۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

نام عجیب یک نمایش: «پ س / د ر»

کارگردان «پ س/ د ر» با معرفی ویژگی ها و مختصات این نمایش درباره ساختار، دلیل نامگذاری و قصه آن سخن گفت.
کد خبر : ۳۲۱۳۹۷
صراط: کارگردان «پ س/ د ر» با معرفی ویژگی ها و مختصات این نمایش درباره ساختار، دلیل نامگذاری و قصه آن سخن گفت.

پویا رئیسی کارگردان نمایش «پ س / د ر» در گفت و گو با مهر درباره این نمایش که به زودی در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می رود، اظهار کرد: «پ س / د ر» نمایشی بی‌کلام است و شکل یافتن آن در اصل حاصل تمرین‌های کارگاهی بوده است. متن نمایشنامه به صورت یک پلات داستانی بوده که لحظات، جزئیات و شاخ و برگ آن توسط اتود زدن بازیگران و... شکل گرفته و یا در پلاتو به کمک نویسنده اثر در قالب نمایشنامه‌ای صرفا برای صحنه‌ هدایت ‌شده است.

وی افزود: این نمایش داستان خانواده‌ای کاریکاتوریزه شده است که اعضای آن رفته رفته با بحران‌های روزمره و ریز و درشت زندگی مواجه می‌شوند و در نهایت، روند و نظم خانه‌شان با ورود موتورسواری به عنوان شرخر بهم می‌ریزد.

نام عجیب یک نمایش: «پ س / د ر»

این کارگردان درباره دلیل انتخاب عنوان این نمایش توضیح داد: از آنجایی که نمایش ما اثری بی‌کلام است و اسم نمایش نیز جزو اولین برخوردهای مخاطب با اثر به حساب می‌آید در صحبتی که با محمدمهدی احدی نویسنده نمایش داشتیم به این نتیجه رسیدیم که موضوع بی‌کلامی را به گونه‌ای در اسم نمایش نیز وارد کنیم یعنی از پیش یک آمادگی ذهنی به مخاطب بدهیم که با چه اثری مواجه خواهد شد؛ اثری که حروف «پ»، «س»، «د» و «ر» را خودش باید کنار هم بچیند و برای آن معادلی پیدا کند.

رئیسی تصریح کرد: ما در نمایش به جهت فقدان دیالوگ و کلام، روند نشانه‌ها، اتفاقات و لحظات را به گونه‌ای پیش بردیم که مخاطب در بخش‌هایی خودش به درون روابط علت و معلولی و از طرفی یافتن معانی ضمنی اثر هدایت شود. بحث اسم نیز مقدمه‌ای برای شروع آن روند است ولی در کل «پ س/ د ر» حروف کلمات پسر و پدر به عنوان شخصیت‌های اصلی نمایش هستند و به پشت در (پس در) نیز اشاره دارند که محل ورود و خروج شخصیت‌های نمایش و یکی از عناصر کلیدی نمایش است؛ دری که هر کس سرش را پایین می‌اندازد، می تواند به آن وارد یا از آن خارج ‌شود.

وی در پایان با اشاره به حضور این نمایش در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی گفت: امیدواریم که مخاطبان به خصوص دانشجویان و جامعه تئاتر دانشگاهی از نمایش استقبال کنند. من از همه این دوستان دعوت می‌کنم که افتخار دهند و به دیدن نمایش بنشینند. گویا تماشاخانه استاد انتظامی نیز شرایط ویژه‌ای را جهت خریداری بلیت برای دانشجویان فراهم کرده است.

عوامل این نمایش عبارتند از طراحی و ساخت ماسک: هادی عرب نرمی، نوازنده و موسیقی: هومن صالحی، دستیار کارگردان: حسین نکوئی، مدیر صحنه: احمدرضا غیاثی، طراح لباس: الناز قندی، ساخت تیزر: نوید حمیدی، عکاس: شراره سامعی، نوید حمیدی، طراح پوستر و بروشور: مهدی نورقربانی.

نمایش «پ س / د ر» از ۲۰ شهریور تا ۶ مهر ۱۳۹۵، ساعت ۱۸ در تماشاخانه استاد انتظامی واقع در مجموعه خانه هنرمندان ایران در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر روی صحنه خواهد رفت.
برچسب ها: صراط نمایش