۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

پرچمدار المپیک آتلانتا: از گرما پختیم!

"لیدا فریمان" نخستین بانوی پرچمدار المپیک در تاریخ ورزش ایران ضمن استقبال از حساسیت شبکه های اجتماعی و رسانه ای در خصوص لباس کاروان المپیک ایران می گوید: زمان ما کسی به لباس ورزشکاران توجه نداشت.
کد خبر : ۳۱۴۶۸۹
صراط: "لیدا فریمان" نخستین بانوی پرچمدار المپیک در تاریخ ورزش ایران ضمن استقبال از حساسیت شبکه های اجتماعی و رسانه ای در خصوص لباس کاروان المپیک ایران می گوید: زمان ما کسی به لباس ورزشکاران توجه نداشت.

به گزارش خبرآنلاین، رواج ارتباطات و شبکه های مجازی در زندگی روزمره مردم دنیا در کنار معایب و مشکلات جاری علاوه بر اطلاع رسانی سریع و ارتباط آسان انسانها گاه در بروز اتفاقات و صدور تصمیمات مهم دنیا نیز نقشی اساسی ایفا می کند.

انتخاب لباس المپیک 2016 برزیل یکی از موارد متعددی به شمار می آید که در نتیجه گسترش ارتباطات مجازی از محدوده تصمیمات سلیقه ای چند نفر مدیران ورزشی پشت درهای بسته خارج شده و به فضای رقابتی طراحان و کارشناسان مد و حتی عرصه عمومی جامعه کشیده شده است.

طی سالهای متمادی نه تنها المپیک بلکه لباس تمام رقابتهای مهم ورزشی داخلی و جهانی توسط تعداد محدودی از مدیران و مسئولانی که عمدتا نیز از مد، لباس، کیفیت پارچه و نوع دوخت مناسب و اهمیت نمایش پوشش مناسب در عرصه های جهانی اطلاع و تجربه ای نداشتند انتخاب و به ورزشکاران تکلیف می شد.

در موارد بیشماری نیز این انتخابها با ظاهر و کیفیتی نامناسب و حتی مشکل ساز انتخاب می شد که هم در مقابل نگاه جهانی ظاهری غیر قابل قبول و ناشایست از فرهنگ دیرین ایران اسلامی معرفی و همچنین در میدان رقابت نیز حتی با از بین بردن راحتی و تمرکز ورزشکاران موجب تغییر نتیجه رقابت نیز بوده است.

لیدا فریمان، نخستین زن تاریخ ورزش ایران که پرچمداری کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا را برعهده داشت، در این زمینه می گوید: متاسفانه انتخاب ها در ایران بیشتر سلیقه ای است تا تخصصی  و این فقط ورزش و لباس المپیک را شامل نمی شود.

پرچمدار المپیک آتلانتا: از گرما پختیم!

لباس کاروان ایران در المپیک 1996 آتلانتا - امریکا

فریمان که هنوز بعد از سالها از مراسم المپیک آتلانتا به دلیل انتخاب نامناسب لباس و برنامه ریزیهای غلط مسئولان بسیار آزرده خاطر است، تاکید می کند: گرچه به عنوان پرچمدار کاروان ایران در المپیک آتلانتا انتخاب شدم اما تا آخرین روز نه تنها به من اعلا نشد بلکه حتی اعزام بنده نیز در هاله ای از ابهانم قرار داشت!

قهرمان سابق تیراندازی ایران و آسیا با بیان اینکه در آن دوران به حدی مشکل داشتیم که اصلا کسی به طراحی لباس فکر هم نمی کرد ادامه می دهد: پرچمدار بودم اما در مراسم تمرین حمل پرچم حضور نداشتم، پرچمدار بودم اما هیچ برنامه و تمرینی برای المپیک نداشتم، همه چیز تصادفی برایم رقم خورد و هیچ مسئولی هم پاسخگو نبود.

وی همچنین از لباس آن سال کاروان ایران به عنوان "کابوس" یاد کرده و با بیان اینکه در ارائه البسه آن دوران، هرگز وضعیت آب و هوایی آتلانتا لحاظ نشده بود می گوید: هرگز یادم نمی رود لباس من بعنوان پرچمدار کاروان به حدی زخیم بود که از گرما کم مانده بود از حال بروم!

فریمان ضمن ابراز خرسندی از حساسیت جامعه نسبت به طراحی لباس کاروان المپیک می گوید: لباس ورزشکاران معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی و زمانی همچنین ویژگیهای محل و چگونگی افتتاحیه در شهر برگزاری مراسم المپیک طراحی می شود.

قهرمان سابق تیم ملی تیراندازی ایران یادآور می شود: لباس های کاروان هر کشور ضمن داشتن نمادهایی از فرهنگ، آداب و رسوم و اصالت های بومی و تاریخی را در خود جای داده، ویژگی های دیگری چون مد روز بودن، برازندگی و از همه مهمتر راحتی را در خود دارد.

فریمان ضمن ابراز تعجب از طراحی قبلی لباس کاروان المپیک از سوی طراح چینی می گوید: پر واضح است که یک طراح ماهر ایرانی که به نقشها، نمادها و فرهنگ و ریشه این مرز و بوم آشنایی دارد این امر مهم را بهتر از یک شرکت چینی هرچند نامدار انجام می دهد.

بانوی تیرانداز پرآوازه و افتخار آفرین کشور، در رابطه با طرح نهایی تایید شده از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران برای لباس اعضای تیم ایرانی اعزامی به المپیک ریو، اینگونه نظر می دهد: یقینا اگر این اعتماد به موقع صورت می گرفت و از همان آغاز کار طراحی به طراحان ایرانی سپرده می شد لباس زیباتری تدارک می دیدن با اینحال طراحی فعلی از لباس های قبلی بسیار بهتر به نظر می رسد.

پرچمدار المپیک آتلانتا، معتقد است: خیلی هم بازی کردن با رنگهای پرچم در لباس صحیح نیست و شاید در بخش کوچکی کافی بود و با توجه به جلیقه مردانه، بهتر بود برای بانوان هم سارافون با زیر سارافونی ساده در نظر گرفته می شد و نقوش ایرانی که حتی در برندهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته و استقبال شده است، آذین بخش لباسها بود.

لیدا فریمان تاکید دارد: به هر حال این لباس بهتر از لباس نامناسبی است که در المپیک آتلانتا برای من در نظر گرفتند و ضمن نداشتن زیبایی، راحتی و ویژگیهای فرهنگ ایرانی، موجب آزار من در طول مراسم شد.

***

امروز جنجال انتخاب لباس المپیک 2016، نظرسنجی از هواداران برای انتخاب لباس تیمها و باشگاههای ورزشی، معرفی رسانه ای تیم ملی فوتبال کشور و ... یکی از موارد انگشت شمار و شاید کوچکی است که نشان از نقش حیاتی و تعین کننده رسانه ها در زندگی اجتماعی مردم دنیا و اخذ تصمیمات جهانی دارد.

امید است قدرت رسانه بتواند در تحقق اهداف والای المپیک که همانا برقراری صلح، آرامش و جلوگیری از خشونت و خون ریزی در سراسر جهان است، موثر واقع شود.