۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰

دستور عجیب دادستان شاهین‌شهر

روز چهارشنبه برای صاحبان سگ‌های خانگی در شاهین‌شهر اصفهان روز سرگردانی بود؛ روزی که افرادی نامعلوم به بهانه‌های مختلف به در خانه ها آمدند و بدون پاسخگویی سگ‌های خانگی را با خود بردند.
کد خبر : ۳۰۷۱۴۹

صراط: روز چهارشنبه برای صاحبان سگ‌های خانگی در شاهین‌شهر اصفهان روز سرگردانی بود؛ روزی که افرادی نامعلوم به بهانه‌های مختلف به در خانه ها آمدند و بدون پاسخگویی سگ‌های خانگی را با خود بردند.

روزنامه «شهروند» افزوده است: در این‌باره یک نفر می‌گوید، از دادستانی نامه داشتند و دیگری می‌گوید که گفته‌اند از اداره دامپزشکی شهر آمده‌اند. «برگه‌ای نشان دادند که از طرف اداره دامپزشکی شهر آمده‌اند، وارد خانه که شدند سگ‌مان را به بهانه تزریق واکسن با خودشان بردند.» این را یکی از صاحبان سگ‌هایی که روز چهارشنبه به نقطه نامعلومی منتقل شد، می‌گوید: «پسرانم در خانه تنها بودند. از آنها پرسیده بودند که شما سگی سفید رنگ به نام «...» دارید؟ وقتی با پاسخ مثبت پسر بزرگم مواجه می‌شوند، اعلام می‌کنند که از اداره دامپزشکی شهر آمده‌ایم. به ما اطلاع داده‌اند که سگ شما مشکل بهداشتی دارد و ما برای تزریق واکسن باید سگ شما را با خود به دامپزشکی ببریم.»

او ادامه می‌دهد: «درخواست آنها با مخالفت پسرانم روبه‌رو می‌شود. پسر بزرگم تماس گرفت و توضیح داد که چنین اتفاقی افتاده و می‌خواهند با من صحبت کنند. همین توضیحات را به من هم دادند. گفتم کی گفته مشکل بهداشتی دارد، مگر می‌شود، من واکسن‌های سگ را نزده باشم و اجازه بدهم داخل خانه زندگی کند؟ بعد هم از آنها خواستم که خودم سگم را با شناسنامه به اداره دامپزشکی ببرم. گفتند نه، شما ساعت ٥ به دامپزشکی بیایید. اگر واکسن‌ها را زده باشید می‌توانید سگتان را ببرید و اگر نزده باشید، پس از تزریق واکسن‌ها می‌توانید سگ‌تان را ببرید.»

ساعت ٥ عصر، اداره دامپزشکی تعطیل است و «ک» با در بسته اداره مواجه می‌شود. سرگردان به دنبال سگی می‌گردد که از داخل خانه برده‌اند. فردا صبح دوباره بازمی‌گردد و می‌فهمد که اداره دامپزشکی اصلا در جریان نبوده است. «مسئولی که در اداره بود، گفت با این کار مخالفیم. طبق قانون ما با مسائلی برخورد می‌کنیم که از نظر بهداشتی برای جامعه مضر باشد. اگر چنین گزارشی به دست ما برسد، درهماهنگی با پزشکان حیوان مورد نظر را معاینه می‌کنیم. اگر مشکلی وجود داشته باشد، اقدام می‌کنیم. ما بدون معاینه حیوانی را با خود نمی‌بریم.»

در اداره دامپزشکی می‌فهمد که باید از اماکن پیگیری کند. «مسئولی که در اداره بهداشت بود با اداره اماکن شهر صحبت ‌کرد و از آنها خواست که نامی از آنها برای اجرایی کردن این اقدام غیرقانونی آورده نشود. راهنمایی‌ام کردند که به اداره اماکن بروم و وضع سگ خانگی‌ام را از این اداره پیگیری کنم.»

سه‌روزی از سخنان دادستان شاهین‌شهر درباره برخورد با کسانی که سگ‌گردانی کرده یا از سگ‌ها نگهداری می‌کنند، گذشته بود که آنها می‌فهمند جمع‌آوری سگ‌ها از داخل خانه‌ها، دستور دادستان بوده و حتی ماموران اماکن با نشان دادن نامه دادستان وارد برخی خانه‌ها شده و سگ‌های خانگی را برده‌اند. «ماموران اماکن گفتند که دستور قضائی بوده و باید اجرا می‌کردیم. سوال‌های بسیاری داشتم از سرنوشت سگم که درنهایت گفتند فکر این‌که سگتان را ببینید از سرتان بیرون کنید. بروید یک سگ دیگر بگیرید. اگر هم سوالی دارید به دادستانی بروید و از دادستان شهر بپرسید.»

