۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵

ضرورت اتحاد و همدلی در جامعه

ضرورت اتحاد و همدلی در نظام اسلامی‌ از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که رهبر فرزانه انقلاب همواره در طول مناسبت‌های مختلف بر این امر مهم تأكيد نموده و همگان را به حرکت در مسیر حفظ وحدت، همدلی و ایجاد نشاط در جامعه توصیه می‌نمایند.
کد خبر : ۳۱۴۲۹
از این رو معظم‌له در مراسم باشکوه و پرنشاط نماز عید فطر با تأكيد بر حفظ وحدت و همدلی در کشور با توجه به شرایط کنونی جامعه جهانی و استمرار تحولات منطقه و نزدیکی به ایام انتخابات مجلس، همه آحاد ملت، مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی ‌را به حرکت بر اساس اتحاد و همدلی دعوت نمودند. در واقع رهبر فرزانه انقلاب در طول زعامت خویش همواره بر مقوله اتحاد و همدلی به طور جد تأكيد داشته و اشاره معظم‌له به حفظ وحدت و حفظ نشاط و همدلی در جامعه از جمله توصیه‌هایی است که در مرور اجمالی در بیانات معظم‌له، به ضرورت این مسئله مهم در کشور می‌توان پی برد. در حقیقت نه تنها ایشان در شرایط حرکت و پیشرفت نظام اسلامی‌ بر این امر تأكيد می‌نمایند؛ بلکه تأکیدات ایشان در کوران تهدیدات و بحران مختلف تحمیلی دشمن همچون فتنه‌انگیزی عوامل خود فروخته داخلی و خارجی در هشت ماهه فتنه ۸۸ ضرورت این مسئله یعنی حفظ اتحاد و همدلی مسئولان و آحاد جامعه اسلامی‌ را بیش از پیش نشان می‌دهد.
بنابراين ایشان در تجمع خدایی ملت ایران در نماز با شکوه عید سعید فطر بر این نیاز اساسی جامعه تأكيد و در اینباره این چنین فرمودند:
«به ملت عزيزمان بارها عرض كرديم كه امروز ما به چند چيز احتياج داريم: اول، اتحاد و همدلى ميان مردم با يكديگر و ميان مردم با مسئولان و ميان مسئولان با يكديگر. اين، نياز بزرگ كشور ماست. امروز دنيا دارد يك بخش مهمى از تاريخ خود را مي‌گذراند. ما بايد در اين فصل، در اين بخش، در اين مقطع، خيلى به هوش باشيم، خيلى مراقب باشيم؛ بفهميم چه كار داريم مي‌كنيم. اگر در بين خودمان كدورت‌ها و بددلى‌ها و بدجنسى‌ها و ناسازگارى‌ها وجود داشته باشد - چه بين آحاد مردم، چه بين مسئولان و مردم، چه بين مسئولان با يكديگر - نخواهيم توانست به اين وظايف بزرگى كه امروز متوجه به ماست، عمل كنيم. اين يك توصيه‌ مهم است، يك ضرورت اصلى است».
در همین راستا با توجه به توصیه رهبر انقلاب و تبیین این ضرورت مهم به‌عنوان نیاز بزرگ کشور در شرایط کنونی دنیا و نیازمندی‌های داخلی کشور عزیزمان ایران به محورهای اساسی در ایجاد همدلی و اتحاد جامعه اسلامی ‌به شاخص‌های زیر از بیانات معظم‌له می‌توان اشاره نمود: ‌
اتحاد و همدلی مردم با یکدیگر
از مهم‌ترین شاخص‌های اساسی حفظ دستاوردهای نظام اسلامی‌به ایجاد اتحادملی و همدلی نشاط آفرین در جامعه می‌توان اشاره نمود. در واقع حفظ اتحاد ملی در همگرایی آحاد جامعه نه تنها حضور بصیر ملت ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به ارمغان خواهد آورد بلکه با نزدیکی قلوب ملت ایران، حرکت همراه با پیشرفت ایران اسلامی‌ و سرعت بخشی چرخه‌های سازندگی کشور را به دنبال خواهد داشت.
در واقع وحدت در بین آحاد جامعه نه تنها موفقیت در اجرای اهداف ملی را به ثمر و نتیجه خواهد رساند بلکه چشم طمع دشمنان داخلی و خارجی را ناکام خواهد نمود. از این رو از مهم‌ترین صحنه‌های تجلی اتحاد و همدلی مردم با یكدیگر به خلق تصاویر خدایی همچون کمک‌های مردمی ‌در بلایات طبیعی همچون زلزله بم و حتی کمک به مردم قحطی زده سومالی می‌توان اشاره نمود؛ که با همدلی آحاد جامعه اسلامی ‌زیبایی اتحاد و نشاط اسلامی ‌را در کشور نشان می‌دهد. همچنین از دیگر نمادهای وحدت آفرین مردم به برگزاری صحنه‌های باشکوه ملی در انتخابات‌های کشور، تجمعات وحدت زا به ويژه حضور با اقتدار ملت ایران در روز بین‌المللی قدس می‌توان اشاره نمود که با تقدیر و تشکر رهبری انقلاب نیز همراه گردید. بنابراين اتحاد و همدلی مردم با یکدیگر حضور هوشیارانه، وحدت‌گرای ملت ایران و دفع فتنه‌ها و رفع توطئه‌های پیچیده دشمن در سایه وحدت ملت حول محور ولایت در نظام اسلامی ‌را به ارمغان خواهد آورد.
