاصی از دانه‌ها نسبت به قمر شارون دارند.

تصور می‌شود در زمان تشکیل گوشته‌های غنی از آب که ازبرخورد دو جسم که حدود 4 میلیارد سال پیش پلوتو و شارون را بوجود آوردند تشکیل شدند، هیدرا نیز در خرده قرص‌های یخی تشکیل شده است. نوارهای آب‌ عمیق و با بازتاب بالای هیدرا، نشان دهنده آلودگی نسبتا کمی از ماده تیره‌تری است که بر روی سطح شارون در طول زمان انباشته شده است.

دانشمندان این ماموریت در حال بررسی این امر هستند که چرا یخ هیدرا تمیزتر از شارون به نظر می‌رسد.

در همین حال، تیم علمی نیوهورایزنز به دنبال یافتن قمرهای کوچک دیگر پلوتو، برای مقایسه با هیدرا و شارون هستند.

هیدرا، دومین قمر خارجی پلوتو است که همراه با نیکس در ژوئن سال 2005 توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد.

برچسب ها: پلوتو قمر فضا صراط