۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

چه کسی مجوز این فیلم‌ها را صادر می‌کند؟

صدور مجوز ساخت برای فیلمی که پس از ساخت آن، همه اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی معتقدند تا حدی غیراخلاقی است که حتی با سانسور و اصلاح هم نمی‌توان آن را به نمایش درآورد، باز هم ضعف مدیریت و «ولنگاری» در شورای صدور مجوز تولید آثار در وزارت ارشاد را آشکار کرد.
کد خبر : ۳۰۷۶۲۱
صراط: صدور مجوز ساخت برای فیلمی که پس از ساخت آن، همه اعضای شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی معتقدند تا حدی غیراخلاقی است که حتی با سانسور و اصلاح هم نمی‌توان آن را به نمایش درآورد، باز هم ضعف مدیریت و «ولنگاری» در شورای صدور مجوز تولید آثار در وزارت ارشاد را آشکار کرد.

به گزارش کیهان، محمدرضا باقری کارشناس فرهنگی گفت: وقتی خود شخص وزیر ارشاد هر چند وقت یک بار، دادن مجوز ساخت به برخی از آثار را زیر سوال می‌برد، نشان می‌دهد که شورای صدور پروانه ساخت آثار در سازمان سینمایی از ضعف مدیریت رنج می‌برد. طی سه سال اخیر، علی جنتی وزیر ارشاد هر چند وقت یک بار و پس از اکران یک فیلم این سوال را مطرح می‌کند که «این فیلم چطور مجوز ساخت گرفته است؟»

سردبیر سابق خبرگزاری دانشجو افزود: بعد از فیلم «قصه‌ها» که وزیر ارشاد نسبت به صدور مجوز ساخت آن انتقاد کرده بود، فیلم «خانه دختر» هم پس از ساخت، به دلیل غیرقابل نمایش بودن به بایگانی سپرده شد. جالب این است که فیلم «50 کیلو آلبالو» با اینکه دو بار مجوز ساخت و یک بار پروانه مجوز از وزارت ارشاد گرفته بود، و علاوه بر آن، یک بار 17 اصلاحیه و یک بار دیگر هم 15 اصلاحیه خورده بوده، در نهایت و پس از سه ماه اکران، به دستور وزیر ارشاد از پرده سینماها پایین کشیده شد! اما هنوز از این ماجرا مدتی نگذشته بود که فیلم دیگری روی پرده سینماها رفت که ابتدا به خاطر استفاده از صدای یک خواننده زیرزمینی دچار مشکل اکران شد و بعد از حذف صدای این خواننده و گذشت دو هفته از اکران آن باز هم به خاطر ایرادهای محتوایی، اصلاحیه خورد و ترمیم شد! حالا هم فیلمی با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده که همه اعضای شورای پروانه نمایش می‌گویند این فیلم نه اصلاح‌پذیر است و نه قابل اکران!

باقری همچنین به یک سریال جدید هم در شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد و اظهار داشت: سریال جدیدی هم که دو هفته است با مجوز وزارت ارشاد در شبکه نمایش خانگی منتشر شده، پر از عبارات و حرف‌های رکیک و مستهجن است و جالب اینکه اعضای شورای صدور مجوز ساخت گفته‌اند که ما این حرف‌ها را حذف کرده بودیم، اما معلوم نیست چرا هنوز در فیلم وجود دارند؟

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: اگر این اتفاقات به یک یا دو مورد خاص محدود می‌شد، می‌توانستیم بگوییم که مدیران گاف داده‌اند و از دستشان در رفته است، اما گستردگی و تکرار دائمی این گونه مسائل، گویای «ولنگاری» در مدیریت و نظارت در سازمان سینمایی است.