۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۲

چه افرادی «خلیفة الله» می‌شوند؟

این کارشناس مذهبی گفت: همه انسان‌ها بالقوه ظرفیت رسیدن به مقام خلیفة اللهی را دارند و باید آن را بالفعل کنند.
کد خبر : ۳۱۲۶۷۱
صراط: حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در خصوص مقام خلیفة اللهی گفت: خداوند خالق است و در خالقیتش علم و قدرت مطلق وجود دارد. آفرینش البته یک محور دارد که آن انسان کامل و خلیفه خدا در زمین است. 

وی ادامه داد: خدا خود را در آیینه وجود انسان می بیند، اگر چه تمام موجودات آیه خدا هستند اما انسان به معنای دقیق آیت الله العظمی است.

سرلک افزود: در حدیث قدسی چنین آمده «خلقت الاشیاء لکم و خلقتکم لی» یعنی همه عالم برای انسان است و انسان برای خداست. به عبارتی انسان محور تمام موجودات در هستی است.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: بنابراین مخلوقات به وسیله انسان کامل هویت پیدا می کنند و  معنای کوه و دشت و دریا و غیره به وسیله انسان روشن می شود.

سرلک درخصوص اینکه چه انسان‌هایی می‌توانند به مقام خلیفة اللهی برسند، اظهار کرد: همه انسان ها بالقوه ظرفیت رسیدن به مقام خلیفه اللهی را دارند و باید آن را بالفعل کنند. انسان های معمولی با انجام اعمال نیک و تسلیم و رضا در برابر پروردگار به این جایگاه بالا دست پیدا می کنند.

وی در خصوص خلیفة اللهی پیامبران گفت: خداوند این مقام را به وسیله پیمانی که با انبیاء و ائمه(ع) بسته است به آن ها داد. در دعای ندبه می خوانیم «چون بزرگ نعیم باقى بى زوال ابدى را که نزدت است بر آنان اختیار کردى، بعد از آنکه زهد در مقامات و لذت و زینت و زیور دنیاى دون را بر آنها شرط فرمودى. آنها هم بر این شرط متعهد شدند و تو هم مى دانستى که به عهد خود وفا خواهند کرد. پس آنان را مقبول و مقرّب درگاه خود فرمودى و علوّ ذکر، یعنى قرآن با بلندى نام و ثناى خاص و عام بر آنها از پیش عطا کردى و فرشتگانت را بر آنها فرو فرستاده و با وحی خودت آنها را کرامت بخشیدی.»

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: زمانی که انسان به مقام خلیفة اللهی رسید، سرپرست انسان ها بر روی زمین می شود و میان خلق می چرخد و دیگران را به مسیر حق هدایت می کند. در همین خصوص، خداوند در آیه 71 سوره مبارکه توبه می فرماید «مردان و زنان با ايمان ولى (و يار و ياور) يكديگرند، امر به معروف و نهى از منكر مى كنند، و نماز را بر پا مى دارند، و زكات را مى پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مى نمايند، خداوند به زودى آنها را مورد رحمت خويش قرار مى دهد خداوند توانا و حكيم است.»

سرلک افزود: بالاترین جایگاهی که خلیفه خدا در زمین دارد، جایگاه رسالت و نبوت است و از این طریق دیگران را همانند خود می‌کند. پیامبراکرم(ص) کسی مانند حضرت اباذر را که روزی دزد بوده است، به جایی می رساند که بار ولایت امیر المؤمنین علی(ع) را به دوش می‌کشد.

وی درخصوص نتیجه رسیدن به مقام خلیفه اللهی در دنیا اظهار کرد: تمامی فساد هایی که در دنیا وجود دارد ثمره این است که انسان ها در آن جایگاه و محور خود قرار ندارند. اگر انسان به جایگاهش که مقام خلیفه اللهی است برگردد، دوره بسیاری از این جنایت ها، بیماری ها، زیادی خواهی ها و غیره به پایان می رسد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: این که همه انسان ها خلیفه خدا شوند، کاری غیر ممکن است اما اگر میل عمومی در جامعه رسیدن به این جایگاه باشد تمامی مشکلات حل خواهد شد. 

سرلک در پایان در خصوص ثمره انجام وظایف خلیفه اللهی در آخرت گفت: هر آنچه خدا در آخرت آماده کرده است برای خلیفه هایش است. بالاترین جایگاهی که خداوند آماده کرده، همنشینی با خودش است. در‌آیات 28، 29و 30 سوره فجر در اینباره خداوند می فرمایند «هان اى روح آرام یافته و متین به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است پس در جرگه بندگان من درآى و به بهشت من داخل شو.»