۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

واکنش اردوغان به ادعای ساختگی بودن کودتا

رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی با اشاره به اینکه مردم و هواداران حکومت خواهان اجرای حکم اعدام برای کودتاچیان هستند، فرضیه مطرح شده درباره ساختگی بودن کودتا را رد کرد.
کد خبر : ۳۱۱۳۵۵
واکنش اردوغان به ادعای ساختگی بودن کودتا
صراط: رجب طیب اردوغان در مصاحبه خود باشبکه خبری سی‌ان‌ان، احتمال اجرای مجدد حکم اعدام در این کشور را ممکن دانست و گفت «مردم ترکیه خواهان مرگ کودتاچیان هستند، این کار آنها خیانت است و ما هم به خواسته حامیان دولت برای مرگ کودتاگران عمل خواهیم کرد».

او در ادامه گفت «تصمیم‌گیری در این رابطه برعهده پارلمان است، آنها باید تصمیم بگیرند افرادی که خاطی و خیانتکار هستند اعدام شوند یا خیر، مردم ترکیه تلاش برای کودتای نافرجام علیه دولت آنکارا را به شدت محکوم می‌کنند و تمایلشان برای صدور و اجرای حکم اعدام علیه سربازان و افسران خیانتکار و دخیل در این کودتا را نشان داده‌اند. من به همراه همسر و خانواده‌ام در شهر مارماریس بودم که متوجه شدم در استانبول اتفاقاتی رخ داده است».

اردوغان همچنین ادعاهای مطرح شده مبنی برخودخواسته بودن کودتای نافرجام را رد کرد و در ادامه مصاحبه گفت: «متاسفانه این اطلاعات کاملاً غلط است. چگونه می‌توان چنین چیزی را ادعا کرد؟ من چگونه می‌توانم اجازه بدهم که غیرنظامیان زیادی زندگی خود را از دست بدهند و این روند غیرانسانی صورت بگیرد؟این کار اصلاً ممکن نیست».

اردوغان درباره استرداد گولن به ترکیه گفت: «من در این باره با اوباما صحبت می‌کنم. ما این درخواست رسمی را ارائه می‌کنیم».

اردوغان در پاسخ به احتمال این مساله که ممکن است آمریکا این درخواست را رد کند گفت: «ما نخست درخواست رسمی خود را ارائه می‌دهیم و خواستار استرداد گولن می‌شویم، اگر آنها به این درخواست پاسخ مثبت ندهد، آمریکا مسئول تمامی حوادث تلخ ترکیه خواهد بود».