صحبت‌هایش را با روایتی از وضع زندگی‌شان پس از بردن سگ خانگی‌اش ادامه می‌دهد: «از روز چهارشنبه زندگی ما به هم ریخته. ما بزرگش کرده‌ایم. از روزی که سگ را برده‌اند، داخل خانه ما فقط گریه و زاری است. فرزند کوچکم بیماری روحی داشت، می‌ترسید. این سگ را برای آرامش او گرفتیم تا همیشه کنارش باشد و حس آرامش به او بدهد و ترسش را برطرف کند. همین اتفاق هم افتاد و حال پسرم خیلی خوب شده بود اما از روزی که سگ‌مان را برده‌اند، حال خوبی ندارد.»

همه جا را برای پیدا کردن سگی که بزرگش کرده‌اند و عضوی از خانواده شده، گشته‌اند. به هر مکانی که شنیده بودند سگ‌ها را نگهداری می‌کنند، سر زده‌اند اما خبری نیست. «شنیدیم که داخل بیابان رها شده ولی کسی به ما چیزی نگفته که کجا فرستاده‌اند و چه اتفاقی برای آنها افتاده است. برای ما سوال است که این همه سگ ولگرد داخل خیابان‌هاست، چرا سگی که داخل خانه نگهداری می‌شود و آزاری هم به کسی نمی‌رساند باید از داخل خانه جمع شود.»

دستور عجیب

یکشنبه‌شب بود که محسن بوسعیدی، دادستان شاهین‌شهر و میمه در جمع خبرنگاران از برخورد با صاحبان سگ‌های خانگی بدون هیچ‌گونه تعارف و اغماضی خبر داد. به گزارش فارس، او گفته بود که «امسال پلیس را مکلف کرده‌ایم که نقش پررنگ‌تری نسبت به سالیان گذشته در برابر برخی از بی‌حجابی‌ها، سگ‌گردانی‌ها، پارتی‌های مختلط شبانه، توزیع‌کنندگان مواد مخدر و هنجار‌شکنان در سطح شهرستان داشته باشند. برخی در شهر شاهین‌شهر مبادرت به سگ‌گردانی و نگهداری از سگ‌های خانگی می‌کنند. طبق نظر مشهور فقها نگهداری و مواظبت از سگ حرام است، به همین جهت چنانچه اطلاع پیدا کنیم فرد یا افرادی مبادرت به نگهداری یا مواظبت از سگ‌های خانگی که ترویج‌دهنده فرهنگ مبتذل غربی هستند، می‌کنند بدون هیچ‌گونه تعارف و اغماضی با شدت با آنها برخورد خواهیم کرد.»

برخورد بی‌سابقه

برخورد با سگ‌گردانی در خیابان‌ها و پارک‌های شهر، پیش از این هم سابقه داشته است. مسئولان انتظامی پایتخت هم پیش از این بارها نسبت به برخورد با سگ‌گردانان هشدار داده و خواسته بودند که صاحبان سگ‌ها، سگ‌هایشان را به اماکن عمومی نیاورند.

اما به گفته جاوید آل داوود، رئیس انجمن حمایت از حیوانات، تاکنون سابقه نداشته که ماموران وارد منازل شوند و سگ‌ها را با خود ببرند و آن‌طور که شنیده شده آنها را در بیابان‌های اطراف شهر رها کنند. او با اشاره به این اتفاق بی‌سابقه، از نامه‌ای می‌گوید که برای رئیس قوه قضائیه نوشته شده، «برای رئیس قوه قضائیه نوشته‌ایم که این رفتارها خارج از ضوابط قانونی است.»

او ادامه می‌دهد: «برای ورود به منزل باید جرمی اتفاق افتاده باشد و به حکم قاضی نیاز است. در این مورد، جرمی یا کاری که ضرری برای عموم داشته باشد، اتفاق نیفتاده است.»

آل داوود به صحبت‌های دادستان شاهین‌شهر اشاره می‌کند که گفته، به نظر فقها سگ حرام است، «به عقیده مراجع حرام نیست، نجس است. نیروی انتظامی سگ دارد که با قیمت‌های گزاف خریداری کرده‌اند، ارتش و هلال‌احمر هم سگ دارند، اگر حرام باشد که ارگان‌های دولتی هم فعل حرام انجام داده‌اند.»

