۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲

ابلاغ مصوبه اولویت‌های حوزه ورزش+جزئیات

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» را به سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط ابلاغ کرد.
کد خبر : ۳۱۸۶۱۵
صراط: رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» را به سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط ابلاغ کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور (نظام­نامه فرهنگی ورزش کشور)» را به سازمان‌ها و نهادهای ذیربط ابلاغ کرد.
 
 این مصوبه در جلسه 781 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود که با امضای رئیس‌جمهور به نهادهای مربوطه ابلاغ شد.
 
متن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
مصوبه «اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور(نظام­نامه فرهنگی ورزش کشور)» که در جلسه ۷۸۱ مورخ ۲۵/۳/۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
 
در اجرای مصوبات مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۴ و ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص «سیاست­ها و اولویت­های تربیت بدنی» و «وظایف کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی» و به استناد بندهای ۵ و ۶ راهبرد ملی و بند ۲۰ اقدامات اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و به­منظور ساماندهی وضعیت فرهنگی تربیت بدنی و ورزش کشور براساس رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، «اولویت­ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور» به شرح زیر تعیین می­ شود:
 
ساماندهی وضعیت رسانه‌ای ورزش کشور (رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و الکترونیک) و ارتقاء‌ کیفی و تقویت رویکردهای فرهنگی و اخلاقی آن ازطریق تشکیل «شورای نظارت بر مطبوعات ورزشی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»‌ و نظارت بر برنامه‌های ورزشی شبکه‌های رادیو و تلویزیون توسط سازمان صدا و سیما با همکاری وزارت ورزش و جوانان.
 
تقویت و ارتقاء روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزش­های معنوی و اخلاقی همچون مردم‌­ دوستی، ایثارگری و عدالت­خواهی در بین مربیان و مدیران ورزش کشور و ارتقاء فرهنگ حاکم بر ورزشگاه­ها و مسابقات ورزشی با استفاده از ظرفیت­های فرهنگی و تبلیغی کشور به­ویژه سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.
 
توسعه و ارتقاء کیفی و کمی ورزش بانوان و ترویج فرهنگ حاکم بر ورزش بانوان کشور به‌عنوان الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه‌های ورزشی ملی و بین‌المللی ازطریق مشارکت سازمان صدا و سیما و همکاری نهادهای فرهنگی ذی‌ربط با وزارت ورزش و جوانان.
 
تقویت و ارتقاء سلامت عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه با فرهنگ‌سازی ورزش همگانی در بین همه اقشار مردم ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش وجوانان.
 
تقویت و نهادینه‌سازی ورزش‌های ملی و بازی‌های بومی و محلی و اشاعه فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر آنها در همه عرصه‌های ورزشی ازطریق همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت ورزش و جوانان.
 
توسعه سرمایه‌گذاری ورزش کشور در سطوح پایه (ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی) با رویکرد فرهنگی و تربیتی و ایجاد هم­افزایی در بهره­مندی عموم مردم از فضاهای ورزشی دستگاه­های اجرایی ازطریق مشارکت و همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت ورزش وجوانان.
 
ارتقاء سهم ورزش در تولید ناخالص ملی و رونق اقتصاد دانش­بنیان ورزش با ترویج فرهنگ وقف و گفتمان­سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی با تأکید بر جلب مشارکت­ خیرین، سازمان­های مردم­نهاد، داوطلبان و بخش خصوصی با همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان.
 
مبارزه ساختارمند با ناهنجاری­های اخلاقی و فرهنگی، تخلفات و جرائم ورزشی و تلاش حداکثری برای کاهش دعاوی و اختلافات ورزشکاران، مدیران و دست­اندرکاران این حوزه ازطریق مدیریت عالیه کمیته­های انضباطی و اخلاق در فدراسیون­های ورزشی و ایجاد ساختارهای حقوقی، قضایی و داوری ورزشی با هماهنگی نهادهای ذی­ربط.
 
نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت باشگاه­های ورزشی عمومی و اعتباربخشی و رتبه­بندی این باشگاه­ها با تأکید بر التزام عملی به منشور اخلاقی و انضباطی باشگاه­ها و نظارت بر حسن اجرای آن با همکاری نهادهای فرهنگی، انتظامی و ورزشی ذی­ربط.
 
ساماندهی وضعیت فرهنگی ورزش قهرمانی و حرفه­ای کشور به­ویژه در سطح فدراسیون­ها و باشگاه­های ورزشی حرفه­ای و برنامه­ریزی در جهت ترویج فضائل اخلاقی، روحیه پهلوانی و جوانمردی و پرهیز از الگوسازی کاذب با همکاری سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سایر نهادهای ذی­ربط.
 
تبصره ۱- وزارت ورزش و جوانان موظف است گزارش سالانه عملکرد اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
 
تبصره ۲- آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه­های اجرایی اولویت‌ها و اقدامات اساسی حوزه فرهنگی ورزش کشور به تصویب کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران(موضوع مصوبه ۳/۱۰/۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) خواهد رسید.