۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷

9 ماه تورم تک‌رقمی چگونه از قلم افتاد؟

تک رقمی شدن نرخ تورم در حالی از سوی محمدباقر نوبخت دستاورد دولت پس از ۲۵ سال اعلام شد که با استناد به آمار مرکز آمار ایران 9 ماه (اسفند 88 تا آبان 89) و طبق آمارهای بانک مرکزی 7 ماه از سال 89 تورم تک رقمی بوده است.
کد خبر : ۳۰۶۷۱۴

صراط: پس از اعلام رسیدن نرخ تورم به 9.5 درصد، رئیس مرکز آمار ایران و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تک رقمی شدن تورم پس از 25 سال خبر دادند.

به گزارش فارس، اما بررسی آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تک رقمی شدن تورم تجربه خیلی دور دست برای اقتصاد ایران نبوده است.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، از اسفند ماه 88 نرخ تورم تک رمقی شده به طوری که در ماه مذکور تورم به 8.8 درصد می‌رسد. این تورم تک رقمی تا آبان 89 ادامه می‌یابد و رقم 9.4 درصد را به ثبت می‌رساند.

*آمار مرکز آمار ایران

ماه نرخ تورم
اسفند 88 9.5
فروردین 89 8.7
اردیبهشت 8.3
خرداد 8
تیر 7.8
مرداد 7.9
شهریور 8.2
مهر 8.8
آبان 9.4

بررسی آمارهای بانک مرکزی هم این مساله را تایید می‌کند. نرخ تورم براساس محاسبات بانک مرکزی از اردیبهشت ماه 89 به زیر 10 درصد (9.9 درصد) می‌رسد.

نرخ تورم تک رقمی طبق گزارش بانک مرکزی تا آبان ماه 89 ادامه یافته است.مستندات این آمارها در سایت مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل دسترسی است.

واکاوی متغیرها و وقایع اقتصادی در آن سال نشان می‌دهد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اعمال سیاست‌های انبساطی برای افزایش رشد اقتصادی در سال سال‌ها یکی از دلایل صعودی شدن نرخ تورم بود.

*آمار بانک مرکزی

ماه نرخ تورم
اردیبهشت 9.9
خرداد 9.4
تیر 9.1
مرداد 8.8
شهریور 8.9
مهر 9.2
آبان 9.7

باتوجه به اینکه عادل آذر به عنوان یک چهره‌ دانشگاهی و متخصص در حوزه آمار، مسئولیت مرکز آمار ایران را بر عهده دارد، به هیچ وجه انتظار تحریف یا نادیده گرفتن حقایق از او نمی‌رفت و نمی‌رود.

به همین دلیل بهتر است با بازبینی و مطالعه آمارهای اقتصادی سال‌های گذشته، مانع از طرح مسائلی از این دست شود زیرا این اظهارنظرها شبهاتی نسبت به تاثیرپذیری مراکز آماری از فضای سیاسی را به وجود می‌آورد.