۰۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱

معرفی برند داروهاي هلال احمر به دنيا

کد خبر : ۳۰۵۷۷
رئيس سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر گفت: با شروع ثبت برند داروهاي توليد هلال احمر در امارات، تاجيكستان، سودان و افغانستان در تلاشيم تا اين برند ملي دارويي ايران در ساير كشورهاي جهاني معرفي كنيم تا يك برند ايراني دارويي در جهان داشته باشيم و صادرات دارو را افزايش دهيم.


به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، فردين بلوچي امروز در نشست خبري خود كه در سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر برگزار شد اظهار داشت: سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر به وسيله شركت تجهيزات پزشكي (سها1) در سال گذشته 2 ميليون و 200 هزار صافي دياليز توليد كرده است و اين آمادگي وجود دارد تا بتوانيم بر اساس مصرف سالانه و نياز كشور كه در حدود 3 ميليون صافي است را بر اساس تشخيص وزارت بهداشت در سال جديد اين نياز صافي دياليز كه در حدود 3 ميليون است را در سازمان تداركات پزشكي توليد كنيم.

وي به سابقه 30 ساله سازمان تداركات پزشكي هلال احمر كه از زيرمجموعه‌‌هاي جمعيت هلال احمر است و در دوران دفاع مقدس نيز در زمينه دارو بسيار فعاليت گسترده‌اي داشته است اشاره كرد و گفت: سازمان تداركات پزشكي به نوعي معين وزارت بهداشت محسوب مي‌شود و ما خود را همكار وزارتخانه در حوزه سلامت كشور ميَ‌دانيم.

بلوچي تصريح كرد: سازمان تداركات پزشكي با 5 زيرمجموعه از جمله كارخانه تجهيزات پزشكي (سها1) يكي از بزرگترين كارخانجات لوازم يكبار مصرف پزشكي در خاورميانه محسوب مي‌شود كه با حدود بيش از 800 پرسنل كارآزموده حدود 15 محصول كه عمدتاً محصولات استراتژي و حياتي از جمله صافي دياليز است را توليد مي‌كند.

* توليد 500 ميليون سرنگ در سال 90 محقق مي‌شود

وي به توليد 320 ميليون انواع سرنگ در كارخانه تجهيزات پزشكي (سها1) در سال گذشته اشاره كرد و گفت: اميدواريم بر اساس نامگذاري سال جهاد اقتصادي بتوانيم با هدفگذاري‌هايي كه صورت پذيرفته است امسال 500 ميليون انواع سرنگ را توليد كنيم.

بلوچي تصريح كرد: توليدات انواع سرنگ در كارخانه تجهيزات پزشكي (سها1) در سال گذشته به دليل كيفيت بالا حتي يك عدد سرنگ نيز در انبارهاي سازمان باقي نماند كه ادامه اين امر بر اساس كيفيت و كميت بالا در سال 90 صورت خواهد پذيرفت.

وي در ادامه به شركت داروسازي سها در چهارباغ و ساوجبلاغ كه 80 قلم داروي جامد و مايع توليد مي‌كند و از استانداردهاي بين‌‌المللي اروپايي برخوردار است اشاره كرد و گفت: اميدواريم بتوانيم در زمينه صادرات محصولات اين شركت داروسازي نيز در سال جاري اقدام كنيم.

بلوچي به شركت كشت و صنعت و فرآورده‌هاي دارويي گياهي (سها چيسا) نيز كه در سلمان‌شهر مازندران در زمينه عصاره‌هاي بيش از 90 گياه فعاليت مي‌كند اشاره كرد و افزود: اين عصاره‌ها در فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و دارويي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي همچنين به شركت پخش سازمان تداركات پزشكي كه در سال 88 با هدف ساماندهي و توزيع به موقع و يكپارچه دارو طراحي و ايجاد شده است نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حدود 18 مركز توزيع در سراسر كشور داريم كه علاوه بر داروهاي هلال احمر توزيع داروهاي شركت‌‌هاي وارداتي ديگر را نيز برعهده دارد.

