۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸

فضيلت روزه گرفتن شش روز از ماه شوال

حضرت محمد(ص) مسلمانان را به روزه گرفتن شش روز ماه شوال ، که بعد از ماه مبارک رمضان مي‌آيد، تشويق نموده است.
کد خبر : ۳۱۱۱۳

به گزارش صراط نیوز به نقل از  ایسنا، روايت است که رسول الله (ص) فرموده که " کسي که ماه رمضان را روزه گرفت و بعداَ آن را با شش روز از ماه شوال پيگري نمود، اجرش آنقدر است مثل اينکه تمام دهر (زمانه) را روزه بگيرد".

مراد از دهر (زمانه) دراين حديث سال ميباشد به اين معني که تمام سال را روزه گرفته باشد. پس اگر کسى بطور دوامدار هر سال همين شش روز را روزه بگيرد به اين معناست که تمام زمانه و يا عمرش را روزه گرفته است.

و همچنان تفسير اين حديث در حديث ديگري آمده است که ميفرمايد" گرفتن روزه يک ماه (رمضان) برابر روز? ده ماه است و و روزه گرفتن شش روز (شوال) برابر دوماه است".

**سوال‌هايى درباره گرفتن شش روزه در ماه شوال

آيا جايز است قبل از اينکه قضاي رمضان گرفته شود فرد ابتدا شش روز از شوال را روزه بگيرد؟

اگر فرد اجر وارد شده در حديث پيامبر را مي‌خواهد بايد ابتدا روزهايي را که از رمضان روزه نگرفته قضا کند سپس شش روز از شوال را روزه بگيرد تا حديث پيامبر صلي الله عليه و سلم بر او منطبق شود و پاداش نصيبش شود.

شيخ محمد صالح المنجد

آيا جايز است که روزه شش روز از شوال به همان نيت قضاي رمضان گرفته شود؟

جايز نيست- زيرا روزه شوال مرتبط با رمضان است و شش روز روزه شوال گرفته نمي‌شود مگر بعد از قضاي روزه‌هاي رمضان و اگر روزه شش شوال قبل از قضاي رمضان گرفته شود اجر وارد شده در حديث پيامبر نصيب شخص نمي‌شود.

شيخ محمد صالح المنجد

آيا بايد روزه شش شوال به صورت پي در پي گرفته شود يا به صورت پراکنده امکان پذير است؟

روزه شش روز از ماه شوال سنت ثابتي از پيامبر صلي الله عليه وسلم است و هر شخصي مي تواند آن را به صورت پراکنده يا متوالي بگيرد زيرا رسول خدا (ص) روزه اين روزها را ذکر کرد اما پراکنده يا متوالي بودن آن را ذکر نکرد.

شيخ عبدالعزيز بن باز

برچسب ها: روزه شوال فضیلت