۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸

کاهش تلفات تب برفکی در کشور

کد خبر : ۳۰۱۶۰

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه امسال تب برفکی در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت: تلفات تب برفکی در 5 ماهه ابتدای امسال برای دام سبک به 748 راس و دام سنگین به 332 مورد کاهش یافت.

به گزارش صراط نیوز به نقل از مهر، سید محسن دستور امروز د  نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر کانون های تب برفکی درکشور و میزان تلفات این بیماری در سال های گذشته اظهار داشت: وضعیت تب برفکی در کشور مناسب است و فعلا کانون های بیماری در حالت عادی قرار دارند اما در مجموع هنگامیکه ویروسی در کشور وجود دارد احتمال بازگشت آن هست.

وی افزود: اگر دوباره قاچاق دام افزایش پیدا کند و بیماری از مرزهای کشور وارد شود احتمال اینکه با شیوع دوباره این بیماری مواجه شویم زیاد است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه همکاری های زیادی میان دستگاه های دولتی برای جلوگیری از قاچاق دام زنده و واکسیناسیون هدفمند در دامداری ها انجام گرفته است، بیان کرد: وقتی ویروسی شیوع پیدا می کند باید تمامی کشورهای منطقه برای مبارزه با آن اقدام کنند و نمی توان بدون آنها بیماری را ریشه کن و یا کنترل کرد.

دستور با اشاره به تلفات بیماری تب برفکی در کشور، گفت: در 5 ماهه سال 89 تعداد 28 هزار و 487 راس تلفات دام سبک داشتیم در حالیکه این رقم در 5 ماهه ابتدای سال 90 به 748 مورد کاهش یافت همچنین در همین تاریخ در سال 89، 2 هزار و 610 راس گاو بر اثر بیماری تب برفکی تلف شدند که این تعداد در 5 ماهه ابتدای امسال به 332 مورد رسید.

وی افزود: در 5 ماهه ابتدای سال 89 تعداد همه گیری ها در دام سبک، 2 هزار و 116 راس بود که در 5 ماهه امسال به 181 مورد رسید همچنین در دام سنگین یک هزار و 561 واحد آلودگی در دام های سنگین داشتیم که در 5 ماهه امسال به 520 مورد رسید.

دستور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره باقیمانده سموم و آلودگی ها در شیرخام اظهار داشت: با اجرای طرح پایش باقیمانده های داروهای دامپزشکی و فلزات سنگین و دیگر موارد آلودگی در سال 88 و 89 به این نتیجه رسیدیم که استانداردهای شیرخام از نظرباقیمانده سموم بطور متوسط بالای 95 درصد با ضوابط بین المللی و اتحادیه اروپا برابر است.