۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴

خبر وزیر نیرو از توقف ساخت یک نیروگاه

کد خبر : ۳۱۹۳۸۰
صراط: وزیر نیرو با اشاره به اجرای عملیات ساخت نیروگاه برق آبی در منطقه سیلوانای ارومیه، گفت: ساخت این نیروگاه موجب تخریب آبشار سوله دوکل می‌شود لذا عملیات ساخت آن متوقف می‌شود.

به گزارش فارس، حمید چیت‌چیان عصر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات فرودگاه ارومیه برگزار شد، با اشاره به اجرای عملیات ساخت نیروگاه برق آبی در منطقه سیلوانای ارومیه، اظهار داشت: با بررسی‌های به عمل آمده در خصوص اینکه ساخت این نیروگاه موجب تخریب آبشار سوله دوکل می‌شود لذا عملیات ساخت این نیروگاه متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: به هیچ کس اجازه داده نمی‌شود که برای تولید برق در کشور از آبشارهای کشور استفاده کند، موضوع ساخت نیروگاه سریعا در تهران بررسی خواهد شد و حکم توقف عملیات ساخت این نیروگاه صادر خواهد شد.

وزیر نیرو تصریح کرد: نمی‌توان به بهانه تولید برق به طبیعت کشور لطمه وارد کرد لذا در هیچ یک از نقاط کشور هیچ آبشاری به جهت ساخت نیروگاه تخریب نخواهد شد

این مسؤول در ادامه سخنان خود از آغاز عملیات اجرایی سد کانی سیب طی چند سال گذشته برنامه‌ریزی آغاز این عملیات طرح‌ریزی شده بود خبر داد و تصریح کرد: امید است این طرح طی دو سال آینده و تا شهریورماه سال 97  به بهره‌برداری برسد.

چیت‌چیان به بهره‌برداری از سد سیلوه خبر داد و افزود: این سد سالانه 95 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

وی گفت: استان آذربایجان غربی یک کارگاه بزرگ برای فعالیت‌های بسیار موثر مدیریت منابع آب است.

وزیر نیرو به افتتاح تصفیه‌خانه نقده که قادر به تصفیه 23 هزار متر مکعب در شبانه روز در هفته دولت خبر داد و تصریح کرد: این تصفیه‌خانه با جدیدترین فناوری ساخته شده است.

این مسؤول از پیشرفت فیزیکی 96 درصدی سد سیلوه خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این سد تا دو ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

چیت‌چیان به نگرانی‌های مردم آذربایجان غربی و کشور در خصوص احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن در خصوص احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی کرده است و با تشکیل کار گروه احیای دریاچه ارومیه اعتباراتی را در این خصوص اختصاص داده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده است که دریاچه ارومیه ظرف 10 سال آینده احیا شود، این برنامه‌ریزی به صورت برنامه‌ریزی برای تثبیت به مدت دو سال و افزایش تراز دریاچه ارومیه برای هشت سال صورت خواهد گرفت.

وزیر نیرو گفت: با توجه به اقداماتی که ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام داده است طی دو سال گذشته هدف‌گذاری دولت در خصوص احیای دریاچه ارومیه محقق شده و هم‌اکنون شاهد تثبیت سطح تراز دریاچه ارومیه هستیم.

این مسؤول از افزایش 54 سانتی‌متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه یک هزار و 250 متر مربع بیشتر از سال گذشته است.

چیت‌چیان از افتتاح 16 پروژه در حوزه انتقال و توزیع برق در کشور طی هفته دولت خبر داد و گفت: برای افتتاح این طرح‌ها 70 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی به طرح‌های اجرا شده در حوزه وزرات نیرو در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: در سال 93 و 94 مجموعا یک هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های سد و شبکه آب هزینه شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: دولت یازدهم برنامه گسترده در حوزه منابع آب در آذربایجان غربی نظر دارد و برای تحقق این هدف در سال 95 یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.

این مسؤول افزود: امید است نتیجه حاصل از اجرای پروژه‌های منابع آب سبب توسعه اقتصادی مشهود در آذربایجان غربی شود.

چیت‌چیان از بهره‌مندی 782 روستای کشور از نعمت آب خبر داد و تصریح کرد: از کل روستاهای که از نعمت آب برخوردار شدند 66 روستا مربوط به آذربایجان غربی است.

وی با بیان اینکه افتتاح شبکه آبرسانی به روستاهای آذربایجان غربی به صورت نمادین عصر امروز در روستای یورقانلو ارومیه برگزار شد، گفت: اهالی این روستا در بهره‌برداری از این طرح شادمانی کردند.

وزیر نیرو از افتتاح 10 تصفیه‌خانه آب، 6 تصفیه‌خانه فاضلاب در طول هفته دولت در استان‌های کشور خبر داد.

این مسؤول از آماده شدن یک‌هزار و 435 مگاوات نیروگاه برق در کشور خبر داد و تصریح کرد: با احداث این نیروگاه 62 روستای کشور از نعمت برق برخوردار خواهند شد.