بلوچي اظهار داشت: شركت بازرگاني سها كيش سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر در زمينه واردات دارو و تجهيزات پزشكي و همچنين صادرات نقش دارد كه در اين راستا وظيفه داريم داروهايي كه بيماران نياز دارند را از طريق موارد خاص از برخي كشورها وارد كنيم.

وي در ادامه به دريافت تنديس طلايي از وزير صنايع توسط شركت تجهيزات پزشكي هلال احمر اشاره كرد و گفت: يكي از فعاليت‌هايي كه اين سازمان انجام شد افزايش 2 برابري دستگاه‌هايمان و اعلام آمادگي به استانهايي كه زيرساخت‌هاي لازم را براي توليد دارو دارند است تا بتوانيم تجربيات 30 ساله خودمان را در اختيار آنها قرار دهيم .

* ساخت كارخانه سرنگ‌سازي در استان گلستان

بلوچي گفت: در اين راستا استان گلستان آمادگي خود را براي ساخت كارخانه سرنگ‌سازي اعلام كرده كه ما نيز توانستيم مجوز توليد سرنگ در اين استان را از وزارت بهداشت دريافت كنيم تا بتوانيم در مرحله نخست سرنگ‌هاي 2، 5 و 10 سي‌سي را توليد كنيم و در مراحل بعدي اين توليدات را گسترش دهيم و در اين زمينه بتوانيم در بحث ايجاد اشتغال با استفاده از نيروهاي بومي اين استان با ارائه آموزشهاي لازم اشتغالزايي در استان گلستان را نيز فراهم كنيم.

* استريل كردن داروها با اشعه گاما براي نخستين بار در كشور

وي به رايزني سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر با سازمان انرژي اتمي كشور براي استريل كردن محصولات دارويي از طريق اشعه گاما براي نخستين بار در كشور خبر داد و گفت: در گذشته براي استريل كردن محصولات دارويي از يك نوع گاز مخصوص استفاده مي‌شده است كه متعاقبا اين امر فرصت زيادي را از ما مي‌گرفت كه در اين راستا اميدواريم با همكاري سازمان انرژي اتمي تا پايان سال 90 پروژه استريل كردن داروها از طريق اشعه گاما را عملياتي كنيم.

بلوچي تصريح كرد: در اين نوع استريل كردن كانتينر محصولات دارويي از اشعه گاما عبور خواهند كرد كه اين امر مي‌تواند در استريل كردن به ما بسيار كمك كند و ما نيز به عنوان اولين سازمان اين تجربيات را و همچنين استريل كردن محصولات دارويي ديگر شركتها را انجام دهيم.

* توليد فيبرهاي صافي دياليز براي اولين بار در كشور

وي اظهار داشت: فيبرهاي صافي دياليز كه ما تكنولوژي آن را از ديگر كشورها گرفته‌ايم و بر اين اساس آموزش‌هاي لازم را نيز به متخصصانمان ارائه كرده‌ايم و تقريبا تمام قطعات آن را توليد مي‌كنيم و اين آمادگي را داريم تا توليد صافي دياليز كه تكنولوژي بسيار بالايي را دارد را براي نخستين بار در كشور توليد كنيم تا بتوانيم در نهايت براي صادرات آن نيز اقدام شود و در تلاشيم تا پايان سال 90 اين پروژه را نهايي كنيم زيرا در حال حاضر در هيچكدام از كشورهاي منطقه حتي تركيه صافي دياليز توليد نمي‌شود.

بلوچي به دستاوردهاي شركت تجهيزات پزشكي اين سازمان از جمله ساخت دستگاه بسته‌بندي اتوماتيك، ساخت ميكسر تزريق و در نهايت اصلاح دستگاه‌هاي قالب‌هاي سرنگ اشاره كرد و گفت: اميدواريم تا پايان سال 90 كميت و كيفيت محصولات خود را در حوزه سلامت ارتقاء دهيم.

