۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰

خانه‌های مجردی زمینه‌ساز انحراف

کد خبر : ۳۰۱۴۸

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جوانی که زمینه انحراف در او دیده می‌شود با ترک خانواده و تشکیل زندگی مستقل در قالب خانه‌های مجردی در خطر انحرافات بیشتر قرار می‌گیرد.

به گزارش صراط نیوز،سید محمد علی موسوی مبارکه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در فواصل سنی، حالات و صفات مختلف در انسان بروز می‌کند به عنوان مثال کودک سه ‌ساله خیلی لجباز است یا اینکه کودک 3،5سالگی آنقدر قادر به ناسازگاری است که می‌تواند مادرش را از خانه فراری دهد بنابراین در سنین مختلف ویژ‌گی‌هایی در انسان بروز می‌کند که پس از مدتی آنها را از دست می‌دهد بدین معنا که صفات در او پایداری و ثبات ندارد.

وي افزود: اگر برخی از این صفات مانند حس مالکیت که در دوران کودکی در انسان پدیدار می‌شود، ادامه یابد، فرد در سنین بالاتر نیز همه چیز را برای خودش می‌خواهد و به فکر دیگران نیست لذا می‌بینیم که معامله با برخی افراد بسیار دشوار است به دلیل اینکه این دسته افراد نمی‌توانند از خواسته‌هایشان دل بکنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سن نوجوانی نیز همانند دیگر سنین دارای خصوصیاتی است و فرد در این سنین به دنبال استقلالی برای خود می‌گردد و به طور طبیعی خلق و خوی جوان پسر اینگونه می‌شود که از پدر درخواست پول نمی‌کند به همین دلیل پدر و مادر مبلغی را در گوشه‌ای قرار می‌دهند تا او بردارد ؛ این حالت استقلال گاهی تا آنجا پیش می‌رود که نوجوانان را به فرار از خانواده وا می‌دارد یعنی نوجوان می‌گوید می‌خواهم بروم بیرون و برای خودم کار و درآمد داشته باشم.

موسوی مبارکه بیان داشت: دخترها نیز این حالت استقلال را در دوران کودکی در قالب خاله بازی نشان می‌هند؛ آنها دوست دارند سینی کوچکی داشته و در استکان‌های کوچک چایی بریزند و از دیگران پذیرایی کنند از این رو می‌بینیم که دخترها نیز همانند پسرها به استقلال فکر می‌کنند البته در فرهنگ ما اینگونه نیست که دخترها بتوانند در دوره نوجوانی از خانواده جدا شوند ولی برای پسرها این اتفاق می‌افتد و گاهی آنها از خانواده جدا می‌شوند.

وی اضافه کرد: نوجوانان پسر گاهی اوقات با دوستانشان می‌نشینند حرف می‌زنند و خواسته‌هایشان را می‌گویند اما از اینکه درخواستی را از والدین خود داشته باشند، پرهیز می‌کنند و ترجیح می‌دهند که نیازهایشان را به صورت غیر مستقیم مطرح کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه گفت: سابق بر این زمانی که جریان استاد و شاگردی بود، نوجوانان تمایل داشتند در اوقات فراغت تابستان در مغازه‌ای مشغول به کار شوند تا از این طریق بتوانند مایحتاج یکسال خود را از قبیل پوشاک و وسایل تحصیلی تهیه کنند و فایده اینگونه استقلال برایشان این بود که وقتی دوران سربازی آنها تمام می‌شد آنها تجربه قبلی برای اشتغال در خود پیدا کرده ‌بودند اما متأسفانه هم‌اکنون اینگونه نیست و اگر جوانی بخواهد استقلال داشته باشد خطر او را تهدید می‌کند.

وی افزود: وقتی جوان از خانواده جدا می‌شود برسر راهش دام‌های فساد گسترده‌ای پهن است و جوان در مسیر یکی از راه‌های اعتیاد و بی‌بند و باری قرار گرفته و یا اینکه جذب گروه‌های بیگانه می‌شود از طرفی گروه های منحرف داخلی این فرصت را به دست می‌آورند که آنها را جذب کنند.

موسوی‌مبارکه تب تند استقلال در خانه‌های مجردی را در بین افرادی که خانواده بد سرپرست ، بدون ثبات و خانواده‌هایی که پایبند به اصول اعتقادی نیستند، بیشتر دانست و افزود: جوانی که زمینه انحراف در او دیده شود با ترک خانواده و تشکیل یک زندگی مستقل برای خود در مسیر انحرافات بیشتر قرار می‌گیرد و مجبور می‌شود با هر فرهنگ و در هر مکان، با هر شرایطی تن به زندگی دهد.

وی افزود: حساس سازی خانواده‌ها در این خصوص بسیار اهمیت دارد و خانواده‌ها باید بدانند که گاهی جوانان برای رسیدن به خواسته‌های نامعقول خود حربه‌هایی را به کار می‌بندند تا بتوانند به اهداف خودشان برسند و اینجا وظیفه والدین این است که تن به هر خواسته جوان خود ندهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برخی از جوانان نیز به دلایل شغلی و تحصیلی مجبور هستند که مستقل زندگی کنند، اظهار داشت: تعداد جوانانی که به این شکل مستقل زندگی می‌کنند بسیار انگشت شمار است البته خانواده‌ها باید در این خصوص نیز تحقیقات خود را داشته باشند و جوان خود را کنترل کنند که مبادا به بهانه درس و شغل به انحرافات اخلاقی دچار شود.

موسوی‌مبارکه با بیان اینکه در گذشته فرهنگ خانه مجردی در کشور رواج نداشت، افزود: پیش از این سن ازدواج جوانان خیلی بالا نرفته بود و جوان در یک سن خاصی ازدواج می‌کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون فرهنگ بیگانه به واسطه تکنولوژی روز به کشور ما نفوذ کرده است، گفت: خیلی اوقات می‌بینم که جوانان و نوجوانان به اشکال مختلف لباس می‌پوشند که علت آن اثرگذاری رسانه‌های غرب در کشور می‌تواند باشد از طرف دیگر سسی اعتقادات برخی از افراد و خانواده‌ها موجب می‌شود تا جوانان به دنبال آزادی‌هایی نامعقول که در غرب رواج دارد، بروند بنابراین خانواده‌ها نقش اساسی را در هدایت جوانان دارند بنابراین در تصمیمات کشور باید نسبت به تقویت کانون خانواده برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.