۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴

اظهارات جدید اوحدی درباره کارشکنی سعودیها

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به کارشکنی دولت سعودی درباره اعزام حجاج ایرانی گفت: قراردادی که عربستان با برخی از کشورها درباره امنیت حجاج منعقد کرده بود با ایران متفاوت بوده است.
کد خبر : ۳۱۷۸۰۰
صراط: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به کارشکنی دولت سعودی درباره اعزام حجاج ایرانی گفت: قراردادی که عربستان با برخی از کشورها درباره امنیت حجاج منعقد کرده بود با ایران متفاوت بوده است.

به گزارش مهر، سعید اوحدی عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم سالروز ورود آزادگان به میهن در گفتگو با خبرنگاران در آمل گفت: عربستان یک قراردادی با کشورهای دیگر تنظیم کرده که مفاد آن با قرارداد ایران متفاوت بود و کارشکنی‌هایی را درباره اعزام حجاج ایرانی انجام داده بود.

وی بابیان اینکه امسال تصمیم گرفتیم زائران ایرانی را به حج اعزام نکنیم یادآور شد: عربستان حتی یک عذرخواهی ساده برای فاجعه منا و شهادت هفت هزار شهید این حادثه انجام نداده است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید فاجعه منا را زنده گه داریم افزود: امسال به دلیل کارشکنی‌های دولت سعودی حج را برگزار نمی‌کنیم تا حقی از زائران ایرانی ضایع نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان با اشاره به اینکه حقوق هر شهروند باید از کنسولگری‌ها پیگیری شود ولی ما کنسولگری در عربستان نداریم تا حقوق شهروند تأمین شود افزود: برای سالگرد فاجعه منا ستادی تشکیل دادیم و هفت کمیته بزرگ با دو رویکرد داخلی و بین‌المللی تشکیل‌شده است.

اوحدی افزود: پنج کمیته اجرایی که متولی آن بنیاد شهید است و اطلاع‌رسانی را جمهوری اسلامی ایران و تبلیغات را صداوسیما انجام می‌دهد و بسیج و هیئت‌های مذهبی نیز حمایت کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: همچنین مسئولیت کمیته انجمن مردم‌نهاد با بسیج هست، متولی کمیته بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و برای استان‌ها نیز کمیته تشکیل‌شده است و بنیاد شهید و بسیج نیز کمیته مراسم مردم‌نهاد را حمایت می‌کند.

وی با اشاره به درخواست ۲۹ خانواده شهید شیعه و سنی برای دیدار با مقام معظم رهبری عنوان کرد: این درخواست مورد موافقت قرارگرفته و به‌زودی انجام می‌شود.

اوحدی خواستار نام‌گذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهیدان فاجعه منا شد و گفت: در گرگان یکی از خیابان اصلی به نام شهدای منا ثبت شد.

وی از برپایی موزه شهدای منا برای نمایش آثار، وصیت‌نامه و یادداشت‌های شهدای این حادثه خبر داد و گفت: همچنین برای برگزاری اولین بزرگداشت شهدای منا تا ۹ ذی‌الحجه فراخوان صادر می‌شود.

اوحدی بابیان اینکه دعای عرفه امسال در مصلا بزرگ شهر خوانده می‌شود عنوان کرد: همچنین سرودی را بسیج تنظیم کرد که ۴۷۵ بسیجی آن را به یاد ۱۱ شهید حادثه سقوط جرثقیل و ۴۶۴ شهید منا اجرا می‌کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه اولین همایش آسیب‌شناسی حادثه منا برگزار می‌شود افزود: همه ظرفیت کشور را به خدمت می‌گیریم و در کمیته بین‌المللی با ۱۴ کشور دنیا هماهنگی می‌شود تا این مراسم برگزار شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اعزام به عتبات عالیات گفت: امسال افزایش ۱۰۰ درصد اعزام را شاهد هستیم و ۱۵۰ گروه مختلف اعزام می‌شود و تا امروز ۶۰ هزار نفر برای اربعین حسینی از طریق سامانه ثبت کردند و ۲۰ هزار برای نفر برای پیاده‌روی ثبت کردند.