۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰

با معیار دولت، فیش نجومی نداریم!

کد خبر : ۳۲۱۳۴۶
صراط: روزنامه جوان نوشت:‌ در حالي اين روزها مردم در انتظار انتشار گزارش نهادهاي مختلف در رابطه با فيش‌هاي نجومي هستند كه اطلاعات دريافتي  از تداوم پرداخت دستمزد بدون ضابطه به مديران دولتي و مجموعه‌هاي وابسته تحت قالب «پاداش» خبر مي‌دهد جالب‌تر آنكه در زير‌مجموعه‌هاي وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي مديران شركت‌هاي زيان ده هم پاداش دريافت مي‌كنند!

در جريان رسانه‌اي شدن فيش‌هاي نجومي برخي از مديران دولتي موج رسانه‌اي و التهاب قابل ملاحظه‌اي در جامعه به راه افتاد، اما از همان ابتدا برخي از كارشناسان دلسوز نگران بودند كه اصلاح و نظام‌مند كردن دستمزد مديران بخش‌هاي عمومي تحت‌الشعاع برخي از مسائل سياسي و جناحي قرار گيرد.
 
متأسفانه دولت به جاي آنكه مسير اصلاح و نظام‌مند كردن پرداختي‌ها در مجموعه دولت و شركت‌ها را در پيش گيرد، در‌صدد پاك كردن صورت مسئله برآمده است؛ به طوري كه اعضاي كابينه دولت تلاش كردند در هفته دولت به جاي ارائه گزارش عملكرد حوزه مربوط به خود، مقوله بزرگ فيش‌هاي نجومي مديران دولتي را به موضوعي بسيار كوچك و بي‌اهميت تقليل دهند و مدعي شوند كه بعد از بررسي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه در مجموعه تابعه فيش حقوقي نجومي وجود نداشته است.

در هفته دولت اعضاي كابينه در يك حركت نظام‌مند گزارش شفاهي خود از بررسي فيش‌هاي نجومي را ارائه دادند تا از طريق تكرار و القا اذهان عمومي را از اين موضوع مهم منحرف كرده و به نوعي دولت را از زير بار گران فيش‌هاي نجومي رهايي بخشند.  به طور نمونه سخنگوي دولت، كل مديران دولتي كه داراي فيش‌هاي نجومي بودند را در هرنشست خبري خود تقليل داد به طور‌ي كه شايد هم اكنون نوبخت از اساس منكر وجود فيش‌هاي نجومي در دولت شود.

از سوي ديگر عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كه در هفته دولت در رسانه ملي حاضر شده بود از اين تريبون استفاده كرد و در مقابل ديدگان ميليون‌ها ايراني مدعي شد كه در وزارتخانه متبوعش حتي يك فيش نجومي هم به چشم نمی‌خورد.

اگرچه قصد نداريم كه پيش‌داوري و قضاوت كنيم، اما اين رسانه در درخواستي كه پيش از اين عنوان داشته بود مجدد از وزير راه و شهرسازي و همچنين ساير اعضاي كابينه كه به كوچك‌سازي مقوله بزرگ فيش‌هاي نجومي در هفته دولت پرداختند در‌خواست مي‌كند تا در عين صداقت تمامي فيش‌هاي حقوقي خود از ابتداي دولت تاكنون را منتشر كنند تا مشخص شود اصلا معيار آنها از فيش نجومي چه سطحي از دريافتي است؟

يك منبع آگاه با بيان اينكه دولت توضيح دهد كه طي ماه‌هاي گذشته بر چه اساسي به مديران دولتي و شركت‌هاي وابسته به دولت حقوق پرداخت كرده است، گفت: به رغم گذشت چند ماه از ماجراي فيش‌هاي حقوقي نجومي، هنوز نه تنها گزارشي از سوي هيچ‌يك از نهادها براي شفاف شدن اين موضوع منتشر نشده است، بلكه از منابع بيت‌المال به مديران دولتي علاوه بر دستمزد، پاداش هم تعلق گرفته است.
 
وي كه نخواست نامش فاش شود، گفت: اينكه ما بخواهيم صورتمسئله دستمزدهاي نجومي مديران و  شكاف عميق شكل گرفته در جامعه را با پرداخت به تخلفات به اثبات نرسيده يك نهاد ديگر پاك كنيم، كار صحيحي نيست. امروز در جامعه ايران مردم شكاف طبقاتي شكل گرفته در مجموعه ادارات دولتي و نهادهاي عمومي را مي‌بينند.

این منبع آگاه گفت: در مجموعه‌اي چون شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی که از توابع وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي است به شركت‌هاي زيان‌ده پاداش پرداخت مي‌شود كه اين پرداختي‌ها خلاف شرع، عرف و قانون است.  وي با بيان اينكه امروزه به واقع برخي از دولتمردان افراد مسئله‌دار را كه پيش ا‌ز اين از ايران خارج شده بودند، براي مديريت مجدد به كشور دعوت كرده‌اند، گفت: بايد نهادهاي امنيتي و نظارتي هوشيار باشند و اجازه ندهند افراد مسئله‌دار در بدنه دولت ورود كنند.