۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

شاخص‌های تحلیل‌سیاسی دربیانات رهبری

چهل و هفتمین شماره نشریه «خط حزب الله» در «سخن هفته» خود به بیانات مقام معظم رهبری درباره شاخص های تحلیل درست سیاسی پرداخته است.
کد خبر : ۳۱۹۲۸۱
صراط: چهل و هفتمین شماره نشریه «خط حزب الله» در «سخن هفته» خود به بیانات مقام معظم رهبری درباره شاخص های تحلیل درست سیاسی پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در «سخن هفته» چهل و هفتمین شماره نشریه خط حزب الله آمده است:

مبناي حمايت يا مخالفت در نگاه کلان سياسي

رهبر انقلاب اسلامي در ديدار ائمه جماعات استان تهران، شاخص جديدي را براي نگاه و تحليل سياسي تعيين کردند: "تحليل سياسي بر اساس بصيرت فرهنگي" زيرا اگر نگاه سياسي بر پايه فرهنگ بود، خروجي آن، "جريان شناسي، قدرت تحليل و نگاه کلاني" خواهد بود که جلوي کوته بيني را مي گيرد و تحليل سياسي را از دايره محدودي که «همه ي چيزها را منحصر ميکنند در دوستي يا دشمني با يک شخص31 /5 /95» فراتر مي برد.

سه ضلعي آرمان- اصول- واقعيت

در نگاه کلان سياسي «يک شخص يا يک جريان چه اهمیتی دارد؟ بايد نگاه کرد، جريان شناسي کرد.31/5/95» اين يعني بايد به جاي تمرکز بر افراد و جريانهاي سياسي و نگاههاي برش خورده و سطحي، تحليل روندها و جريانها با يک الگوي منطقي اصالت پيدا کند. اما براي نگاه کلان سياسي در قالب يک سه ضلعي "آرمانها، اصول و واقعيات"، مي توان مدل سازي کرد.

     1- آرمان

ضلع اول اين چارچوب، آرمانها و اهداف است. بر اساس مدل نگاه کلان بايد به حرکت عمومي جامعه نگاه کرد که «کدام طرف داريم ميرويم؛ آيا به سمت هدفها داريم حرکت ميکنيم يا... داريم از هدفها دور ميشويم؟... در خلال اين نگاه، تکليف آدمها و اشخاص و گروه ها و احزاب و جريانها روشن ميشود که آيا داريم به سمت عدالت اجتماعي ميرويم؟ به سمت استقلال واقعي ديني ميرويم؟ آيا داريم به سمت ايجاد تمدّن اسلامي ميرويم، يا داريم به سمت وابستگي به غرب و وابستگي به آمريکا و تحت تأثير قرار گرفتن نسبت به بافته ها و يافته هاي بي مغز غربي ها حرکت ميکنيم؟ 31 /5 /95»

     2- اصول
مدل نگاه کلان در گام دوم به اصول مي رسد که چارچوب حرکتي را نشان مي دهد. اصولي که ريشه در محکمات و موارد پر تکرار در سخنان امام خميني دارند: «اثبات اسلام ناب محمدي و نفي اسلام آمريکايي»، «اعتماد به وعده ي الهي و بي اعتمادي به قدرتهاي مستکبر جهاني»، «اعتقاد به اراده و نيروي مردم و مخالفت با تمرکزهاي دولتي»، «حمايت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوي کاخ نشيني و اشرافي گري»، «مخالفتج صريح با جبهه ي قلدران بين المللي»، «اعتقاد به استقلال ملي و رد سلطه پذيري»، «تکيه بر وحدت ملي»، «حساسيت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعيت از آن»، «تقواي ديني و سياسي» و در يک کلام «انقلابي گري»؛ زيرا «هرجا انقلابي عمل کرديم پيش رفتيم و هرجا از انقلابيگري و حرکت جهادي غفلت کرديم، عقب مانديم و ناکام شديم 14/3/95» دشمن نيز در طرح نفوذ خود به دنبال محو يا تحريف همين راهبردها و اصول است، «اگر راه امام را گم کنيم يا فراموش کنيم يا خداي نکرده عمداً به کنار بگذاريم، ملّت ايران سيلي خواهد خورد. 14 /3 /94»

     3- واقعيات

رکن سوم در نگاه کلان سياسي، شناختن و ديدن واقعيت است. «واقعیتها را هم بايد ديد. اگر چنانچه واقعيتجها را نبينيم، راه را درست نخواهيم رفت؛ اما وجود واقعیتها هم نبايستى ما را از راه هايمان منصرف بكند... امام بزرگوار، در مقابل واقعيتها چشم خود را نبست، اما كوتاه هم نيامد، راهبرد را فراموش نكرد. 14/6/92» اين اتفاقاً همان نقطه اي است که دشمن در طرح نفوذ به آن اميد زيادي دارد «هدف اساسى دشمن اين است که در دستگاه محاسباتى ما اختلال ايجاد بکند. 1 /5 /93» تا تصميمات و رفتارها تحت تاثير اين نگاه غيرواقعي قرارگيرد و رفتار مطلوبي در مواجهه با پديده هاي سياسي از طرف جريان انقلابي صورت نگيرد.

مبناي حمايت از اين و آن

اگر اين مدل و نگاه کلان سياسي به درستي شکل بگيرد، آن وقت خيل عظيم جوانان مؤمن که «جزو معجزات انقلاب 31/5/95» هستند، با نگاه به افق و آرمان ها در چارچوب اصول و راهبردها و با توجه به واقعيت ها به خوبي تشخيص مي دهند «که چه کسي دارد ما را به کجا ميبرد، به کجا دعوت ميکند، به کجا ميکشانَد. آيا به سمت اهداف اسلامي داريم حرکت ميکنيم؟ به سمت تدینِ روزافزون جامعه داريم حرکت ميکنيم؟ يا آن چنان که دشمن مايل است، به سمت بي مبالاتي بيشتر حرکت ميکنيم، به سمت دلباختگي بيشتر به اقطاب مخالف دين داريم حرکت ميکنيم.31/5/95» اين شاخص هاست که سازنده تحليل درست سياسي است. با اين نگاه کلان سياسي است که جوان مؤمن و انقلابي در تعيين نسبت خود با مصاديق (افراد و جريانهاي سياسي) نيز تصميم منطقي و عاقلانه خواهد گرفت و «معلوم ميشود که بايستي با زيد باشيم يا با عمرو باشيم، يا از اين حمايت کنيم يا از آن حمايت کنيم 3 /5 /95»