۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

بازداشت یک مظنون انفجارهای تایلند

پلیس تایلند روز یکشنبه اعلام کرد نخستین مظنون آتش سوزی عمدی و یک رشته از بمب گذاری ها که ماه گذشته شهرهای گردشگری جنوب این کشور را لرزاند، دستگیر شده است.
کد خبر : ۳۲۰۹۶۵
صراط: پلیس تایلند روز یکشنبه اعلام کرد نخستین مظنون آتش سوزی عمدی و یک رشته از بمب گذاری ها که ماه گذشته شهرهای گردشگری جنوب این کشور را لرزاند، دستگیر شده است.

به گزارش ایرنا، این بازداشت همزمان با انفجار بر روی یک خط ریل راه آهن مرزی تایلند به مالزی در استان 'پاتانی' اتفاق افتاد که یک کشته و سه مصدوم به همراه داشت.

انفجارها و آتش سوزی هماهنگ 11 و 12 اوت (21 و 22 مرداد) در 7 استان تایلند به کشته شدن 4 نفر و و زخمی شدن ده ها تن از جمله گردشگران خارجی انجامید.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت بمب گذاری ها را برعهده نگرفت، اما تحلیلگران این انفجارها را ناشی از حرکت جدید نژاد مالایی می دانند که در جنوب تایلند برای استقلال مبارزه می کنند.
نبرد برای استقلال مسلمانان از حاکمیت بودایی ها در جنوب تایلند از سال 2004 میلادی تاکنون بیش از 6 هزار و 500 کشته به همراه داشته که اکثر غیرنظامی بوده اند.

خشونت های این گروه های استقلال طلب که هفته گذشته در کوالالامپور پایتخت مالزی با دولت مرکزی تایلند گفت وگو کردند به ندرت در خارج از منطقه مرزی جنوب اتفاق افتاده بود، اما این گروه ها به نظر می رسد برای فشار به دولت نظامی عملیات نظامی را به خارج از منطقه قبلی منتقل کردند.

به نوشته روزیکشنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، 'سوچارت تراساوات' دستیار رییس پلیس ملی تایلند با اشاره به اینکه استان پاتانی یکی از مراکز اصلی شورش ها است، گفت یکی از افراد که اقدام به حریق مشکوک کرده بود روز شنبه در شهری به همین نام دستگیر شد.

وی این مرد را 'عبدالکدایی صلاح' 36 ساله معرفی کرد که متهم به آتش زدن یک سوپر مارکت در 'ترانگ' است.

شعله های آتش که به شدت به ساختمان آسیب رساند در صبح روزی اتفاق افتاد که بمب گذاری در شهرهای دیگر از جمله جزیره پوکت و محل رفت وآمد مکرر گردشگران صورت گرفت.

پلیس اعلام کرد فرد دستگیر شده سابقه دست داشتن در شورش های جنوب را دارد و مانند برخی از 4 مظنون دیگر به یک اردوگاه نظامی منتقل شد.

به نوشته تارنمای 'بانکوک پست'، همزمان با بازداشت این فرد، براثر انفجار بر روی ریل راه آهن 'سونگی کولوک – بانکوک در نزدیکی مرز با مالزی یک مرد کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.
این بمب زمانی منفجر شد که قطار از مسیر می گذشت و در نتیجه یک کارمند راه آهن کشته شد.
برچسب ها: صراط تایلند