۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴

سیف: آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهداتشان عمل نکرده‌اند

رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ با روزنامه گاردین از عدم پایبندی آمریکا و اتحادیه اروپا به تعهداتشان در توافق هسته‌ای انتقاد کرده است.
کد خبر : ۳۰۰۴۰۱
صراط: «ولی‌الله سیف»، رئیس بانک مرکزی ایران، در مصاحبه‌ای جدید عنوان کرده که موانعی که باعث می‌شوند بانک‌های ایرانی نتوانند به نظام مالی جهان متصل شوند، نشان می‌دهند که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند به طور کامل به تعهداتشان تحت «برجام» عمل کنند.

به گزارش فارس، در حالی که چهار ماه از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» می‌گذرد، بانک‌های بزرگ اروپایی کماکان تمایلی برای انجام تراکنش‌های مالی مربوط به ایران ندارند. نشست «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های بانکی اروپا، کمکی به رفع این معضل نکرده و آنها دیپلمات آمریکایی را به مطرح کردن اظهارات ضد و نقیض متهم کرده‌اند.

آقای «سیف» که روز پنجشنبه در حاشیه کنفرانس لندن با روزنامه انگلیسی «گاردین» گفت‌وگو می‌کرد گفت که لازم است دولت‌های غربی حرفهایشان را به عمل تبدیل کنند و نقش فعال‌تری در ضمانت به بانک‌ها برای در امان ماندن از گزند جریمه‌های سنگین واشنگتن در صورت بازگشت به ایران بازی کنند.

وی گفت: «بعضی از مقام‌های غربی، اعلانیه‌های مثبتی منتشر کرده‌اند، اما بانک‌ها نیاز به ضمانت‌های ملموسی دارند مبنی بر اینکه از ادعاهای بی‌پایه (نقض تحریم‌ها) مصون خواهند بود.»

پیش از این روز پنجشنبه «جاستین واکر»، مدیر جرائم بانکی «انجمن بانکداران انگلیس» در مصاحبه‌ای با «رویترز» درباره دیدار هفته گذشته مقام‌های بانکی اروپایی و انگلیسی با «جان کری» اظهار نظر کرد و گفت «هیچ سندی که به ما ضمانت بدهد، ارائه نشد.»

پیش از این هم خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آشکار کرده بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به دلیل آنکه نمی‌خواهد در زمینه تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نرمش به خرج دهد، از ارائه توضیح کتبی برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی درباره مبادله با ایران امتناع می‌ورزد.

«سیف» در مصاحبه با گاردین گفت: «بانک‌ها به ضمانت نیاز دارند، حتی اگر این به معنی بازنویسی دستورالعمل‌ها یا تجدیدنظر در مقررات باشد یا دادن ضمانت‌ها کتبی به بانک‌ها.»

وی اضافه کرد: «تا زمانی که طرف‌های غربی به طور کامل به تعهداتشان تحت برجام عمل نکنند، ما شاهد تغییر واقعی در روابط بانکی‌مان نخواهیم بود.