۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱

واکنش تند ترکیه به گزارش پارلمان اروپا

ترکیه گزارش پارلمان اروپا که از سوی خانم کتی پیری آماده شده و یکی از منفی ترین گزارش ها است، عینا اعاده کرد. پارلمان اروپا به مساله کرد و نقض آزادی مطبوعات در ترکیه تاکید داشته و خواستار پذیرش نسل کشی ارامنه از سوی آنکارا شده است.
کد خبر : ۳۰۵۷۴۶
صراط: ترکیه گزارش پارلمان اروپا که از سوی خانم کتی پیری آماده شده و یکی از منفی ترین گزارش ها است، عینا اعاده کرد. پارلمان اروپا به مساله کرد و نقض آزادی مطبوعات در ترکیه تاکید داشته و خواستار پذیرش نسل کشی ارامنه از سوی آنکارا شده است.

به گزارش ایرنا، این گزارش در14 آوریل گذشته در قبال 133 رای مخالف با 375 رای موافق در پارلمان اروپا به تصویب رسیده بود.

روزنامه حریت در تارنمای خود گزارش داده است که سلیم ینل نماینده دائمی ترکیه در نزد اتحادیه اروپا روز جمعه این گزارش را بدون اینکه هر اقدامی روی آن صورت گیرد به اتحادیه اروپا اعاده کرد.
ترکیه از رویداد پارک گزی در سال 2013 به بعد، گزارش های اتحادیه اروپا در خصوص فرایند دمکراسی و همگرایی با اتحادیه را از نظر دولت این کشور حاوی عناصر «غیرقابل قبول» ارزیابی کرده و رد می کند. با رد گزارش اخیر، این ششمین گزارش پارلمان اروپا در مورد ترکیه است که از سوی آنکارا رد می شود.

در گزارش پارلمان اروپا تاکید شده است که ترکیه به عنوان کشوری که 11 سال است در فرایند عضویت قرار دارد، به جای نزدیک کردن خود به معیارهای کپنهاک، از آن معیارها دور شده است.

در گزارش با تاکید بر اینکه ترکیه سریعا به اصلاحات جدی در بخش قضایی، حقوق اساسی، عدالت، آزادی و امنیت نیاز دارد، آمده است : روند اصلاحات در دمکراسی و دولت قانون مدار در ترکیه در سال های اخیر پس روی است و در زمینه هایی چون استقلال قوه قضائیه و حق تشکیل اجتماعات و آزادی بیان و حقوق بشر از معیارهای کپنهاک که دسترسی و رعایت آن شرط پذیرش کشوری در اتحادیه می باشد، دور شده و این موجب نگرانی است.

دربخش دیگری از این گزارش خواستار پذیرش نسل کشی ارامنه در تاریخ 1915 در دوران عثمانی شده است. ترکیه این مساله را خط قرمز خود اعلام کرده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز در واکنش تند به آویخته شدن پرچم پ.ک.ک در پارلمان اروپا به هنگام حضور صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دمکراتیک خلق های ترکیه در این پارلمان به شدت واکنش نشان داده است.
روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در دوره اخیر یکی از ملتهب ترین دوران خود را می گذراند.
اردوغان اخیرا گفته است ترکیه دیگر نمی تواند پشت دیوارهای اروپا منتظر پذیرش در اتحادیه باشد.