۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

۶ علت ناکامی دولت روحانی چیست؟

کد خبر : ۳۱۹۴۲۰
صراط: عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تشریح ۶ علت ناکامی دولت یازدهم گفت: مهم‌ترین دلیل ناکامی دولت یازدهم سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری در بین وزرا بود که تدبیر در امور را تحت‌الشعاع قرار داد.

عبدالحمید نقره‌‌کار عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با فارس، گفت: در دولت یازدهم برخی وزرا مانند وزیر بهداشت نسبتا موفق بودند ولی در ارزیابی کلی جنبه‌های ضعیف دولت مهم‌ترین مسئله جنبه سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری بوده است زیرا مجموعه دولت بیشتر از اینکه مفهوم اصلی سیاست که تدبیر امور است را پیاده کنند سیاسی‌کاری می‌‌کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی مدیران دیانت‌شان در خدمت سیاست‌بازی است که این مسئله دولت‌ها را دچار بی‌تدبیری می‌کند.

نقره کار ارائه نظریه‌های غیرتخصصی را یکی دیگر از علل ناکامی دولت یازدهم برشمرد و گفت: دولت‌ها باید سیاست‌های کلان و برنامه‌های مصوب قانونی را اجرا کنند ولی در این دولت بیشتر وزرا به قانون‌‌گذار تبدیل شدند و حتی اگر تخصصی ندارند هم نظریه‌پردازی می‌کنند مانند وزارت وزارت راه و شهرسازی که نظریه‌های غیرتخصصی ارائه می‌‌دهند در حالیکه بهتر است مسئولان و مدیران دولتی مجری باشند تا نظریه‌پرداز.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: در کارهای اجرایی باید هماهنگی، هم‌افزایی و وحدت وجود داشته باشد در حالی که ما در این دولت وحدت و هم‌افزایی کمتری می‌بینیم و می‌توان گفت هر وزیری برای خودش رئیس‌جمهور است.

نقره‌کار اظهار داشت: مسئله بعدی روحیه اشرافی‌گری و ثروت‌اندوزی و قوم و قبیله گرایی به خصوص از اموال دولتی است که رویکرد بسیار مناسبی است و هنوز در دولت‌های ما و به خصوص این دولت خودش را نشان می‌دهد و مسئله بعدی نیز این است که اسلام مدیران دولتی را متخصص و متعهد می‌خواهد ولی بسیاری از مدیران این دو وجه را همزمان ندارند و این مسئله عدم انتخاب صحیح مدیران را نشان می‌دهد.

وی ضعف در ولایتمداری، قانونمداری و استکبارستیزی را از علل دیگر ناکامی دولت یازدهم برشمرد و گفت: برخی دولتمردان ما اعتقادی به نیروی خودی ندارند و با وجود تعداد بسیار جوان جویای کار اعلام می‌کنند که ما فقط می‌توانیم آبگوشت بزباش درست کنیم، حتی اقتصاد مقاومتی را جدی نمی‌گیرند که این مسائل ناشی از ضعف تولی و تبری است.

نقره‌کار اظهار داشت: پیرمردسالاری و عدم بهره‌برداری از نیروهای آینده‌دار و شجاع نیز از دیگر علل ناکامی دولت یازدهم است زیرا وزیر اگر نیروی لازم را نداشته باشد برنامه‌های دولت فشل می‌شود.
برچسب ها: صراط دولت نقره کار