۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
رضا توکلی در گفتگو با صراط:

به من ربطی ندارد چه کسی چقدر می‌گیرد/ وقتی انتقادم به جایی نمی‌رسد چرا حرف بزنم؟/ ادای دموکراسی مطلق را درمی‌آوریم/ کیارستمی فیلمسازی انسانی بود/ کاری ندارم از ساخته‌هایش چه چیزی استباط می‌شود

رضا توکلی که در ماه رمضان سریال "برادر" را از او دیدیم، با صراط نیوز گفت و گو کرده است.
کد خبر : ۳۰۹۶۴۰
گروه فرهنگی صراط- رضا توکلی، چهره ای است که اکثرا در فیلم هایی که حال و هوای اعتقادی و مذهبی دارد، دیده ایم و مرورش کرده ایم. با لحنی که آرامش همیشگی اش را در آن منعکس می کند. تلفنش هیچ گاه نه از دسترس خارج است و نه روی خط ناشناس دیگری «دایورت» شده است. حرف برای گفتن زیاد دارد و البته گلایه هایی که بوی بی اعتمادی از آن به مشام می رسد. نگاه مان را شاید بهتر باشد کمی انتقادی کنیم. اینطور بهتر می تواند درددل هایش را از همکاران من و شما و ما، بگوید.

در ادامه گفتگوی صراط نیوز را با بازیگر سریال «برادر» می خوانید:

استراحت می کنم
توکلی در مورد وضعیت کاری خود به خبرنگار فرهنگی صراط نیوز می گوید: بعد از اتمام سریال برادر، یکی دو تا فیلمنامه را برای خواندن و بررسی در دست دارم ولی هنوز هیچ جوابی برای آن نداشته ام. شاید هم به این موضوع فکر می کنم که بعد از این سریال مناسبتی، کمی استراحت نیاز دارم. ترجیح می دهم، پشت سر هم و به صورت فشرده کار نکنم.

به من ربطی ندارد
سوال مان به مساله روز برمی گردد. مساله ای که ذهن هر کسی را به خود درگیر می کند: فیش های حقوقی نجومی! بازیگر سریال «برادر» در این مورد می گوید: در مورد این موضوع اصلا صحبتی نمی کنم و صحبتی هم ندارم. اگر همین جملات من را امانتداری می کنید من به امانتدار بودن شما ایمان می آورم و نام تان برای همیشه در ذهن من می ماند. چون در این مورد با چند خبرگزاری و سایت خبری صحبت کرده ام. خبرنگاران هم متاسفانه گاهی خبر را طوری می چرخانند که به سلیقه خودشان منتشر شود. همین مورد من را به دردسرهای زیادی انداخته است. به من نه ربطی دارد که چه کسی چه مقدار می گیرد و نه ارتباطی پیدا می کند که چه کسی چه کار می کند! وظیفه خودم می دانم به همین خبرنگارانی که برای ما دست زدند و تشویق مان کردند و به ما کمک کرده اند، پاسخ بدهم. ولی گاهی کارهایی می کنند که به آنها بی اعتماد می شویم.

توکلی: به من ربطی ندارد چه کسی، چقدر می گیرد/ ادای دموکراسی مطلق را در می آوریم/ با ایمان و اعتقاد مردم بازی نکنید

وقتی صدایم به جایی نمی رسد
انتقادها شاید وقتی از دل بازیگری بیرون می آید، رنگ و بوی هنری تر و با ظرافت و لطافت بیشتری می گیرد. توکلی در ادامه می گوید: علیرغم اینکه ادای دموکراسی مطلق را در می آوریم و می گوییم، انتقادپذیر هستیم اما در واقع اینطور نیستیم. خود من می گویم چرا به خبرنگار احترام گذاشته ام و پاسخش را داده ام. به من هیچ ربطی ندارد که چه کسی چه مبلغی می گیرد و یا نمی گیرد. من وظیفه بازیگری ام است که به رسالتی که بر دوشم هست، بپردازم. اینکه با شما مصاحبه می کنم، بخشی از رسالت من هست. اگر هم ربط داشته باشد، به عنوان یک شهروند، نمی توانم انتقاد کنم. وقتی که انتقادم به جایی نمی رسد، برای چه باید حرفی بزنم؟ این همه بازیگر بیکار هستند و مسئولان امر می بینند که یک بازیگر در 6 سریال با یک دیالوگ و با یک بازی یکنواخت به ایفای نقش می پردازد. بعد می آیند و من بازیگر را بیکار می کنند. فیلمسازان و بازیگران، این انتقاد پذیری و معرفت انسانی و انعطاف پذیری ما را باید به یک شکلی مطرح کنند. والا ما خسته شدیم.

