۱۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲

محافظتMI6 واسکاتلندیارداز سیف‌الاسلام

کد خبر : ۳۱۴۴۷

پس از افشا شدن روابط پنهان انقلابیون لیبی با کشورهای غربی امروز دوشنبه یک روزنامه انگلیسی از نقش سروییس های امنیتی و اطلاعاتی بریتانیا در محافظت از فرزند قذافی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه ایندیپندنت، مدتها قبل در سالهای آغازین قرن جدید قرار بود سوءقصدی به جان سیف الاسلام در خاک انگلیس انجام شود اما سرویس اطلاعاتی بریتانیا به همراه اسکاتلندیارد در یک عملیات بین المللی جان وی را نجات دادند. مدارک بدست آمده در این رابطه نشان می دهد که افرادی در قطر در پشت پرده این سوء قصد بودند.

این روزنامه هیچ اشاره ای به تاریخ دقیق این سوء قصد نافرجام نکرده اما می نویسد: ام آی شش به محض اطلاع از طرح ترور سیف الاسلام که از سوی یک گروه تندروی قطری طرح ریزی شده بود با نهادهای اطلاعاتی فرانسه موضوع را درمیان گذاشت.

در بخشی از این گزارش آمده که نهادهای اطلاعاتی فرانسه، "شیخ عبدالله بن خالد الطحانی" وزیرکشور وقت قطر را فردی با گرایشات افراطی توصیف کرده اند.

هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات وزیر کشور وقت قطر وجود ندارد اما در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز همین فرد از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم به ارتباط با القاعده شده بود و در مارس همان سال روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشته بود که شیخ عبدالله در مزرعه خود به تروریست ها پناه داده است.

"ریچارد کلارک" رئیس پیشین مبارزه با تروریسم کاخ سفید نیز در این رابطه می گوید : نقش شیخ عبدالله به عنوان یک وزیر در دولت قطر خطر جدی برای نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور ایجاد می کرد. این اتهامات علیه شیخ عبدالله بن خالد الطحانی در حالی مطرح می شوند که دولت قطر هیچ اظهار نظری درباره آنها نکرده است.

ایندیپندنت در ادامه می نویسد : هرچند در آن هنگام ام ای شش و اسکاتلندیارد از سیف الاسلام محافظت می کردند اما اکنون به دنبال یافتن و حتی کشتن او هستند. سیف الاسلام قذافی از سوی "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس و "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه متهم به همدستی در سرکوب خونین مردم لیبی است و این در حالی است که بریتانیا پیشتر بنا بر درخواست رسمی لیبی از سیف الاسلام محافظت می کرد.

این حمایتها موجب شده بود که سیف الاسلام روزگار خوشی در انگلیس داشته باشد به نحوی که در سال ۲۰۰۲ زمانی که روزنامه دیلی تلگراف سیف الاسلام را متهم به پولشویی در انگلیس کرد، وی توانست شکایتی را علیه این روزنامه تنظیم و از اتهام وارد شده تبرئه شود و این درست زمانی بود که لیبی به عنوان یک کشور حامی تروریسم قلمداد می شد.

به نوشته این روزنامه، قطر در آن زمان به دنبال ازمیان برداشتن سیف الاسلام بود و از همان زمان از مخالفان حکومت قذافی حمایت می کرد و اکنون نیز اقدامات آنها برای تشکیل دولت جدید در این کشور را تائید می کند. همچینین گفته می شود که قطر در ار انتقال تسلیحات غربی به انقلابیون لیبی نقش داشت.