۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
روزنامه اصلاح طلب:

صادق خرازی به شهرداری تهران می‌اندیشد؟

روزنامه منتسب به هاشمی رفسنجانی نوشت: با توجه به اینکه شورای عالی اصلاحات در انتخابات گذشته با وجود محدودیت‌های فراوان توانست دستاوردهای خوبی داشته باشد، به نظر می‌رسد برخی نقدها به عملکرد این شورا تنها با نیت سهم‌خواهی بیشتر از لیست ۲۱ نفره شورای شهر تهران است.
کد خبر : ۳۱۹۸۸۴
صراط: روزنامه آرمان، امروز دوشنبه ۹۵/۶/۸ در گزارشی با عنوان «صادق خرازی در اندیشه بهشت؟» نوشت: بعد از تمدید ماموریت شورای عالی اصلاحات از سوی رئیس دولت اصلاحات واکنش‌هایی به این تصمیم ازسوی برخی ازفعالان حزبی و رسانه‌ای صورت گرفت. برخی ازمنتقدان اعتقاد داشتند که تمدید ماموریت شورای عالی در تناقض با نقش احزاب درانتخابات است. این دسته ازفعالان سیاسی اصلاح‌طلب تصمیم گرفتند با تشکیل کمیته انتخابات«برخی ازاحزاب اصلاح‌طلب» دست به موازی‌کاری با شورای عالی زده تا بتوانند نقش بیشتری درانتخابات شورای شهر داشته باشند؛ تصمیمی که با واکنش ازسوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مواجه شد؛ به نحوی که این احزاب یکی پس ازدیگری از این ائتلاف نمایشی خارج شدند، زیرا متوجه شدند که اتخاذ این تصمیم به ‌نوعی سبب دوگانگی در جبهه اصلاحات خواهد شد. ازسوی دیگر دیروز صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با انتقاد از روند کاری شورای عالی، مدعی شد روند تصمیم‌گیری در شورای عالی سیاستگذاری دموکراتیک نیست.

خرازی معترض به فرایند عملکرد شورای‌عالی اصلاحات

صادق خرازی گفته است که« جلسه‌ای که درخدمت رئیس دولت اصلاحات انجام شد و بچه‌های «ندا» هم درآنجا بوده‌اند ما با ماهیت آن جلسه مشکل‌داریم. خدمت ایشان هم نامه‌ای خواهیم نوشت ودلایل خودمان را خواهیم آورد. روح این قبیل جلسات باروح دموکراتیک و نهادینه‌سازی سیاست درتناقض وتنافر محض است. البته معنایش این نیست که ما با ماهیت رئیس دولت اصلاحات مشکلی داشته باشیم، بلکه ما باماهیت آن جلسه به این سبک‌ وسیاق مشکل‌داریم. جلسه ما درخدمت ایشان بوده و دوستان ما همراه با نامه‌ای به حضور وی رسیدند و با ایشان صحبت کردند. نوشته‌ایم که نامه را زودتر مطالعه بفرمایند و اینکه بتوانیم با کمک فکری مشکلات را حل کنیم. یکی شورای سیاستگذاری است. دیگری شورای هماهنگی اصلاحات است. هر تصمیمی را که رئیس دولت اصلاحات بگیرند و به ما ابلاغ کنند، ما توجه می‌کنیم. اما اینکه یک شورا یا حزبی ١۴ عضو و ١۴ رای داشته باشد و این حزب درکل کشور، دویست نفر هم عضو نداشته باشند اشتباه است. یا یک‌ حزبی هم هفت هزارنفر عضو دارد و یک نماینده دارد، این انصاف و عدالت نیست. ما نیازمند به سازوکار دموکراتیک هستیم. یک‌حزبی که هفت هزار عضو دارد، نمی‌تواند همانند حزبی باشد که کلا دویست عضو بیشتر ندارد.»