چرا مردم فکر می‌کنند طلبکارند؟
بازیگر سریال «برادر» ادامه می دهد: وظیفه ما چه هست؟ بچه های هنرمند عزیز چرا عقب نشسته اید؟ معنای انسانیت این است که از جایی به دنیا آمده ایم و در جایی می میرم. بعد بیاییم کینه ورزی کنیم؟ در عالم بازیگری زیرآب همدیگر را می زنند. من خودم را یک مدت می کشم کنار و بازی نمی کنم. کسی بیاید و بازی کند. با اینکه من پیشنهاد دارم ولی با این شرایط ترجیح می دهم کار نکنم. بنابراین نکته مهم این است که باید ترویج معنا و مفهوم معرفت را در جامعه رواج دهیم. ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. می گویند الان دیگر دیر است ولی واقعا دیر نیست. از در خانه خود باید فرهنگسازی را شروع کنیم. چرا مردم فکر می کنند طلبکارند؟ چون فکر می کنند حق شان خورده شده است و نمی توانند حق خود را بگیرند.

کیارستمی؛ فیلمساز انسانی
وی در خصوص درگذشت کارگردان بزرگ سینمای ایران، عباس کیارستمی می گوید: من هم به مانند همه از شنیدن خبر درگذشت ایشان متاسف شدم. با عباس کیارستمی وقتی به کانون پرورش فکری کودکان می رفتم، آشنا شدم و کارم را با وی شروع کردم. اولین فیلم 16 میلیمتری ام را هم همان زمان ساختم. من نامش را فیلمساز انسانی می گذارم. وی در آن دهه ها، یعنی دهه 50 نام ایران را بر سر زبان ها انداخت. به عنوان فیلمساز، فیلم هایی را ساخت که طعم انسانیت و بودن روی زمین و رفاقت داشت. نه تنها ایشان بلکه بسیاری از کسانی که پرچم ایران را بالا نگه می دارند همینطور هستند. مثل اصغر فرهادی عزیزم که افتخاری برای مجموعه فیلمسازی دنیاست. حالا از این ساخته ها، هر طور استنباط می شود را کاری ندارم. من هم تلاش می کنم، فیلمی را بسازیم که در راستای صلح باشد.

با ایمان مردم بازی نکنید
توکلی در پایان به خبرنگار فرهنگی صراط می گوید: ما ملتی هستیم که عشق را دوست داریم. این تاریخ پر فراز و نشیب مان را بررسی کنید. ما انسان های جنگ طلبی نیستیم. اینها عواطف ایرانی و انسانی ماست. حیف است آن را از دست بدهیم. نباید نسل سرکش و غارتگر و موذی بربیاید. نسل ایرانی باید مغز متفکر و انسان دوست و با معرفت باشد. نه اینکه بیاییم به فرندان مان بگوییم ایمان داشته باش و بعد در جامعه بیاید و چیز دیگری ببیند. نباید کاری کنیم که بچه من ایمانش ضعیف شود. نه با ایمان مردم بازی کنید نه با اعتقادات آنها. بعد این ملت ناراحت می شوند و می گویند ما 30 سال پای این انقلاب ایستاده ایم. بعد کاری می کنند که در شان شان نخواهد بود. از نسل من و پدران مان گذشته ولی نسل آینده چه خواهد شد؟ بچه ها نگاه می کنند و می گویند چه کسی راست می گوید. با صداقت رفتار کنیم و به فرزندان مان هم همین صداقت را بیاموزیم.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
۰
۰
به من ربطی ندارد چه کسی چقدر می‌گیرد/ وقتی انتقادم به جایی نمی‌رسد چرا حرف بزنم؟