۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸

آشنایی با شايعترين بيماري جهان

کد خبر : ۳۰۰۵۰

يك عضو هيات مديره انجمن دندانپزشكان با بيان اينكه افراد كم درآمد نمي‌توانند هزينه‌هاي دندانپزشكي را بپردازند و در نتيجه دچار بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌شوند، تاكيد كرد: با توجه به آنكه دندانپزشكي، في نفسه حرفه پرهزينه و گران قيمتي است دولت بايد تمهيداتي براي كاهش هزينه‌هاي اين بيماران بينديشد و خدمات بيمه‌اي را ارتقا دهد.

به گزارش صراط نیوز، دكتر محمد رضا طاهريان در گفت‌وگو با ايسنا افزود: خدمات مربوط به حفظ بهداشت دهان و دندان و پيشگيري از بيماري‌هاي آن بايد تحت پوشش بيمه قرار بگيرد، چون پوسيدگي دندان شايعترين بيماري جهان است و ابتلا به آن عوارض مختلفي را براي بيمار در پي دارد، علاوه بر آن بر زيبايي بيمار و توانايي او براي جويدن مواد غذايي و حتي نحوه سخن گفتن تاثير مي‌گذارد.

اين دندانپزشك با بيان اينكه عفونت‌هاي دنداني مي‌تواند ابتلا به عوارض ديگري را نيز براي بيمار در پي داشته باشد، گفت: دهان آيينه ميزان سلامتي فرد است و علايم بسياري از بيماري‌ها در اين عضو آشكار مي‌شود و سرايت بسياري از بيماري‌هاي دهان به ساير نقاط بدن موجب ابتلا به عوارض عمومي مي‌شوند که در بسياري از موارد کشنده هستند بنابراين بررسي دوره‌اي براي اطمينان ازسلامت دهان ضروري است چراكه به نوعي با سلامت عمومي بدن ارتباط دارد.

طاهريان با تاكيد بر ضرورت تحت پوشش قرارگرفتن خدمات درماني دندانپزشكي، اظهاركرد: براساس قانون اساسي، خدمات بايد به صورت رايگان به مردم ارايه شود ولي در حال حاضر بيمارستان‌هاي دولتي در ازاي ارايه خدمات ضعيف از بيماران وجهي را دريافت مي‌كنند. در نتيجه آنان تلاش مي‌كنند با تحمل بار قرض از خدمات بيمارستان‌هاي خصوصي استفاده كنند.

وي اضافه كرد: متاسفانه در ايران به درمان بيشتر از پيشگيري توجه مي‌شود و در اين جهت دانشكده‌هاي دندانپزشكي جديد راه‌اندازي مي شود. در واقع مسئولان به دنبال اجراي طرح‌هاي كلان بهداشتي نيستند.

اين عضو هيات مديره انجمن دندانپزشكان با بيان اينكه پيشگيري مفهوم وسيعي دارد، گفت: پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان را را نبايد به ارايه توصيه‌هاي محدود در زمينه رعايت بهداشت ورژيم غذايي مناسب، استفاده ازفلورايد و.... محدود كرد بلکه پيشگيري و سياست‌هاي کلان آن بايد با هماهنگي بين بخشي ميان وزارتخانه‌ها و رسانه‌ها بويژه صداوسيما تحقق يابد.

طاهريان در پايان تاكيد كرد:‌ انجمن دندانپزشكي ايران، انجمن سلامت دهان وسايرانجمن‌هاي تخصصي دندانپزشکي در زمينه پيشگيري و تحت پوشش بيمه قرار دادن خدمات دندانپزشكي نقش فرهنگ ‌سازي وتئوري پردازي را دارند و وزارتخانه‌هاي مختلف ازجمله وزارت بهداشت و رفاه مسئول خدمات رساني به مردم هستند و اين نهادها بايد در اين زمينه تلاش كنند.