رئیس انجمن حمایت از حقوق حیوانات با یادآوری این‌که در این زمینه تخلف قانونی و انسانی اتفاق افتاده است، می‌گوید: «ورود به منازل جرم است. بچه‌ها دچار ترس شدند، یکی می‌گفت که فقط بچه‌هایش داخل خانه بودند. دیگری می‌گفت که نیروهای امنیتی با حکم دادستان وارد منزلش شدند و سگ‌شان را با خود برده‌اند. این اقدام باعث ایجاد وحشت در میان اهالی منزل شده، به‌طوری که خواهرم با وضع وخیمی به بیمارستان رفت. دیگری می‌گوید که قفل درشکسته شده و این رفتار در حضور همسایگان اتفاق افتاده. سگ من آموزش نگهبانی دیده و چون در محل ما سرقت زیاد انجام می‌شده ما از این حیوان برای نگهبانی منزل در ساعات شب استفاده می‌کردیم.»

سگ‌های خانگی چه سرنوشتی پیدا کردند؟

سرنوشت سگ‌های خانگی که در روزهای گذشته از خانه شاهین‌شهری‌ها برده شدند، برای صاحبان‌شان به معمایی تلخ تبدیل شده است. به گفته آل داوود، «به مردم گفته‌اند که سگ‌هایشان را در بیابان رها کرده‌اند. مردم هم در اطراف شهر دنبال سگ‌هایشان می‌گردند و می‌ترسند که آنها خوراک حیوانات وحشی همچون گرگ شوند. شنیده‌ایم که دو تا از سگ‌ها را توانسته‌اند پیدا کنند.»

نامه اعتراضی انجمن حمایت از حیوانات

پس از جمع‌آوری سگ‌های خانگی از منازل شاهین‌شهری‌ها و انتقال به نقطه‌ای نامعلوم که سرنوشت آنها را مبهم کرده، انجمن حمایت از حیوانات نامه‌ای اعتراضی خطاب به دادستان شاهین‌شهر منتشر کرد. در این نامه آمده است که «پیرو ورود غیرقانونی تعدادی از نیروهای تحت امر جنابعالی به منازل شخصی با در دست داشتن دستور قضائی از سوی شما و خارج کردن اموال شخصی مردم در شاهین‌شهر به استناد ماده ٦٨٨ لازم دانستیم به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین جاریه کشور و استعانت از اساسنامه انجمن حمایت از حیوانات نکاتی را به اطلاع برسانیم که نقل قول جنابعالی در مورد نظر فقها و حرام بودن نگهداری از سگ کاملا اشتباه است و نگهداری از سگ در هیچ رساله‌ای حرام قلمداد نشده است.  لذا منسوب کردن نگهداری از سگ به‌عنوان فرهنگ غربی، مخدوش کردن تاریخ تمدن اسلامی و ایرانی است.»

در ادامه این نامه آمده است که «سگ‌های دستگیر شده اموال شخصی افراد بوده و اغلب آموزش نگهبانی دیده‌اند و لذا نگهداری بهینه از آنها و استرداد آنها بدون ایجاد خسارت به این اموال باید به سرعت انجام گیرد و در غیراین‌صورت مجریان این دستور به استناد قانون ضامن بوده و در صورت ایجاد خسارت جبران آن ضروری خواهد بود. امید است آن مقام محترم به اندازه‌ای که به حضور سگ نگهبان در منازل حساس هستند نسبت به جلوگیری از گسترش سرقت، جنایت، فحشا و اختلاس‌های میلیاردی نیز واکنش مناسب نشان دهند. در این راستا بسیار خوشحالیم که همه مشکلات مملکت حل شده و تنها حضور چند قلاده سگ نگهبان در منازل آخرین مشکل عمومی در شهرستان شاهین‌شهر بوده است، که جنابعالی کمر به حل آن بسته‌اید!»


نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۲۶
۱۰
سگ نگهبان جاش توی خونه است نه پارک و اماکن عمومی دیگه...
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۹ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
۳۱
۱۵
سگ گردانی که در تهران تبدیل به یک معضل لاینحل شده.
امیدوارم یک مسئول با غیرت هم در تهران پیدا بشه و این کثافت کاریها را تموم کنه