۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

ترامپ چقدر می‌گیرد تا خداحافظی کند؟

نشریه پولتیکو این پرسش را مطرح کرده که چه مقدار پول برای راضی کردن دونالد ترامپ کافی است تا از رقابت انتخاباتی کناره گیری کند؟
کد خبر : ۳۰۶۲۴۵
صراط: نشریه پولتیکو این پرسش را مطرح کرده که چه مقدار پول برای راضی کردن دونالد ترامپ کافی است تا از رقابت انتخاباتی کناره گیری کند؟

به گزارش انتخاب، این نشریه در ادامه آورده است: یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ گفت: «شرط می بندم اگر کسی 150 میلیون برای کناره گیری از نامزدی به او بدهد، او این کار را خواهد کرد».

جیم دورنان یکی دیگر از مشاوران سابق ترامپ در پرسش درباره کناره گیری ترامپ گفت که معتقد است نامزد احتمالی جمهوری خواهان حاضر به معامله است . دورنان، از فعالان سابق جمهوری خواه اضافه کرد که بسیاری تمایل دارند که ترامپ را برای خارج شدن از دور انتخابات بخرند. او گفت: «برادران کوش اولین کسانی هستند که هزینه آن را تقبل می کنند».

ترامپ خودش می گوید این پیشنهاد مضحکی است و علاقه ای به پاسخ دادن به این سوال ندارد.

این میلیاردر نیویورکی می گوید: «این داستان مثل همیشه کاملا ساخته و پرداخته شما و پولیتیکو است. من هیچ وقت از رقابت کناره گیری نمی کنم. هیچ کس پول کافی ندارد که مرا راضی به ترک رقابت انتخاباتی کند. و اگر هم داشته باشد، کاملا غیرقانونی خواهد بود. آیا اوباما و کلینتون از شما خواستند این خزعبلات را چاپ کنید؟»

در واقع این اقدام بی سابقه ای است که یک نامزد بالقوه حزب برای پول یا چیز دیگری از رقابت ریاست جمهوری کناره گیری کند. علاوه بر این بسیار بعید به نظر می رسد ترامپ پس از یک سال تمام رقابت انتخاباتی و صرف میلیون ها دلار برای تبلیغات، درست زمانی که 16 رقیب خود را کنار زده از نامزدی کناره گیری کند.

اما اگر این فقط یک افسانه باشد، افراد بسیاری از آن استقبال می کنند. وقتی مشاور سابق او پیشنهاد 150 میلیون دلاری را در توئیتر اعلام کرد، سر و صدای زیادی در رسانه های اجتماعی به پا شد، و جمهوریخواهان مخالف ترامپ وهمین طور لیبرال ها علاقه زیادی به این خبرسازی نشان دادند. علاقه بسیاری از ناظرات سیاسی به این سناریوی دور از ذهن بیانگر آن است که رهبران حزب جمهوری خواه همچنان از آسیب بالقوه ترامپ به حزب واهمه دارند و بی صبرانه به دنبال جایگزینی برای ترامپ یا هیلاری کلینتون بوده و از اصرار ترامپ به ماندن در این رقابت نگرانند.

ترامپ در هر دوره ای با آرزوها و انتظارات کسانی مقابله کرد که معتقد بودند اعلام نامزدی نمی کند، پرونده دارایی های شخصیش را آشکار نمی کند، یا پیش از آنکه اولین آرای مقدماتی شمرده شوند کناره گیری می کند. و در هفته های بعد که ترامپ با کاهش آرا در نظرسنجی ها روبرو شد و با حمله به میراث قاضی مکزیکی-آمریکایی بسیاری از اعضای حزب خود را عصبانی کرد ، و واکنشی که به شلیک و کشتار جمعی در اورلاندو، فلوریدا نشان داد همه را بهت زده کرد.

سردبیر ویکلی استاندارد و روشنفکر ضد-ترامپ ، بیل کریستول در واکنش به پیشنهاد 150 میلیون دلاری این پیام را در توئیتر نوشت: «مساله حل شد. ضیافت شام در نیویورک در روز دوشنبه؛ اتاق خصوصی در دنیل، رزرو اتاق به نام رینسو، 15 میلیاردر، هریک 10 میلیون دلار». او فرض را بر آن گذاشت که مدیر RNC، رینس پریباس باید میزبانی این وعده غذایی گران قیمت را بر عهده بگیرد.

برخی در توئیتر مجموعه ای از سیاستمداران فعال میلیاردر را پیشنهاد کردند که از جورج سوروس تا برادران کوچ را شامل می شد. دو تن از ثروتمندترین مردان آمریکا هم در فهرست پیشنهادات بودند: وارن بافت و بیل گیتس.

مجری رادیویی محافظه کار اهل اوهایو که در انتخابات مقدماتی از تد کروز حمایت کرده بود در توئیت خود نوشت: « اگر به دنبال جمع کردن پول هستید ...»

یک سرمایه گذار بنام و دارای ارتباطات قوی به پولیتیکو گفت این ایده جذاب است، هر چند موانع عملی پیش روی آن قرار دارد. این سرمایه گذار نوشت: « تعداد زیادی از حامیان مالی جمهوری خواه و دموکرات وجود دارند که حاضر به پرداخت پول هستند». اما هماهنگی های اهدا کنندگان و نامزد دریافت کننده به نظر چندان آسان به نظر نمی رسند».از دید این سرمایه گذار ترامپ اهدا کنندکان را ترغیب به پذیرش معامله ای می کنند تا ترامپ شرکت رسانه ای خود را بنا کند.

و هرچند ترامپ گفته معامله و پرداخت پول به او برای کناره گرفتن از نامزدی غیرقانونی است، جیم فیشرمن، استاد دانشگاه حقوق پیس در نیویورک می گوید دادن پیشنهاد تجاری به ترامپ برای بیرون کنار کشیدن از رقابت ها می تواند از موانع قانونی عبور کند.

دادن رشوه برای خرید رای غیرقانونی است، اما اگر به ترامپ بگویم صندوق سرمایه گذاری جدیدی به ارزش 300 میلیون دلار برای این هدف تاسیس می کنم، و واقعا از شما می خواهم که در آن عضو شوید، و می توانید سرمایه اولیه خود (150 میلیون دلار) را برداشت کنید، هیچ رشوه ای صورت نگرفته و ترامپ می تواند به راحتی 150 میلیون دلار خود را بردارد و برود.

در این زمان کناره گیری با دریافت پول تنها امید و گمانه زنی است، اما برخی جمهوری خواهان در فکر این ایده هستند که این نامزد احتمالی را از میان بردارندو گزارش هایی روز جمعه به بیرون درز کرده برخی نمایندگان وکالتی از حمایت از ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان در ماه آینده دست کشیده اند.

و هرچند احتمال کنار رفتن ترامپ هنوز کم است، اما افراد حاضر در کمپین هیلاری کلینتون نگران آن هستند که پس از آن همه تلاش علیه ترامپ با نامزدی تازه روبرو شده و غافلگیر شوند.

یکی از شرکای ترامپ درباره پیشنهاد 150 میلیون دلاری می گوید، محال ممکن است، اما برای 5 میلیارد دلار شاید این کار را بکند.