۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
نقدی بر یک وعده رویایی

۲ یا ۳ میلیون حافظ قرآن، مسئله این است؟!

اعلام تربیت ۳ میلیون دانش‌آموز حافظ قرآن در سال ...
کد خبر : ۳۰۲۸۱

با اعلام تربیت ۳ میلیون دانش‌آموز حافظ قرآن در سال ۹۰ از سوی مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش، گویا رقابت بر سر ارائه آمار بالاتر میان وزیر و مشاورش بالا گرفته است! پیش از این وزیر آموزش و پرورش از تربیت ۲ میلیون دانش‌آموز حافظ قرآن تا پایان سال خبر داده بود. 

از روزی که رفع مهجوریت قرآن از طرف مقام معظم رهبری به عهده آموزش و پرورش گذاشته شد، بدنه این وزارتخانه طرح‌های مختلفی را به خود دیده است. به جز مدارس قرآنی که در قالب بنرهایی در سردر مدارس نمودار شدند و هنوز برنامه عملی برای اداره آنها وجود ندارد و جابه‌جایی چند مدیر و معاون و مشاور در سطح ستاد و صف، اعلام تربیت ۲ میلیون دانش‌آموز حافظ قرآن از سوی وزیر آموزش و پرورش از جمله خبرهایی بود که مزه تلخ و شیرین آن واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

عده‌ای از این عزم آموزش و پرورش برای توجه به قرآن خوشحال شدند. عده‌ای منتظر ماندند که برای این کار برنامه مدونی ارائه شود؛ که انتظارشان همچنان ادامه دارد. گروه آخر نیز به استناد سایر طرح‌های بدون پشتوانه کارشناسی و فکری که در آموزش و پرورش ارائه می‌شوند و اجرایی نشده شکست می‌خورند، نشنیده‌اش گرفتند. 

اگرچه وزیر آموزش و پرورش ایجاد کلاس‌های انس با قرآن از دوره ابتدایی تا پایان دوره دبیرستان را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که ذیل تربیت این تعداد دانش‌آموز حافظ قرآن تعریف می‌شوند، اعلام کرد، با این حال هنوز ادعای چنین رقمی ‌به مبالغه بیشتر شبیه است تا توانایی راستین آموزش و پرورش. 
اگر این برنامه وزیر آموزش و پرورش تحقق پیدا کند، مایه بسی خرسندی است و «جوان» به نمایندگی از تمام رسانه‌های حداقل داخلی قول می‌دهد در پشتیبانی از این طرح مضایقه نکند و در حالی که رسانه‌ها خود را آماده می‌کردند که در این جهاد یاور آموزش و پرورش باشند، مشاور قرآنی وزیر، جامعه هدف طرح تربیت دانش‌آموز حافظ قرآن را ۲ تا ۳ میلیون نفر بیان می‌کند. 

جدا از اینکه بین ۳ میلیون و ۲ میلیون، يك میلیون تفاوت است، این نکته برای مخاطب یقین حاصل می‌کند که این طرح نیز مانند طرح‌های قبل بی برنامه و بدون داشتن پشتوانه مطالعاتی مطرح شده و تنها قصد دارد تیتری برای رسانه‌های موافق و مخالف بسازد و ارقام بالاتر را به نشانه کارآمدی بیشتر مجموعه بیان کند. 

علاوه بر این، چیزی که در اظهار نظر وزیر و مشاورش که معتقدند این طرح در جهت مقابله با جنگ نرم است، از قلم افتاده این است که چگونه طرحی که حتی پیش‌نویس ندارد و هیچ مدیر و معلم و مربی مدرسه‌ای برای آن توجیه نشده، خواهد توانست دانش‌آموزان را از جاذبه‌های ماهواره و اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای منصرف کند و با قرآن انس دهد؟! 

به هر رو باید توجه داشت که اختصاص ۵۰ ميليارد تومان اعتبار به آموزش قرآن مدارس در سال تحصيلي جديد، توزیع ۱۰۰ هزار جلد كتاب جديد شيوه حفظ قرآن در مدارس سراسر كشور، ارسال بخشنامه حفظ قرآن به مدیران مدارس در نيمه اول شهريورماه و همچنين اجراي طرح «همگام با قرآن» در مقطع راهنمايي و اجراي طرح «هنر يا كارگاه‌هاي قرآن» در تمامي دبيرستان‌هاي كشور که محمد بنیادی از آنها خبر می‌دهد، شکل آزمون و خطا به خود نگیرند.

نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام