۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰

فرانسه و تقسيم غنائم ليبي

نشست سران ونمايندگان ۶۳ کشور مختلف جهان در پاريس براي بررسي اوضاع بحراني ليبي به جولان‌گاهي براي تقسيم غنائم اين کشور اختصاص داشت.
کد خبر : ۳۱۱۶۳

فرانسه که از دوران استعمار سياه خود بر قاره آفريقا همواره اين منطقه را حياط خلوت خود تلقي مي‌کند، بيشترين سهم را از اين غنائم دريافت کرد.

به گزارش پرس تی وی،به موجب قراردادي که ميان فرانسه و شوراي انتقالي ليبي به امضا رسيد، پاريس ۳۵ درصد از صادرات نفت ليبي را به خود اختصاص داد.

با توجه به اين که ليبي سه ون يم در صد از صادرات نفت جهان را در اختيار دارد، به نظر مي‌رسد فرانسه بيشترين سهم را از "کيک" ليبي نصيب خود کرده است.

اساسا نيکلا سارکوزي که در رخدادهاي اخير ليبي نقش کاملا تخريبي ايفا کرد، با کمک مالي سرهنگ معمر قذافي، ديکتاتور سابق ليبي، در انتخابات مارس سال ۲۰۰۷ رياست جمهوري فرانسه پيروز شد.

در آن سال سرهنگ قذافي براي برون رفت ازبحران‌هاي داخلي و خارجي ارتباط خود را از طريق فرزند خود سيف الاسلام با نيکلا سارکوزي برقرار کرد.

سارکوزي که يک يهودي مجارستاني مهاجر است با کمک مالي کلان ديکتاتور سابق ليبي توانست بر رقباي فرانسوي خود پيروز و وارد کاخ اليزه شود.

از آن زمان تا آغاز قيام داخلي ليبي ارتباط قذافي و سارکوزي همچنان به طور مستقيم و غير مستقيم ادامه داشت و رئيس جمهوري فرانسه هيچ‌گاه در صدد تشويق ديکتاتور ليبي براي برقراري دموکراسي در اين کشور بر نيامد.

پس از شروع درگيري‌هاي داخلي، رئيس جمهوري فرانسه تحت تاثير فشارهاي داخلي و بين المللي در کنار انقلابيون ليبي عليه دوست سابق خود سرهنگ قذافي وارد عمل شد.

هدف سارکوزي از چرخش ۱۸۰ درجه‌اي استفاده از اوضاع ليبي براي پيروزي در انتخابات سال ۲۰۱۲ فرانسه بود.

رئيس جمهور فرانسه از شرايط بحراني ليبي براي بهره‌برداري تبليغاتي سود برد و کنفرانس کشورهاي دوست ليبي را در پاريس برگزار کرد.

در اين کنفرانس مقرر شد مبلغ ۱۵ ميليارد دلار از دارايي‌هاي مسدود‌شده سرهنگ قذافي آزاد شود ودر اختيار شوراي حکومت موقت ليبي قرار گيرد.

اين اقدام صرفا براي نزديکي سارکوزي به نظام جديد ليبي قابل تجزيه و تحليل است، زيرا رئيس جمهوري فرانسه از هم اکنون تبليغات انتخاباتي زودرس خود را براي ورود مجدد به کاخ اليزه آغاز کرده است.

اساسا سياست‌هاي نامتعادل نيکلا سارکوزي و دنباله‌روي بي‌قيد و شرط وي از سياست‌هاي آمريکا ،کشور فرانسه را در انزواي سياسي مطلق قرار داد.

رئيس جمهوري فرانسه بدون توجه به نقش تاثيرگذار فرانسه در حل بحران‌هاي جهاني از ظرفيت‌هاي ممتاز اين کشور براي تقويت لابي صهيونيستي استفاده کرد.

سارکوزي بر خلاف ژاک شيراک، رئيس جمهوري سابق فرانسه، نه تنها نتواست جايگاه فرانسه را در سطح اتحاديه اروپا و خاور ميانه ارتقا بخشد، بلکه از رهگذر ورود به مسائل حاشيه‌اي نقش فرادستي فرانسه را کم‌رنگ ساخت.

در رخدادهاي تونس و مصر، سياست‌گذاران کشور فرانسه در جهت خلاف خواست و اراده ملت‌هاي دو کشور حرکت کردند بگونه‌اي که فرانسه احترام سنتي خود را در ميان مردم مصر و تونس به شدت از دست داد.

سارکوزي بيش از اين که در صدد بازسازي جايگاه فرانسه در کشورهاي آفريقاي شمالي و خاور ميانه باشد، تنها به بهره‌گيري شخصي از حوادث منطقه براي اهداف انتخاباتي خود مي‌انديشد.

در جريان برگزاري نشست دوستان ليبي در پاريس نيکلا سارکوزي تلاش کرد تا از اين نشست براي تبليغات انتخاباتي خود بهره‌برداري کند.

لذا وي اعلام کرد که نيروهاي ناتو تا پايان شرايط بحراني ليبي همچنان در اين کشور باقي خواهند ماند.

هدف فرانسه اين است تا برمنابع نفت ليبي در شرق اين کشور تسلط کامل پيدا کند و در بازسازي خرابي‌هاي ليبي بيشترين سهم را در اختيار شرکت‌هاي فرانسوي قرار دهد.

تشکيل کنفرانس دوستان ليبي در پاريس بيش از اين که در راستاي کمک به ملت ليبي باشد با اهداف استعماري وغارت ثروت هاي ملي اين کشور صورت گرفته.

برآيند گزارش رسانه‌هاي عربي نشان ميدهد که فرانسه، انگليس و امريکا در يک توطئه مشترک قصد دراند تا شرايط عراق پس از سر نگوني صدام حسين در مارس ۲۰۰۳ را در ليبي شبيه‌سازي کنند.

هدف اين ۳ کشور آزاد گذاشتن ديکتاتور مخلوع ليبي براي ايجاد فضاي ترسناک امنيتي در جامعه ليبي است تا از اين رهگذر بتوانند برملت و شوراي حکومت انتقالي ليبي براي باج‌گيري بيشتر فشار وارد آورند.

قطعا ناتو، امريکا، فرانسه و انگليس محل اختفاي ديکتاتور مخلوع ليبي را به خوبي مي‌دانند اما تعمدا از دستگيري و يا کشتن وي خودداري مي‌کنند.

هدف ناتو اين است تا دست سرهنگ قذافي براي ناامن ساختن فضاي جامعه ليبي باز بماند تا از اين رهگذر امتيازهاي اقتصادي و سياسي بيشتري از ملت ليبي بگيرد.

بنابراين نيکلا سارکوزي بيش از اين که نگاهي صرفااخلاقي وانساني به رخدادهاي ليبي داشته باشد در راستاي بهره‌برداري تبليغاتي از تحولات اخير اين کشور بر آمده است.

هر چند ممکن است نيکلاي سارکوزي با کمک لابي يهودي فرانسه بار ديگر در انتخابات رياست جمهوري اين کشور پيروز شود، اما اين پيروزي قطعا جايگاه فرانسه را به عنوان يک کشور مهم اروپايي به شدت تنزل خواهد داد.