۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸

كيانيان: می‌خواستم از معماری سر در بياورم

رضا كيانيان گفت: دانشجوی تئاتر بودم، ولی در اغلب کلاس‌های هنرهای تجسمی حاضر می‌شدم؛ تئاتر را از پیش بلد بودم و می‌خواستم از معماری و هنرهای تجسمی هم سر در بیاورم.
کد خبر : ۳۰۴۱۴۳
صراط: رضا كيانيان گفت: دانشجوی تئاتر بودم، ولی در اغلب کلاس‌های هنرهای تجسمی حاضر می‌شدم؛ تئاتر را از پیش بلد بودم و می‌خواستم از معماری و هنرهای تجسمی هم سر در بیاورم.

به گزارش ايسنا، هشتمين نشست از سلسله نشست‌هاي «یکصد معمار،‌ یکصد انتخاب»، در حالی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد كه رضا كيانيان مهمان ويژه‌ آن بود.

انجمن مفاخر معماری ایران برای اجرای پروژه «یکصد معمار، یکصد انتخاب» قصد دارد 100 اثر را از میان آثار ساخته‌شده در 60 سال اخیر توسط 100 معمار شناخته‌شده ایرانی معرفی کند. این پروژه با برگزاری نشست‌هایی اجرا می‌شود که در هر نشست، معماران نام‌آشنای ایرانی هر کدام بنای انتخابی خود را با بیان توضیحات و با استناد به مبانی نظری معرفی می‌کنند و در نهایت، 100 بنای منتخب معماران، در کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا در فضای علمی و دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از آثار برتر معرفی‌شده در هشتمين نشست، «بازار چارسو» در چهارراه جمهوري - حافظ اثر محمد مجیدی بود که توسط رضا بهبهانی معرفی شد. این همان ساختمانی است که جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در آن‌جا برگزار شد و رضا کیانیان دبيري آن را بر عهده داشت.

داراب دیبا «موزه مردم‌شناسی» بندرعباس اثری از شهاب‌الدین ارفعی و محسن وفا مهر ساختمان دانشکده‌های مهندسی برق و مهندسی صنایع با حیاط مرکزی مشترک در دانشگاه علم ‌و صنعت اثر مهندس عطایی (مهندسان مشاور سکنا) را معرفی کرد.

نخستین ساختمان بلندمرتبه مسکونی تهران که عمارتی مسکونی و آجری به نام «مجموعه مسکونی خدمه کاخ سعدآباد، میدان دربند» است، توسط ماندانا یزدان‌شناس ارائه شد. او در اين زمينه توضيح داد که این کار،‌ اثر معماری فرانسوی است که نامش را نمی‌دانیم، ولی او ما و معماری شمیرانات را خوب می‌شناخته است.

بابک قصیری ساختمانی مسکونی و چهار طبقه از علی نقوی نمینی (مهندسان مشاور نگین‌شهر آینده) را معرفی کرد که در مهرشهر کرج ساخته ‌شده و کاندیدای حضور در بینال ونیز است.

سید محسن حبیبی «چهارصد دستگاه»‌ نیروی هوایی تهران اثر علی صادق را ارائه كرد که به اعتقاد او نخستین مجموعه‌سازی مدرن در تاریخ معماری معاصر ایران است.

هما ادیب‌زاده نيز ساختمان بانک ملی ایران را كه در دهه ٥٠ شمسي ساخته شده اثر معماری گمنام (احتمالا گورگن پیچیکیان) در رامسر معرفی کرد.

تاکنون در مجموع هشت نشست، 69 اثر برتر معماری معاصر ایران معرفی شده‌ است که بخش بزرگی از آن‌ها آثاری هستند که هرگز در چنین سطحی معرفی و شناخته نشده ‌بودند. به‌ویژه در نشست‌های اخیر آثاری از نسل میانه و جدید معماران ارائه می‌شود که نشان از دامنه و توسعه معماری معاصر ایران دارد.

در این نشست، كه ١٩ خرداد ماه در باغ - موزه قصر برگزار شد، بخشي از گفت‌وگوی «یکصد معمار، یکصد انتخاب» با نادر اردلان نمايش داده شد که وي در آن به بيان چهار اصل و معیار ارزیابی معماری معاصر پرداخت.

رضا کیانیان نيز ضمن نقل خاطراتی از زندگی و کارش، گفت: مدتی در آتلیه معماری کار کردم و حتی مدير آتلیه شدم.

در ادامه عکسی سیاه و سفید و قدیمی که نوروز 1353 کیانیان را کنار تعدادی از دوستانش از جمله مرحوم مهدي فتحي در میناب نشان می‌داد، به او هديه شد. این عکس قاب‌شده را بهروز مرباغي - مدير پروژه - که خود یکی از افراد داخل عکس بود، به رضا کیانیان هدیه کرد.

نشست‌های «یکصد معمار، یکصد انتخاب»، هر چهار هفته یک‌بار برگزار می‌شود، اما نشست نهم به علت تقارن با عید مبارک فطر، یک هفته دیرتر و روز 23 تیرماه، در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار خواهد شد.