۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۹

شفافیت مالی در تئاتر وجود ندارد

کد خبر : ۳۰۱۶۹

سرپرست گروه "لیو" معتقد است مسائل مالی تئاتر هر قدر هم که کراهت داشته باشد، باید روشن شود تا واقعیت تئاتر امروز ما را نشان دهد.

به گزارش صراط نیوز، محمدحسن معجونی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با مهر درباره شفافیت مالی بودجه تئاتر اظهار کرد: شفافیت هزینه‌های تئاتر و اینکه بودجه آن در کجا صرف می‌شود از موضوعات بدیهی است. باید مشخص شود بودجه‌ای که برای تئاتر مشخص شده است، به چه نمایش‌هایی و به چه کسانی اختصاص یافته و به کجا رفته است.

وی ادامه داد: امروز ما شاهد نتایج سیاستگذاری‌های سال‌های قبل در تئاتر هستیم یکی از آن موضوعات، همین عدم شفافیت مالی در تئاتر کشور است.

معجونی با بیان اینکه باید مشخص شود وظایف نهادهای مرتبط با تئاتر چیست، ابراز کرد: شما امروز از بیشتر تئاتری‌ها درباره انجمن هنرهای نمایشی بپرسید، نمی‌دانند که این انجمن کجاست و وظیفه‌اش چیست. نمی‌دانند که مرکز هنرهای نمایشی چه می‌کند، خانه تئاتر چه وظایفی برعهده دارد. اینها ناشی از مشخص نبودن حوزه کاری نهادهای تئاتری است. به نظر می‌رسد یکی از وظایف انجمن هنرهای نمایشی به نظم درآوردن مسائل مالی تئاتر است. چند سال پیش اساسنامه "انجمن نمایش" تغییر کرد که گویا این تغییر در مورد مسائل مالی بود و اتفاقا امروز هم که شایعه انفعال یا انحلال "انجمن هنرهای نمایشی" مطرح شده است باز هم در مورد مسائلی مالی است.

این کارگردان تئاتر درباره حضور هنرمندان تئاتر در شفاف شدن مسائل مالی این حوزه اظهار کرد: اگر قرار است تئاتری‌ها در این زمینه حرکتی انجام دهند، باید این حرکت، صنفی باشد. اما متاسفانه خانه تئاتر امروز بی بو و خاصیت شده است چرا که حرف‌شان شنونده‌ای ندارد و تاثیری بر جریان تئاتر کشور ندارند. به عنوان مثال، در مورد قراردادهای تیپ هم ضعیف عمل کردند و چیزهایی را در آن، جا انداختند.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که همه کارهای مربوط به تئاتر را مرکز هنرهای نمایشی انجام می‌دهد و نهادهای دیگر کاری انجام نمی‌دهند. از آنجا که بزرگ‌ترین مشکل تئاتر کشور مربوط به مسائلی است، ما هم دو، سه سالی است که از حمایت‌های ارگان‌های دولتی قطع امید کرده‌ایم.

دو سال پیش آماری از تماشاگران تئاتر منتشر کردیم که بسیاری از واقعیت‌های تئاتر در آن مشخص شده بود اما متاسفانه به خیلی‌ها بر خورد بنابراین دیگر هیچ آماری از تماشاگران نمی‌دهیم. مسائل مالی تئاتر هم هر چه کراهت داشته باشد جزئی از واقعیت تئاتر را نشان خواهد داد. در این زمینه هر چه ابهام وجود داشته باشد به ضرر تئاتر خواهد بود.

معجونی در پایان اظهار کرد: ما به خاطر عدم شفافیت در هزینه بودجه تئاتر، نمی‌دانیم این پول به چه کسانی داده شده است و چه کارهایی با این پول صورت گرفته است. در عین حال، یک سری از تئاتری‌ها به سختی و در شرایط بد اقتصادی، فعالیت می‌کنند و نمی‌دانند بودجه‌ای که در آن سهمی دارند در کجاها هزینه می‌شود.