* كليد فاز توليد آنتي‌بيوتيك

وي گفت: در شركت داروسازي سها نيز براي سال 90 برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا فاز توليد آنتي‌بيوتيك را كليد بزنيم. پروژه اجراي آن در حال حاضر انجام شده است و اميدواريم تا اواخر سال 91 عملياتي شدن توليد آنتي‌بيوتيك را صورت دهيم.

بلوچي اظهار داشت: از كارهاي بزرگ دانشمندان و متخصصان ايراني كشورمان در شركت داروسازي سها در امر راه‌اندازي دستگاه‌هاي بسيار پيشرفته دارويي بود زيرا اين دستگاه‌ها مدتي بود كه در طبقه دوم شركت داروسازي سها بدون استفاده قرار گرفته بود و متخصصان خارجي نيز براي راه‌اندازي اين دستگاه منابع بسياري را درخواست مي‌كردند ولي توانستيم با استفاده از متخصصان داخلي كشورمان تمام اين ماشين‌آلات را بدون استفاده از متخصصان خارجي نصب و راه‌اندازي كنيم تا از مهر بتوانيم توليد آنتي‌بيوتيك را با مجوز وزارت بهداشت آغاز كنيم.

وي تصريح كرد: در زمينه توليدات گياهان دارويي نيز مجوزهاي لازم را از وزارت بهداشت دريافت كرديم تا بتوانيم تا پايان سال 90 محصولات نهايي دارويي بر پايه گياهي را توليد و به بازار عرضه كنيم.

* مطالعه براي توليد فرآورده‌ و مكمل‌هاي غذايي

بلوچي ادامه داد: در حال حاضر براي توليد فرآورده و مكمل‌هاي غذايي مطالعات لازم را در حال انجام هستيم كه پايان سال 90 خبرهايي خوبي در اين زمينه ارائه كنيم.

وي افزود: شركت پخش تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر كه داراي 18 مركز در حال حاضر در سراسر كشور است در تلاش است تا بتواند امسال 6 مركز توزيع دارو در استانهاي ديگر را به زيرمجموعه خود اضافه كند كه در اين راستا مي‌توان به راه‌اندازي دو داروخانه در استانهاي ياسوج و فيروزكوه با مجوز قانوني اشاره كرد.

بلوچي به بحث صادرات دارو در كشور و به خصوص سازمان تداركات پزشكي جمعيت هلال احمر نيز اشاره كرد و گفت: در بحث صادرات ما توانستيم داروهاي توليدي شركت داروسازي سازمان تداركات پزشكي در كشور امارات به ثبت برسانيم زيرا زماني مي‌توان به كشوري دارو صادر كرد كه داروهاي مورد نظر در كشور مقصد ثبت شود و با توجه به اينكه هلال احمر يك بيمارستان بزرگ نيز در امارات دارد توانستيم دارو و شركت داروسازي سها را در اين كشور براي صادرات به ثبت برسانيم و در ادامه آن در كشورهاي سودان، تاجيكستان و افغانستان داروهاي سها براي صادرات به ثبت رسيد.

وي به فعاليت‌هاي سازمان تداركات پزشكي براي ارتقاي تجهيزات پزشكي در سال 90 نيز اشاره كرد و گفت: تلاش ما اين است كه برند هلال احمر جمهوري اسلامي ايران را در ساير كشورها در حوزه دارو و سلامت برافرازيم.

بلوچي همچنين به توليد بسته‌هاي امدادي براي نخستين بار در كشور توسط سازمان تداركات پزشكي براي حوادث با همكاري سازمان امداد و نجات هلال احمر اشاره كرد و گفت: اين بسته‌هاي مواد غذايي بر اساس مفاد علمي و پيشنهادات سازمان امداد و نجات كه ضدضربه، ضد آب و امكان پرتاب از بالگرد را نيز دارد به تعداد انبوه توليد شده است كه خوشبختانه در اين مدت اندك نيز اين بسته‌ها در بحران‌هاي كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.