اتحاد و همدلی مردم با مسئولان
همراهی ملت ایران در طول ۳۳ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی ‌و حضور ملت ایران در صحنه‌های مختلف نظامی‌ در طول هشت سال دفاع مقدس و همکاری و همراهی مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی به ويژه در دوران سازندگی کشور و تحریم‌های اقتصادی دشمن همه و همه از مصداق‌های بازر این همدلی و اتحاد فی‌مابین مردم و مسئولان می‌باشد. در واقع از نمادهای وحدت آفرین مردم با مسئولان به انتخاب مسئولان و پشتوانه مردمی ‌مسئولان در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی نیز می‌توان اشاره نمود که با برگزاری صحنه‌های باشکوه ملی در انتخابات‌های کشور یا همکاری در طرح‌های عمرانی مسئولان به ويژه اجرای طرح ملی هدفمندکردن یارانه‌ها می‌توان اشاره نمود که همدلی مردم این حرکت ملی را با موفقیت همراه نمود. از این رو بنا به تعبیر بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی‌حضرت امام خمینی(ره) این مردم هستند که همیشه در همه صحنه کار خود را به طور کامل و صحیح انجام می‌دهند، بنابراين مسئولان در پاسخ به همگرایی وحدت‌آفرین ملت ایران بايد با حضور خادمانه خود در عرصه‌های کاری بنا به تأكيد رهبر انقلاب جهاد گونه عمل کرده و خدمت به مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند.
اتحاد و همدلی مسئولان با یکدیگر
اتحاد و همدلی مسئولان از دیگر شاخص‌های مهم و اساسی وحدت‌آفرین در جامعه قلمداد می‌گردد که رهبر فرزانه انقلاب با روشن بینی الهی خویش بر آن تأكيد می‌نمایند. در واقع پرهیز از اختلافات و دوری از رفتارهای تنش‌زا در بین مسئولان از جمله نیازمندی‌هایی است که تأثير بسزایی در وحدت آفرینی، اتحاد و نشاط در سطح جامعه داشته و انسجام آحاد جامعه را نیز دوچندان خواهد نمود، چرا که مردم در جریان گذران زندگی روزمره خود موضوعی برای ایجاد تنش در جامعه و بروز اختلافات جنجالی نداشته و تنها این مسئولان هستند که با رفتارها و گفتارهای خود عنصر اتحاد و همدلی در جامعه را پر رنگ‌تر یا کم رنگ‌تر می‌نمایند. از این رو رهبر فرزانه انقلاب همواره در طول مدت زعامت خویش با توصیه به حفظ وحدت در جامعه و همه آحاد ملت ایران، بیش از پیش مسئولان و نهادهای مختلف کشور را به پرهیز از اختلاف و همگرایی در وحدت دعوت می‌نمایند چرا که لازمه حرکت چرخه‌های سازندگی و اقتصادی در کشور و همچنین ایجاد آرامش و نشاط در جامعه بسته به خدمات رسانی و حضور مجاهدانه و وحدت‌زای مسئولان و خدمتگزاران ملت می‌باشد و این مهم نیز در شرایط عدم وحدت و وجود اختلاف در سطوح مختلف مسئولان امکان بخش نبوده و تنها حاشیه‌سازی و خوراک رسانه‌ای برای بوق‌های تبلیغاتی غرب خواهد شد.
از این رو با توجه به شاخص‌های اشاره شده در اتحاد و همدلی در کشور تذکر این مسئله که از سوی رهبر فرزانه انقلاب نیز مطرح گردید، ضروری است که همه آحاد جامعه و مسئولان نظام در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام اساسی گام بردارند. در واقع بنا به تعبیر مقام معظم رهبری: «ضرورت ديگر، احساس كار و تحرك است. همه‌ كشور، همه‌ آحاد مردم، همه‌ مسئولان - كه «كلّكم مسئول» - بايد تحرك و نشاط كار داشته باشند. بايد از خودمان تنبلى و با توانى و زمينگيرى را دور كنيم. امروز به كار نياز هست؛ كار علمى، كار اقتصادى، كار سياسى، كارهاى بزرگ اجتماعى. هر كسى در هر جا هست، مي‌تواند براى خودش برنامه‌ كارى را تعريف كند؛ اين يكى از ضرورت‌هاست، كه اميدواريم خداى متعال به همه‌ ما توفيق بدهد.»
علي قاسمي