۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۰

ظریف: مشکل خاورمیانه باید بازتعریف شود

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه مشکل حال حاضر خاورمیانه باید باز تعریف شود، گفت: مشکل افراط‌ گرایی در منطقه باید باز تعریف شود.
کد خبر : ۳۰۲۲۸۹
صراط: محمد جواد ظریف عصر سه شنبه در دیدار نخست وزیر لهستان اظهار داشت: باید این سوال را بپرسیم که چطور می توانیم کنار هم جمع شویم و تلاش‌هایمان را با هم یکی کنیم و مشکلات خود را باز تعریف کنیم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: البته این باز تعریف باید با هدف مقابله با مشکلات و بررسی فرصت‌های پیش رو صورت بگیرد؛ تا زمانی که نفهمیم در کجا قرار داریم و ملزم به حرکت به کدامین سو هستیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: باید در وهلۀ اول مشکل حال حاضر در خاورمیانه باز تعریف شود؛ مشکل افراط‌ گرایی در منطقه باز تعریف شود.

ظریف به وضعیت منطقه و بحران کشور سوریه اشاره کرد و افزود: ما بحران سوریه را به نحوی تفسیر کرده ‌ایم که شکست هر کس، پیروزی دیگری تلقی می‌شود.

وی با طرح این سوال که تنها کسانی که در سوریه و یا در یمن یا عراق منفعت کسب کرده‌اند چه کسانی هستند؟ ادامه داد: در جنگ هیچ کسی برنده نیست، همه بازنده هستند و تنها، میزان شکست آنها متفاوت است.

وزیر امور خارجه ایران که در صدر هیاتی سیاسی- تجاری عازم شمال اروپا شده است، در نخستین ایستگاه، وارد ورشو پایتخت لهستان شد.

بر اساس برنامه های اعلام شده، قرار است ظریف پس از لهستان، به کشورهای فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر کند؛ در این سفرها، 60 فعال اقتصادی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر امور خارجه را همراهی می کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به برنامه هسته ای کشورمان گفت: مساله هسته ای ایران به نظر غیر قابل حل می رسید. زیرا ایران فکر می کرد این حق ماست که فناوری لازم برای اهداف صلح آمیز داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: ما می دانستیم که هیچ قصدی برای ساخت تسلیحات هسته ای از سوی ایران وجود ندارد و طرف مقابل بر این باور بود که هر سانتریفیوژ در راستای افزایش توانایی ایران برای ساخت تسلیحات هسته ای به کار گرفته می شود.

وی یادآور شد: به نظر می رسید این مساله هرگز قابل حل نیست؛ اما ما تعریف دگرگون این موضوع را آغاز کردیم و این نخستین گام در دستیابی به راه حل بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: می توانم به شما بگویم که همان پیشنهاداتی که ما در سال ٢٠٠٥ مطرح کردیم و رد شدند، بار دیگر در سال ٢٠١٣ مطرح کردیم و پذیرفته شدند، چون در سال ٢٠٠٥ این موضوع به عنوان منفعت یک طرف و ضرر طرف دیگر دیده می شد.

ظریف با بیان اینکه در آن زمان دو گزینه به ظاهر متناقض مطرح بود، اظهار داشت: ایران خواستار فناوری هسته ای اش بود و طرف مقابل می پنداشت که فناوری هسته ای ایران به تسلیحات هسته ای ختم می شود، بنابراین می خواست ایران را از این فناوری محروم کند.

وی خاطرنشان کرد: راه رسیدن به یک پاسخ قابل قبول این است که مساله را به روشی بازتعریف کنیم که به نحو قابل قبولی، جوابگو باشد و آن این بود که به ایران اجازه دهند برنامه هسته ای داشته باشد که همواره صلح آمیز بماند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: گرینه ها ، همه همان گزینه های اول هستند اما به نحوی باز تعریف شده اند که بتوان مساله را حل کرد.