۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷

لابی صهیونیستی برای حمایت از برجام

در گزارش سالانه یک صندوق مبارزه با گسترش تسلیحات هسته‌ای در آمریکا آمده است که لابی صهیونیستی «جی استریت» مبلغ 500 هزار دلار از این صندوق برای حمایت از برجام دریافت کرده است.
کد خبر : ۳۰۰۶۷۱

صراط: صندوق ضدهسته‌ای «پلاوشرز» (Ploughshares) در گزارش سالانه خود افشا کرد که یکصد هزار دلار به رادیو عمومی ملی آمریکا داده است تا در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گزارش کند.

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش کرد، گروهی که اخیراً کاخ سفید، بعنوان جانشین‌های کلیدی در  قبولاندن برجام معرفی کرده بود، به لابی صهیونیستی «جی استریت» در آمریکا مبلغ 576 هزار و 500 دلار داده بودند که از توافق هسته‌ای ایران پ شتیبانی کنند.

طبق این گزارش سالانه، صندوق پلاوشرز نیز سال گذشته میلادی 100 هزار دلار به رادیو عمومی ملی آمریکا داده بود تا به این صندوق در خصوص برجام و موضوعات مربوطه کمک کند.

روزنامه تایمز اسرائیل ادامه داد، لابی صهیونیستی جی استریت، سال گذشته یک کمپین جامع برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران به راه انداخت.

بر اساس این گزارش، جی استریت در آستانه رأی‌گیری مهم کنگره در خصوص تصویب یا بلوکه کردن برجام، در ژوئیه 2015، یک صفحه تبلیغاتی کامل در روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز را در حمایت از برجام به کار گرفت و کنگره را ترغیب کرد تا از تخریب توافق هسته‌ای ایران خودداری کند.

جی استریت همچنین تبلیغات تلویزیونی و یک وب‌سایت برای حمایت از برجام ایجاد کردند.

بر اساس این گزارش، وظیفه اصلی پلاوشرز، «ایجاد یک جهان ایمن و امن از طریق توسعه و سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌هایی به منظور کاهش و در نهایت از بین بردن ذخایر هسته‌ای جهان» است اما نقش پشت پرده آن در حمایت از برجام در ماه جاری میلادی بعد از اظهارات جنجالی «بن رودز» یکی از مشاوران ارشد سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص شد.

در مقاله نیویورک‌تایمز، رودز توصیف کرد که چگونه دولت اوباما با سازمانهای غردولتی، کارشناسان هسته‌ای و حتی خبرنگاران برای قبولاندن برجام همکاری می‌کردند.

رودز گفت: «ما یک اتاق پژواک ایجاد کرده بودیم. گروههای خارجی همچون پلاوشرز» به اجرای موثر پیام دولت اوباما درباره برجام کمک کردند.

این مقاله، موجی از انتقادات جمهوری‌خواهان را برانگیخت و تأکید کردند که این مقاله اثبات کرد که کاخ سفید مردم آمریکا را در خصوص برجام گمراه کرده است.

گزارش سالانه 33 صفحه‌ای پلاوشرز، لیستی از گروههایی را نشان می‌دهد که پلاوشرز به آنها پول داده است.

طبق این گزارش، انجمن کنترل تسلیحات، 282 هزار و 500 دلار دریافت کرده است، موسسه بروکینگز، 225 هزار دلار، شورای آتلانتیک 182 هزار و 500 دلار دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، این مؤسسات این پول را برای تحلیل‌های مرتبط با ایران، جلسات توجیهی و تعامل با رسانه‌ها و کار بر روی ایران غیر هسته‌ای دریافت کردند.

شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز بیش از 281 هزار دلار دریافت کرده است، دانشگاه پرینستون نیز 70 هزار دلار برای حمایت از تحلیل‌‌های «سید حسین موسویان» سفیر سابق ایران و سخنگوی هسته‌ای ایران، انتشارات و تعامل با سیاستمداران در خصوص طیفی از موضوعات مربوط به راه‌حل صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دریافت کرده بود.

این گزارش سالانه 2015 که اخیراً به صورت آنلاین منتشر شده است، می‌افزاید که پلاوشرز همچنین به رادیو عمومی ملی آمریکا مبلغی را پرداخت کرده بود تا گزارشاتی درباره امنیت ملی آمریکا منتشر کند که این گزارشات بر موضوعات سیاست و بودجه تسلیحات هسته‌ای آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران، موضوعات بین‌المللی امنیت هسته‌ای و سیاست آمریکا در قبال امنیت هسته‌ای تأکید کند.

اواسط اردبیهشت ماه بود که «نیویورک تایمز» گزارش مشروحی در مورد بن رودز و نقش او در مذاکرات هسته‌ای با ایران و فرآیند قبولاندن توافق نهایی آن به افکار عمومی منتشر کرد.

کل این گزارش را شاید بتوان در یک جمله معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید خلاصه کرد: «ما یک اتاق پژواک درست کردیم. آن‌ها همان چیزهایی را می‌گفتند که مواردی را که ما به آن‌ها گفته بودیم، تائید می‌کرد.»

به دنبال این گزارش، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال اعمال فشار به «بن رودز» مشاور کاخ سفید هستند تا درباره اظهارات بحث‌برانگیزش توضیح دهد.

به گزارش فارس، رهبران جمهوری‌خواه کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا از رودز خواستند در جلسه استماع با عنوان «نقل قول‌های کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای ایران» گزارش دهد که بن رودز به آن جلسه نرفت.