۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵

رسم متفاوت اعراب در ماه رمضان

«پذیرایی از مهمانان تازه روزه باز کرده، نزد اعراب خوزستان رسم مهمی است، رسمی مانند «قهوه‌خوری پس از افطار» به گونه‌ای که می‌توان گفت که مراسم قهوه‌خوری روضه‌های رمضانی اعراب از خود روضه مهم‌تر است.»
کد خبر : ۳۰۵۶۹۰
صراط: «پذیرایی از مهمانان تازه روزه باز کرده، نزد اعراب خوزستان رسم مهمی است، رسمی مانند «قهوه‌خوری پس از افطار» به گونه‌ای که می‌توان گفت که مراسم قهوه‌خوری روضه‌های رمضانی اعراب از خود روضه مهم‌تر است.»

به گزارش ایسنا، رضا سلیمان نوری، پژوهشگر تاریخ با تاکید بر این که اعراب خوزستان آیین‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت ماه مبارک رمضان دارند، از جمله این آداب و رسوم را برگزاری ۳۰ روزه روضه‌خوانی دانست و افزود: در این آیین روضه‌خوانی‌ها، با قهوه از مهمانان تازه روزه باز کرده، پذیرایی می‌شود.

او با بیان این‌که این پذیرایی آیین خاص خود را دارد که رعایت جزییات آن در نزد اعراب خوزستان بسیار مهم است، ادامه داد: به گونه‌ای که می‌توان گفت مراسم قهوه خوری روضه‌های رمضانی اعراب از خود روضه مهم‌تر است.

وی توضیح داد: در این آیین قهوه تفت داده و آسیاب شده را در ظرفی ورشویی شبیه گلاب‌پاش‌های قدیمی به نام «گم‌گم» که آب داخل آن جوش است ریخته و با هِل به آن طعم می‌دهند. سپس آن را در ظرفی مشابه «گم‌گم» اما کوچک‌تر به نام «دله» ریخته و توزیع می‌کنند.

سلیمان‌نوری ادامه داد: فرد قهوه‌ریز، دله را در دست چپ و فنجان قهوه خوری را در دست راست می‌گیرد و از سمت راست مجلس شروع به سِرو قهوه می‌کنند. البته اگر سید یا شیخ طایفه‌ای در مجلس حضور داشته پذیرایی نخست از وی آغاز می‌شود
نظرات بینندگان
منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
این توهین به اعتقادات شیعیان پاک این خطه است. یعنی چه مراسم قهوه خوری مهمتر از خود روضه نزد اعراب است.