۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹

اوباما: بدون شلیک حتی یک گلوله، مانع دستیابی ایران به بمب هسته‌ای شدیم

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در جمع افسران آکادمی نیروی هوایی آمریکا دیدگاه‌هایش درباره مسائل مختلف جهان را مطرح کرد.
کد خبر : ۳۰۳۰۲۳
صراط: رسانه های آمریکایی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در سخنرانی خود در دانشکده نیروی هوایی این کشور دیدگاه‌هایش درباره مسائل مختلف جهان را مطرح کرد.


جنگ نرم آمریکا

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی در جمع افسران جدید آکادمی نیروی هوایی آمریکا گفت: ما باید به یاد آوریم در عین قدرت ارتش کشورمان، بسیاری از تهدیدات علیه امنیت ما نمی توانند فقط با نیروی نظامی حل شوند؛ زمانی که برای توسعه تحصیل و فرصت در سراسر جهان هزینه می کنیم، این موجب کاهش مناقشه و مداخله نظامی برای بعد می شود. بنابراین اگر شما می خواهید از ارتش حمایت کنید باید حامی کمک های خارجی در کشوری بسیار فقیر باشید. این موجب خواهد شد نیاز کمتری به اعزام نیرو برای جنگ باشد. شما نمی توانید این دو را از هم جدا کنید. زمانی که ما از اصلاحات اقتصادی وسیاسی حمایت می کنیم، زمانی که شهروندان به خصوص جوانان کشورهای دیگر شغل داشته باشند و بتوانند مسئولان خود را انتخاب کنند و حقوق بشر و شرافت آنها حفظ شود، این به کاهش خشونت و افراطی گری کمک می کند.

ایران

وی مدعی شد: ما به خاطر مذاکره با ایران و اعمال تحریم های قوی به توافقی رسیدیم که مانع از دستیابی ایران به بمب هسته ای می شود و ما این کار را بدون شلیک حتی یک گلوله انجام دادیم. ما این کار را نه با جنگ؛ بلکه با دیپلماسی انجام دادیم. 

کوبا و ویتنام

او در ادامه گفت: ما سیاست ناکام پنجاه ساله را کنار گذاشتیم و اکنون شاهد هستیم آمریکا در حال بازگشت به کوبا است و مردم کوبا به ما نگاه می کنند و امید جدیدی برای آینده دارند. پس از دهه ها مناقشه، ویتنام و آمریکا در حال ایجاد شراکت جدیدی هستند و به جهان نشان می دهند صلح بهتر از جنگ است. شاید هیچ عنصری در قدرت ما با دوام تر از ارزش های ما نیست. ما به همین صورت نه فقط با قدرت سلاح خود، بلکه با قدرت عقاید و الگوی خود در جنگ سرد برنده شدیم. 

اوباما در ادامه گفت: هدایت عاقلانه به معنای مقاومت در برابر تمایل برای مداخله نظامی در زمان بروز هر مشکل و بحران در جهان است. همانطور که در ویتنام و جنگ عراق دیدیم، گاهی اوقات بزرگ ترین ضربه به اعتبار آمریکا زمانی است که ما در همه جا دخالت کنیم و زمانی که ما به پیامد همه اقدامات خود فکر نکنیم. باید از تاریخ عبرت بگیریم و توازن را برقرار کنیم.

روسیه، چین و کره شمالی

او مدعی شد: تجاوز روسیه به اوکراین  و  مناقشه در دریای جنوبی چین در حال محک نظم بین المللی است. باید به حاکمیت مستقل کشورها احترام گذاشته شود و همه از قوانین پیروی کنند. تسلیحات هسته ای در کره شمالی و تروریسم هسته ای همچنان همه ما را تهدید می کند. بنابراین ما نمی توانیم به انزوا گری رو آوریم. این روش غلطی است. اجازه دادن برای شدت یافتن مشکلات در نقاط دیگر، موجب امنیت کمتر در اینجا می شود. بنابراین ما آمریکایی ها باید به همکاری با دیگران برای برقراری امنیت و شکوفایی و عدالت در جهان کوشش کنیم. یکی از مؤثرترین راهها برای هدایت دیگران و همکاری با آن‌ها از طریق معاهداتی است که منافع ما را به پیش می برد.

پرهیز از جنگ!

اوباما گفت: ما در حالی که در اقدام برای امنیت خود درنگ نخواهیم کرد، هرگز نباید برای جنگ جشن به راه اندازیم. هر چقدر هم نیت ما خیر باشد، جنگ با فاجعه و رنج همراه است. باید نخست گزینه های دیگر را بررسی کنیم، زیرا اعزام نیروهای ما در وضع خطرناک باید آخرین گزینه باشد. 

سوریه و اسد

 اوباما ادعا کرد: اگر ایران و روسیه می خواهند از موکل سوری خود حمایت کنند و در باتلاق گرفتار شوند، این انتخاب آنها است. من به عنوان رئیس جمهور آمریکا گزینه متفاوتی را انتخاب کرده ام. تنها راه حل واقعی برای مناقشه سوریه راه حل سیاسی از جمله گذار بدون اسد است. این کار نیاز به دیپلماسی دارد.