واکنش عارف به خرازی

اما آنچه خرازی بیان کرد، مورد تایید دیگر تصمیم‌گیران جریان اصلاحات از جمله محمد رضا عارف نبود؛ چنانکه رئیس فراکسیون امید دیروز در واکنش به آنچه از سوی خرازی درباره عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مطرح شده بود، گفت: تا به امروز حزب «ندا» به عنوان تشکل منتسب به آقای خرازی همکاری خوبی با شورای عالی سیاستگذاری داشته است. الان هم جمع‌بندی همه اصلاح‌طلبان این است که یک شورا، مدیریت سیاست‌ها و راهبردها را پیگیری کند. درباره ساختار و نوع عملکرد این شورا هم در حال بحث کردن هستیم.وی با تاکید بااینکه باید از تجربه خوب عملکرد این شورا درانتخابات مجلس دهم برای انتخابات سال ۹۶ نیز بهره گرفت، گفت: باید مسیری که از سال ۹۲ شروع شد و در سال ۹۴ دنبال شد، برای سال ۹۶ نیز مد توجه قرار گیرد.

صادق خرازی به چه معترض است؟

 به نظرمی‌رسد اشکالی که صادق خرازی مطرح کرده، اساسی نیست؛ چرا که حضور افراد درشورای عالی به چند علت است. برخی افراد به نمایندگی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در شورای عالی عضویت دارند و از این طریق نماینده احزاب در جبهه هماهنگی اصلاحات در شورای عالی هستند. سایر افراد نیز شخصیت‌های حقیقی هستند که به علت عضویت درشورای راهبردی درشورای عالی حضور دارند و سایرین نیز به صفت شخصی در جلسات شورای عالی شرکت می‌کنند. البته افرادی ازقبل عضو شورای راهبری و شورای عالی بوده‌اند که پیش ازتشکیل حزب اتحاد ملت دراین شوراها عضویت داشتند. بنابراین حضور این افراد به دلیل عضویت آنها در حزب اتحاد ملت نیستند. برخی هم به‌تناسب عضویت درسازمان انتخاباتی دکتر عارف در شورای عالی حضور دارند و از سویی هیچ منعی از لحاظ اساسنامه شورای عالی وجود ندارد. بنابراین ممکن است افرادی درشورای عالی حضورداشته باشند که عضو چندین حزب هستند و مقایسه فعالیت این افراد تحت عنوان یاد شده توسط خرازی صحیح نیست. البته بر اساس شنیده‌ها، خرازی درجلسات شورای عالی حضورندارد و بحثی که هم‌اکنون توسط او مطرح می‌شود، نظر شخصی ایشان نیست، بلکه ایرادی است که عده‌ای به روند تصمیم‌گیری درشورای عالی وارد کرده‌اند و آقای خرازی هم این ایراد را مجددا بیان کرده‌ است. به گفته برخی اعضای شورای سیاستگذاری، کسانی که این ایراد را به شورا وارد می‌کنند تنها به دنبال آن هستند که شورای هماهنگی تمامی فعالیت‌های انتخاباتی را برعهده بگیرند.

شورای عالی بهانه، شهرداری تهران نشانه

 با توجه به اینکه شورای عالی اصلاحات در انتخابات گذشته با وجود محدودیت‌های فراوان توانست دستاوردهای خوبی داشته باشد، به نظر می‌رسد برخی نقدها به عملکرد این شورا تنها با نیت سهم‌خواهی بیشتر از لیست ۲۱ نفره شورای شهر تهران است. این درحالی است که درانتخابات گذشته حتی سهمیه حزب اعتدال وتوسعه هم درلیست امید با وجود تفاوت دیدگاه‌ها لحاظ شده بود. حال این سوال مطرح است که چرا برخی از احزاب و افراد مانند صادق خرازی به روند تصمیم‌گیری دراین شورا معترض هستند. آیا صادق خرازی به شهرداری تهران می‌اندیشد؟