۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

انتشار دیوان یک عارف پس از هفت قرن

عبدالرفیع حقیقت از انتشار دیوان شیخ علاءالدوله سمنانی عارف و شاعر قرن هفتم و هشتم هجری خبر داد.
کد خبر : ۳۰۶۲۲۸
صراط: عبدالرفیع حقیقت از انتشار دیوان شیخ علاءالدوله سمنانی عارف و شاعر قرن هفتم و هشتم هجری خبر داد.

این پژوهشگر که به تازگی دیوان «شیخ علاءالدوله سمنانی» را منتشر کرده است در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این کتاب گفت: از این دیوان تنها یک نسخه در موزه پاریس وجود داشت که من این نسخه را به ایران آوردم  و به تازگی آن را در انتشارت کومش به چاپ رساندم.

او افزود: شیخ علاءالدوله سمنانی  شخصیتی است که تمام عارفان بعد از او به نوعی شاگردش هستند و اصلا تمام شیعیان کشمیر متاثر از این شخصیت هستند. دیوان او  در 632 صفحه شامل غزل‌ها، مثنوی‌ها و رباعی‌های اوست.

حقیقت همچنین از انتشار جلد دوم کتاب «تاریخ هفت قرن مبارزه ایرانیان با امویان و عباسیان»  خبر داد.

او در ادامه گفت: کتاب «چهره واقعی رضا شاه» مجوز چاپ نگرفت ولی به کتاب «مذهب تشیع» بعد از لحاظ اصلاحاتی مجوز انتشار دادند و الان هم به چاپ دوم رسیده است. بحث این کتاب این است که ایرانی‌ها مذهب تشیع را به وجود آوردند. ایرانی‌ها برای اینکه عمر به ایران حمله کرده بود و علی ابن ابیطالب (ع) با عمر مخالف بود به علی (ع) شوق و علاقه داشتند، بنابراین تشیع زاده ایرانیان است.

او افزود: تمام افراد اطراف امامان ما از جمله امام حسین (ع) و امام حسن (ع) ایرانی بودند. من در کتاب «تاریخ نهضت‌های ایرانی» هم نوشته‌ام که ایرانیان 700 سال مبارزه کردند و پس از 700 سال از زیر ستم حکومت عباسیان خود را خارج کردند. این کتاب از عید غدیر آغاز می‌شود و در قرن سیزدهم پایان می‌یابد.

عبدالرفیع حقیقت متولد مرداد 1313 در سمنان است و از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «تاریخ نهضت ملی ایران در پنج جلد»،‌ «تاریخ نهضت‌های فکری ایرانیان در دو جلد»،‌ «نقش ایرانیان در تاریخ و تمدن جهان»، کتاب دوجلدی «تاریخ کامل ایران از پیشدادیان تا پهلویان»، «شهید فرهنگ ملی ایران، سهروردی» و «هفت شهر عشق» اشاره کرد
خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید