۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴
ویترین‌های خالی و مغازه‌های بسته

طرح فرمالیته تعزیرات! +عکس

طرح برخورد با کالاهای قاچاق در کوچه مروی امروز در حالی آغاز شد که با توجه به اطلاع رسانی قبلی تعزیرات، تمامی مغازه‌های این بازارچه یا بسته بوده یا ویترین آن‌ها خالی از اجناس آرایشی، بهداشتی و غذایی بود.
کد خبر : ۳۰۸۳۴۹

صراط: فارس در گزارشی نوشت: روز گذشته 11 تیرماه بود که سازمان تعزیرات حکومتی خبری را تحت عنوان «‌ آغاز طرح ویژه مبارزه با قاچاق کالا» روی خروجی خود قرار داد.

خبری که در آن عنوان شده بود که قرار است روز شنبه یعنی امروز طرح ویژه مبارزه با قاچاق دارو، مکمل دارویی، لوازم بهداشتی و مواد غذایی در کوچه مروی آغاز شود، اما نکته قابل توجه در این خبر «آگاهی بخشی» به کسبه برای رعایت قانون و هشدار برای پاکسازی واحدهای صنفی از عرضه کالا قاچاق از طریق نصب بنر در بازار و برگزاری جلسات متعدد با کسبه خیابان ناصر خسرو بود.

طرحی که قرار است در آن با عوامل فروش کالاهای قاچاق برخورد شود اما از سه روز قبل به آنها در این خصوص اطلاع رسانی‌ می‌شود تا کسبه در کمال آرامش و با خیال راحت روز پنج‌شنبه اجناس قاچاق را به انبارهای خود در بازار منتقل کنند و برخی از آنها را نیز با تخفیف 50 درصد فروش برسانند تا وقتی تعزیرات از راه می‌رسد اثری از کالاهای قاچاق نباشد.

وقتی پیش از برخورد با قاچاق اطلاع رسانی‌ می‌شود

این گشت «فرمالیته» که قرا بود ساعت 9 صبح آغاز شود با تأخیری یک ساعته و در ساعت 10:30 آغاز شد چرا که مسئولان ذی‌ربط هنوز به جمع بندی نهایی برای اجرای طرح نرسیده بودند و همچنان مشغول رایزنی برای چگونگی آغاز طرح بودند.

در این فاصله یک ساعت و نیمه تا حضور آقایان، کسبه‌ای را می‌دیدیم که در گرمای 45 درجه پایتخت جلوی مغازه‌های خود در کوچه مروی ایستاده بودند و از روند اجرای این طرح ابراز ناراضایتی می‌کردند.

بنر زرد رنگ بزرگی در ورودی بازار مروی نصب شده که روی آن نوشته «بر اساس ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خرید، فروش، عرضه، حمل یا نگهداری کالای خارجی که بدون مدارک قانونی وارد کشور شده است قاچاق محسوب می‌‌شود و برابر قانون علاوه بر ضبط کالا، مرتکبین نیز مجازات خواهند شد. در این راستا طرح تشدید مبارزه با کالای قاچاق با اولویت کالاهای سلامت محور (دارو، مکمل غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی) از صبح شنبه مورخ 95/4/12 با همکاری تمامی دستگاه‌های نظارتی اجرا خواهد شد»!

یک عمر نان حلال خورده‌ایم حالا به ما انگ قاچاقچی می‌زنند

یکی از کسبه عرب زبان کوچه مروی نسبت به حضور خبرنگاران و دوربین‌های خبری واکنش تندی نشان می‌دهد و می‌گوید: تا زمانی که رئیس تعزیرات نیاید حق تصویربرداری ندارید.

این فرد که خود را معتمد کسبه کوچه مروی معرفی می‌کند با ناراحتی می‌گوید: ما اینجا یک عمر نان حلال خورده‌ایم آن وقت به ما انگ قاچاقچی می‌زنند.

وی ادامه داد: اینجا کالاهایی که به فروش می‌رسد یا از طریق مناطق آزاد وارد می‌شود که ضوابط و قوانین خودش را دارد و ما حتی مدارک پرداخت گمرک آن‌ها را هم داریم یا اینکه مسافران این اجناس را به دست ما می‌رسانند و در همه جا این معافیت مسافری وجود دارد.

این فرد تصریح کرد: یک سری از اجناس هم وجود دارد که تاجر خریداری می‌کند و هنگام تحویل به ما حساب دفتری می‌دهد و می‌گوید به ما اطلاع نداده‌اند که باید کالاها سربرگ دار باشد، اجناس دیگر هم که همه لیبل دارند و تمامی مراحل قانونی را گذرانده‌اند و مجوز وزارت بهداشت را دارند.

اگر دولت بسترسازی می‌کرد اجناس آرایشی و بهداشتی سر از داروخانه‌ها در نمی‌آورد

یکی دیگر از کسبه که مغازه خود را خالی کرده و پشت دخل ایستاده در واکنش به اجرای این طرح می‌گوید: تمام مملکت پر از کالای قاچاق شده و حالا لوازم آرایشی و بهداشتی گیر داده‌اند، اصل قاچاق جای دیگری است اما چون دستشان به سرمنشاء قاچاق نمی‌رسد به سراغ کاسب می‌آیند.

این فرد در ادامه می‌گوید: من تمام اجناسم را قانونی وارد می‌کنم، اگر دولت برای من بسترسازی کند و تسهیلات لازم را در اختیارم قرار دهد اجناس آرایشی و بهداشتی من سر از داروخانه‌ها در نمی‌آورد.

درگیری بین کسبه و مأموران نیروی انتظامی

در میان انبوده جمعیت محمدی، رئیس سازمان تعزیرات تهران را می‌بینیم که در واکنش به بسته بودن برخی از مغازه‌ها دستور آوردن قیچی برای بریدن قفل می‌کند، در همین حین صدای کسبه بلند می‌شود و درگیری بین برخی از اعضای بازار با مأموران نیروی انتظامی پیش می‌‌آید.

یکی از کسبه با صدای بلند می‌گوید: مگر اینجا کله پزی است که سر صبح آن هم در ماه رمضان توقع باز بودن مغازه را دارید؟

در بین این همه شلوغی، رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی را پیدا کردیم و از او در خصوص طرح‌ برخورد با کالای قاچاق پرسیدیم که گفت: طرح تشدید فعالیت گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله گمرگ، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، اموال تملیکی، سازمان صنعت و معدن و تجارت، اصناف و اتحادیه‌های مربوطه از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.

استقرار کانکس تعزیرات در ابتدای بازار مروی/ بازرسی‌ها ادامه دارد

وی افزود: در ماه‌های گذشته، جلسات متعددی برگزار شد و پس از انجام کارهای کارشناسی، مراتب به منظور اجرای طرح طی دستور‌العملی به ادارات کل تعزیرات حکومتی در سراسر کشور اعلام شد.

سرابیان تصریح کرد: در این طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از جمله دارو، مکمل‌های دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد، این طرح از امروز در تهران در بازار ناصرخسرو و کوچه مروی عملیاتی شده است.

رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی، هدف از اجرای این طرح را پیگشری از وقوع جرم خواهند و گفت: هدف برخورد و تشکیل پرونده نیست و بر همین اساس از یک ماه پیش از طریق تشکیل جلسه با فروشندگان و نصب بنر و توزیع بروشور، اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت، لذا چنانچه تخلفی مشاهده شود با توجه به اینکه آگاهی‌های لازم به فروشندگان این بازار داده شده، به شدت با متخلفین برخورد می‌شود.

سرابیان ادامه داد: پرونده‌ها در حدود قاون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر حسب ماده 44 این قانون در دادسرا و سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.

وی درباره برخورد با قاچاقچیان عمده گفت: طرح ما در سراسر کشور اجرا شده است و عمده‌فروش یا خرده‌فروش برایمان فرقی نمی‌کند و با همه متخلفین برخورد می‌کنیم.

رئیس گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به بسته یا خالی بودن برخی مغازه‌ها افزود: این کار ایرادی ندارد زیرا از فردا پایگاه گشت مشترک تعزیرات در این منطقه برپا می‌شود و این طرح ادامه خواهد و هر چند روز که بخواهند می‌توانند مغازه‌هایشان را ببندند یا خالی کنند.

سرابیان ادامه داد: اجناسی که برچسب دارد، توسط کارشاسان اداره بهداشت بررسی می‌شود و چنانچه برچسب‌ها قانونی و اعتبار داشته باشد، مشکلی نخواهد اما اگر برچسب‌ها اعتبار نداشته باشد، پس از تشکیل پرونده با متخلفین برخورد می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا طرحی که در ابتدای امر اینقدر ضعیف و بدون برنامه ریزی آغاز شده می‌تواند اثر بخش باشد یا بازارچه مروی هم به سرنوشت بازار خیابان شهرستانی در میدان امام حسین (ع) دچار می‌شود.


خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند