۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

مخالفت آمریکا با استقلال فلسطین

در حاليكه فلسطين درصدد اعلام استقلال يك‌جانبه در نشست مجمع عمومي ماه سپتامبر سازمان ملل است، برخي مقامات آمريكايي از طرح‌هاي واشنگتن براي جلوگيري از پيامدهاي ناشي از راي سازمان ملل به استقلال فلسطين خبر مي‌دهند.
کد خبر : ۳۱۲۴۱

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري "رويترز"، مقامات عاليرتبه و ديپلمات‌هاي خارجي آمريكا از آغاز تلاش واشنگتن به منظور جلوگيري از بروز درگيري ناشي از نقشه فلسطينيان براي اعلام استقلال دولتي در سازمان ملل خبر مي‌دهند.

بر اساس اعلام اين مقامات، دولت "باراك اوباما" رئيس‌جمهوري آمريكا طرحي را با هدف از سرگيري مذاكرات صلح با اسرائيل با هدف متقاعد كردن "محمود عباس" رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي دست كشيدن از تلاش به رسميت شناخته شدن در نشست سالانه رهبران مجمع عمومي سازمان ملل ارائه كرده است.

در حاليكه دولت اوباما به عباس اعلام كرده است كه هرگونه درخواست عضويت جديد فلسطين در شوراي امنيت سازمان ملل را وتو خواهد كرد،‌ روزنامه آمريكايي "تايمز" نوشته است: واشنگتن فاقد حمايت كافي براي جلوگيري از راي مجمع عمومي سازمان ملل در راستاي ارتقاء موقعيت فلسطين به يك كشور ناظر بدون صلاحيت راي است؛ كشوري ناظر و بدون صلاحيت راي كه امكان پيوستن فلسطين به بدنه سازمان ملل و پيگيري مواردي عليه اسرائيل در دادگاه جنايي بين‌آلملل را مي‌دهد.

بر اساس اعلام اين مقامات آمريكايي كه تمايلي به افشاي هويتشان نداشتند، دولت آمريكا مي‌خواهد هم از وتوي استقلال فلسطين و هم از راي مجمع عمومي كه تنها آمريكا و چندين كشور ديگر مخالف آن هستند، جلوگيري كند.

بر اساس اعلام اين روزنامه آمريكايي، درحاليكه برخي مقامات دولت اوباما به مصالحه قبل از راي‌گيري مجمع عمومي اميد دارند، اما با اين حال طرح‌هايي را براي محدود كردن پيامدهاي راي‌گيري مجمع عمومي درباره استقلال فلسطين نيز در نظر دارند كه از جمله اين طرح‌ها، تلاش جهت تضمين همكاري‌هاي امنيتي فلسطين و اسرائيل در كرانه باختري و مرزهاي اسرائيل است.